Hugwak 0 Postad 25 Maj , 2015 Hej, Dags för att byta båt igen är tanken. Är väldigt intresserad av en Yamarin 56 SC. Vad jag förstått enligt gamla trådar såldes den innan med 115 hk. Idag är max motor 100 hk. Vart kontakt med försäkringbolag om att försäkra en sådan båt med 115 och det var inga problem. Då till min fråga. Någon som vet varför de har sänkt max motor från 115 till 100 hk? Har båten samma konstruktion som den hade när den var godkänd för 115? Anledningen till att jag inte vill ha 100 hk är att e-tec finns antingen bara i 90 (som känns för klent) eller 115. Yamahas 100 väger lika mycket som en e-tec 115. Alla tankar, funderingar och åsikter uppskattas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Axelvevaxel 15 Postad 27 Maj , 2015 (redigerade) Jag hade en årsm 2006 vilken var godkänd för 100hk. Vet att när de kom skulle det först sättas till 115hk som du skriver, detta läste också jag. Men tror aldrig de funnits ute på marknaden för 115hk. Undrar om det inte var ngt med egen konkurrens med annan Yamarin modell därför prutades det till 100hk. Redigerad 27 Maj , 2015 av Axelvevaxel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vulgarsonic 16 Postad 27 Maj , 2015 Det kan nog stämma som Axel skriver. 59CC såldes ju med 115 som "standard". 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Axelvevaxel 15 Postad 27 Maj , 2015 Så var det, Vulgarsonic minnet svek lite men det stämmer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hugwak 0 Postad 27 Maj , 2015 Tack för infon. Då är det antagligen bara att tuta och köra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Axelvevaxel 15 Postad 28 Maj , 2015 Jag hade gjort som du och med en E-tec 115 går den nog jättefint. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hugwak 0 Postad 2 Juni , 2015 Kontaktade idag en återförsäljare för yamarin. Han ville påstå att andrahandsvärdet av båten skulle bli fruktansvärt dåligt med en E-tec och såklart att E-tec var absolut inte i närheten av lika bra motorer som en yamaha. Dock kunde han utifrån sin lista se att att motorn kan säljas med 115 hk(Yamarins egen lista för återförsäljare). Såklart vill han sälja ett paket och inte bara en båt då hans mellanskillnad blir bättre. Men vad tror ni om andrahandsvärdet på en Yamarin med Evinrude E-tec istället för Yamaha? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Axelvevaxel 15 Postad 3 Juni , 2015 (redigerade) Kontaktade idag en återförsäljare för yamarin. Han ville påstå att andrahandsvärdet av båten skulle bli fruktansvärt dåligt med en E-tec och såklart att E-tec var absolut inte i närheten av lika bra motorer som en yamaha. Dock kunde han utifrån sin lista se att att motorn kan säljas med 115 hk(Yamarins egen lista för återförsäljare). Såklart vill han sälja ett paket och inte bara en båt då hans mellanskillnad blir bättre. Men vad tror ni om andrahandsvärdet på en Yamarin med Evinrude E-tec istället för Yamaha? Låt dig inte luras. Klart han vill få lite extra pengar som bonus eller till företaget nu innan semestern. Jag köpte en Evinrude med e-tec årsm 2015 fungerar kanon. Det är 3 års service så du slipper släpa in båt o motor till service varje år också. Sen vilket vridmoment den svarar direkt på gaspådrag o det gör fan inte motsvarande 4- takt. Tyst o fint går den med ett fint klipp vid gaspådrag. Jag ångrar mig definitivt inte. Redigerad 3 Juni , 2015 av Axelvevaxel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niklas-L 37 Postad 4 Juni , 2015 Kommer alltid finns folk som föredrar det ena eller det andra. Dvs etec kontra 4-takt. Har själv en optimax, dvs 2-takt med insprutning. Den går bra, men går mer rått och luktar betydligt mycket mer än min fars Yamaha 4takt. Sen kan ju etec vara betydligt bättre än optimaxen. Evindrude har nyligt presenterat version G2, dvs generation 2 på sin etec. Men bara på de större motorerna, tror från 175 eller 200 hk och större, så skulle jag vara lite frågande. Är det så att det inom kort kommer släppas mindre motorer med detta uppdaterade G2 versionen. Surt då att så med en nästan ny motor, av den äldre generationen. Jag, föredrar 4 takt. Skulle välja det, om jag fick valet. Men då har jag inte kunna sett över/testat Etec generation G2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 4 Juni , 2015 Yamarin och Yamaha de hör ihop kan man säga. Att andrahandsvärdet sjunker om man monterar en E-tec förstår jag fullt ut. Men det gör det även om man monterar en Suzuki eller en Honda också, så det är inget konstigt med det. //BB Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Axelvevaxel 15 Postad 4 Juni , 2015 (redigerade) Yamarin och Yamaha de hör ihop kan man säga. Att andrahandsvärdet sjunker om man monterar en E-tec förstår jag fullt ut. Men det gör det även om man monterar en Suzuki eller en Honda också, så det är inget konstigt med det. //BB Jag tror faktiskt att detta är det dummaste inlägg jag någonsin läst! Skall man jämföra fyrtakt så hade jag definitivt valt en Suzuki. Att båten då skulle få mindre andrahandsvärde när det inte sitter en Yamaha på akterspegeln visar faktiskt vilken stolle det är som skriver. BoatBruce det finns kurser i motorteknik. Herrejösses!!! Redigerad 4 Juni , 2015 av Axelvevaxel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjaerven 23 Postad 4 Juni , 2015 Yamarin och Yamaha de hör ihop kan man säga. Att andrahandsvärdet sjunker om man monterar en E-tec förstår jag fullt ut. Men det gör det även om man monterar en Suzuki eller en Honda också, så det är inget konstigt med det. //BB Jag tror faktiskt att detta är det dummaste inlägg jag någonsin läst! Skall man jämföra fyrtakt så hade jag definitivt valt en Suzuki. Att båten då skulle få mindre andrahandsvärde när det inte sitter en Yamaha på akterspegeln visar faktiskt vilken stolle det är som skriver. BoatBruce det finns kurser i motorteknik. Herrejösses!!! Jag förstår din poäng Axel men även BB's - ganska sällan man ser en deviation med en nyare Yamarin utan Yamaha. Ur marknadsföringssynpunkt skulle en sådan differentiering potentiellt sätt kunna uppfattas som just en unique selling point, men också som ett intressehämmande inkongruent inslag. Vi bör ta't lite easy innan vi kastar b*js på varandra =) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 4 Juni , 2015 Yamarin och Yamaha de hör ihop kan man säga. Att andrahandsvärdet sjunker om man monterar en E-tec förstår jag fullt ut. Men det gör det även om man monterar en Suzuki eller en Honda också, så det är inget konstigt med det. //BB Jag tror faktiskt att detta är det dummaste inlägg jag någonsin läst! Skall man jämföra fyrtakt så hade jag definitivt valt en Suzuki. Att båten då skulle få mindre andrahandsvärde när det inte sitter en Yamaha på akterspegeln visar faktiskt vilken stolle det är som skriver. BoatBruce det finns kurser i motorteknik. Herrejösses!!! Du fattar uppenbarligen inte ett smack av vad jag menar.... 99% av de som väljer en Yamarin föredrar att det sitter en Yamaha på akterspegeln. Yamarin och Yamaha har haft ett långt samarbete och gått i säng med varandra. Allt på en Yamarin är förmonterat för en Yamahamotor och det har det varit länge. Detta har ju ingenting att göra med vilken motor som är bäst. Jag har personligen ägt ett antal Hondamotorer som jag varit mycket nöjd med. Senast hade jag en ny Suzuki, den var också mycket bra. Eftersom du skriver som du gör innebär det att du tillhör de 1% som det inte spelar någon roll för. Jag har läst ett antal inlägg som du skrivit och en attitydskurs skulle du nog söka... //BB Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vulgarsonic 16 Postad 4 Juni , 2015 (redigerade) Yamarin och Yamaha de hör ihop kan man säga. Att andrahandsvärdet sjunker om man monterar en E-tec förstår jag fullt ut. Men det gör det även om man monterar en Suzuki eller en Honda också, så det är inget konstigt med det. //BB Jag tror faktiskt att detta är det dummaste inlägg jag någonsin läst! Skall man jämföra fyrtakt så hade jag definitivt valt en Suzuki. Att båten då skulle få mindre andrahandsvärde när det inte sitter en Yamaha på akterspegeln visar faktiskt vilken stolle det är som skriver. BoatBruce det finns kurser i motorteknik. Herrejösses!!! Åhå, det va ord och inga visor... Yamarin och Yamaha är ju starkt förknippade sedan länge vilket automatiskt gör att andra kombinationer "sticker ut". Jag har t.ex. själv valt bort sådana då jag sökte min 64dc, speciellt med tanke på ev. vidareförsäljning. Vadan denna enorma överreaktion? Redigerad 4 Juni , 2015 av Vulgarsonic 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 4 Juni , 2015 Yamarin och Yamaha de hör ihop kan man säga. Att andrahandsvärdet sjunker om man monterar en E-tec förstår jag fullt ut. Men det gör det även om man monterar en Suzuki eller en Honda också, så det är inget konstigt med det. //BB Jag tror faktiskt att detta är det dummaste inlägg jag någonsin läst! Skall man jämföra fyrtakt så hade jag definitivt valt en Suzuki. Att båten då skulle få mindre andrahandsvärde när det inte sitter en Yamaha på akterspegeln visar faktiskt vilken stolle det är som skriver. BoatBruce det finns kurser i motorteknik. Herrejösses!!! Åhå, det va ord och inga visor...Yamarin och Yamaha är ju starkt förknippade sedan länge vilket automatiskt gör att andra kombinationer "sticker ut". Jag har t.ex. själv