fredbjar 0 Postad 25 Maj , 2015 Hej Hur skall jag koppla ihop givare o mätare från Biltema? Från givare: en svart o en blå Från mätare: blå, svart, vit o röd Med vänlig hälsning, Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
petter_b 49 Postad 25 Maj , 2015 Börja med att läsa bruksanvisningen. Om det saknas dokumentation så brukar Biltemas kundtjänst vara bra på att hjälpa till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fredbjar 0 Postad 25 Maj , 2015 Har läst flera gånger Röd kabel till + Belysningskabel till 12v instrbelysning Blå kabel till - jord Svart kabel till givaren. Givaren ansluts dessutom till - jord ??? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 25 Maj , 2015 Har läst flera gånger Röd kabel till + Belysningskabel till 12v instrbelysning Blå kabel till - jord Svart kabel till givaren. Givaren ansluts dessutom till - jord ??? OK givaren; den som inte är svart ansluter du till jord= i tankens plåt, den svarta på givaren till den svarta på instrumentet. Instrumentet; nu är ju redan den svarta kopplad, sök reda på en anslutning som har spänning när tändningen är på, där kopplar du in den röda. Blå kabel kopplas till - på batteriet, eller motsvarande. Belysningen, ja kan få spänning från lanternor, något annat instrument, eller att den är ständigt belyst. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 115 Postad 25 Maj , 2015 (redigerade) Koppla som du själv skrivit så funkar det, har biltemamätare både till vatten och diesel. Redigerad 25 Maj , 2015 av Riro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fredbjar 0 Postad 26 Maj , 2015 När jag kopplar enligt Kalles beskrivning så får jag mätaren på full tank. Precis som om jag bara kopplat in + och - direkt på batteriet. När jag tar bort den svarta från givare o instr så är det ingen skillnad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 26 Maj , 2015 Du har nog på något sätt kopplat ihop den svarta med den blå på instrumentet. Den blå, jord - på instrumentet är bara för belysningen. Instrumentets jord - får den genom den svarta kabeln från givaren ju högre flottören är ju mer jord, lite förenklat. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ossy 26 Postad 26 Maj , 2015 Har du ordentlig minus/jordanslutning på givaren. Vill minnas att iallafall Biltemas tankmätare visar full tank om anslutningen mellan givare och instrument felar (alt. givarens jord). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 115 Postad 27 Maj , 2015 Är din vattentank kopplad till jord? Prova att koppla ena ledaren från tankgivaren direkt till en jordplint och den andra till mätaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser