Gå till innehåll
torsdag 07 november 2024
Mauritx

Dags att skaffa ny VHF och Stereo . Råd?

Rekommendera Poster

Hej.

Ska byta ut bandspelaren och gammal VHF i båten.  

Vad gäller VHF vill ha en prisbär variant, Det finns en cobra runt 1200SEK, Är det en bra alternativ??  Vi ha möjligheten att koppla till en GPS så att man får koordinater i den. 

Vad gäller stereo är jag helt borta, Tänkte köpa en bilstereo med BT men sedan såg att det finns en LTC som är rund, kanske smidigare att installera?? Jag tänker installera inne i salongen och ha låd högtalare ute. vill inte borra i båten. 

Sedan tänkte jag om man köper i ställe en bärbart högtalare med batteri?? då kan man ta den ut i fall man vill lyssna? någon som har provat? 

Tack på förhand. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp en vhf med DSC, mycket säkerhet för pengarna. Observera att du måste ha en GPS som du kan koppla in den till via NMEA. Min VHF har även automatisk inspelningsfunktion -"say again", med ett knapptryck spelas det senaste mottagna medelandet upp igen. Praktiskt om linjen är sprakig eller om man inte uppfattat ett upprop, det gillar jag.

Jag har en nyare bilstereo med aux-ingång så att jag kan koppla upp iphonen med. Den är kopplad till vhf-antennen som sitter i masttoppen med en splitter så att jag får bra mottagning även längre ut till havs.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köp en Standard Horizon VHF de har GPS, DCS funktioner inbyggda.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det viktigaste är som sägs ovan, DSC och att VHFen få en GPS-signal. Sen finns det en massa lullull som är mer eller mindre vettigt eller kul. Men alla apparater har samma basfunktioner och skillnaden hur bra de är, är marginell. Möjligen kan det skilja i hållbarhet, 10 eller 25 år. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När det gäller stereo så köpte jag en trådlös högtalare med bluetooth, på så vis får jag ut ljudet från surfplatta eller mobiltelefon, perfekt om man lyssnar på musik den vägen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Just Cobra har jag åsikter om eftersom två stycken inköpta med ett års mellanrum slutat sända efter en säsong.  Uttrycket "billigt skräp" for genom mitt huvud när jag irriterat gick upp en prisklass och köpte min Lowrance Link 5 som nu är inne på sin tredje eller fjärde säsong....

Redigerad av Anders_St

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köpte nyligen en LTC rund stereo. Fördelen är bluetooth koppling med telefon alt padda så kan man köra ut ljudet på stereon utan sladd. Funkar kalas. Bra tryck också. Rekommenderas.

Beställt ny ray60 vhf också, fast den har inte dykt upp än så kan inte säga nåt än.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du inte har stora krav på stereon så finns faktiskt en VHF med inbyggd vanlig radio... Smidigt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...