valt bort sådana då jag sökte min 64dc, speciellt med tanke på ev. vidareförsäljning. Vadan denna enorma överreaktion? Mycket kloka ord. Det spelar ingen roll om man är fantast på andra märken. Yamarin & Yamaha är gifta... //BB Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Axelvevaxel 15 Postad 4 Juni , 2015 (redigerade) Yamarin och Yamaha de hör ihop kan man säga. Att andrahandsvärdet sjunker om man monterar en E-tec förstår jag fullt ut. Men det gör det även om man monterar en Suzuki eller en Honda också, så det är inget konstigt med det. //BB Jag tror faktiskt att detta är det dummaste inlägg jag någonsin läst! Skall man jämföra fyrtakt så hade jag definitivt valt en Suzuki. Att båten då skulle få mindre andrahandsvärde när det inte sitter en Yamaha på akterspegeln visar faktiskt vilken stolle det är som skriver. BoatBruce det finns kurser i motorteknik. Herrejösses!!! Du fattar uppenbarligen inte ett smack av vad jag menar.... 99% av de som väljer en Yamarin föredrar att det sitter en Yamaha på akterspegeln. Yamarin och Yamaha har haft ett långt samarbete och gått i säng med varandra. Allt på en Yamarin är förmonterat för en Yamahamotor och det har det varit länge. Detta har ju ingenting att göra med vilken motor som är bäst. Jag har personligen ägt ett antal Hondamotorer som jag varit mycket nöjd med. Senast hade jag en ny Suzuki, den var också mycket bra. Eftersom du skriver som du gör innebär det att du tillhör de 1% som det inte spelar någon roll för. Jag har läst ett antal inlägg som du skrivit och en attitydskurs skulle du nog söka... //BB Mycket snack från Boat Bruce. Man förvånas över hans inlägg när killen är Återförsäljare för Yamaha. Bedrövligt. Nog om detta, Jag tror att din Yamarin går som ett skållat troll med Evinrude 115hk och kan säkert dra upp flera stycken på vattenskidor samtidigt! Redigerad 4 Juni , 2015 av Axelvevaxel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 4 Juni , 2015 Det har funnits ett antal exempel på blocket där man monterat andra motorer på Yamariner än Yamaha där det inte blivit särskilt lyckat. Minns bl a en 64 med just E-TEC där man fått bygga om både för att få dit instrument o reglage o det såg inte bra ut. Om du väljer nåt annat än Yamaha så försäkra dej om att det blir bra o ser vettigt ut. O även om det blir bra så är vi nog rätt många som skulle se kombon som lite UFO, för egen del är det definitivt en deal breaker på en nyare Yamarin. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 4 Juni , 2015 Yamarin och Yamaha de hör ihop kan man säga. Att andrahandsvärdet sjunker om man monterar en E-tec förstår jag fullt ut. Men det gör det även om man monterar en Suzuki eller en Honda också, så det är inget konstigt med det. //BB Jag tror faktiskt att detta är det dummaste inlägg jag någonsin läst! Skall man jämföra fyrtakt så hade jag definitivt valt en Suzuki. Att båten då skulle få mindre andrahandsvärde när det inte sitter en Yamaha på akterspegeln visar faktiskt vilken stolle det är som skriver. BoatBruce det finns kurser i motorteknik. Herrejösses!!! Du fattar uppenbarligen inte ett smack av vad jag menar.... 99% av de som väljer en Yamarin föredrar att det sitter en Yamaha på akterspegeln. Yamarin och Yamaha har haft ett långt samarbete och gått i säng med varandra. Allt på en Yamarin är förmonterat för en Yamahamotor och det har det varit länge. Detta har ju ingenting att göra med vilken motor som är bäst. Jag har personligen ägt ett antal Hondamotorer som jag varit mycket nöjd med. Senast hade jag en ny Suzuki, den var också mycket bra. Eftersom du skriver som du gör innebär det att du tillhör de 1% som det inte spelar någon roll för. Jag har läst ett antal inlägg som du skrivit och en attitydskurs skulle du nog söka... //BB Mycket snack från Boat Bruce. Man förvånas över hans inlägg när killen är Återförsäljare för Yamaha. Bedrövligt. Nog om detta, Jag tror att din Yamarin går som ett skållat troll med Evinrude 115hk och kan säkert dra upp flera stycken på vattenskidor samtidigt! Om jag är återförsäljare för Yamaha, så är väl du generalagent för Evinrude. Tragiskt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
EsoxDalbo 25 Postad 4 Juni , 2015 Skulle jag ta hänsyn till andrahandsvärdet så skulle jag välja en Yamaha, av samma anledning som nämnts ovan, dvs säkrast att välja det märket som "hör" till båten. Sedan så är Yamaha 115 hk ny modell från 2014, går säkert lika snabbt som en E-tech. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Axelvevaxel 15 Postad 9 Juni , 2015 Kul att Boat Bruce gillar o tror att den kan gå lika fort som en E-tec. Hehe! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser