Gå till innehåll
måndag 27 januari 2025
skumroffe

Båtstereo

Rekommendera Poster

Hej. Jag har köpt mig en båt, men det finns ingen stereo i den. Är den som har något tips på vad man skall göra och inte göra när man installerar den. Behövs extra batteri? Ge även tips på bra delar. Vill ha hyfsat ljud, men behöver inget supersysten. Mvh Lars

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, Använder du båten i salt- eller sötvatten? Har själv båt i sötvatten och då är korrosionsrisken lite mindre. En enklare stereo från Biltema bör fungera bra, de har även marinhögtalare. Jag hade deras marinhögtalare i min gamla båt och det funka OK. Men jag använde bara stereon när jag låg still med motorn avslagen. Att använda stereon när man kör funka inte för mig, det blir för mycket oväsen från motorn. Har nu en nyare båt och i den kostade jag på lite finare stereo (en Sony) och deras marina högtalare (XS MP-61) och så byggde jag in stereon i en skyddskåpa GDM 616. http://www.xplodsony.com/index.php?q=products/marine Blev rätt bra. Satt stereon på passagerarsidan då jag inte fick plats på förarsidan. Jag tar bort stereon på vintern, dock glömde jag det ett år med min gamla båt men stereon klarade vintern som tur va. Jag har bara ett batteri i min båt och det räcker såvida du inte skall spela väldigt mycket... då är nog två batterier att föredra. Har ett vanligt 75 Ah marin batteri. Bild på min installation i min nuvarande båt ovan. Jag har även en liten fjärrkontroll som följde med Sony stereon så jag kan manövrera stereon från förarplatsen också. Men jag spelar inte så väldigt mycket på stereon på sjön, blir mest att lyssna på nyheter och väder och så. Vill helst ha tyst på sjön annars när jag kommit fram till målet för en dagstur. Att lyssna på stereon under gång är inte så bra tycker jag, dels hörs det rätt dåligt när motorn är igång och så vill jag inte störa andra då ljud brukar höras rätt bra ute på sjön.

post-1495-1394234367,5754_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst xander

Jag köpte mig en med fjärrkontroll då det kan vara bökit att resa sig och röra sig i båten. Jag hittade marin högtalare 100 Watt på Jula för en billig penning, letade på många ställen innan. Jag köpte 4 st 2 i ruffen och 2 i sittbrunnen. Många köper ett marint skydd att sätta stereon i men det har jag inte gjort ännu. Du behöver normalt inte ett extra batteri, om du inte skall spela hela natten vill säja. MVH Xander.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Montera vanlig bilsterio och hogtalare. Högtalarnas coner bör vara gorda i plast så de inte skadas utav fukt. 8-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köp de billigaste du hittar. Funkar lika bra med vanlig bilstereo och bilhögtalare. Sitter själv på ett system som dom satte i båten i USA. Det satt två Clarion slutsteg, Jensen högtalare inne. Något marint märke på högtalarna ute och en marin bas. Bas rostade, marin högtalarna ute var spruckna av solen. Va spelar det då roll att köpa SVIN-dyra marinhögtalare när du kan köpa billiga bilhögtalare och byta de efter fem-sex år när de har tagit slut. Så jag har köpt nya Pioneer högtalare och en Kenwood bas så nu har jag skitbra ljud.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Jag har billiga högtalare sedan 3 år tillbaka, funkar fin-fint. I år ska jag ha mp3 spelare istället för bilstereo, blir superbra

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köpte mig en sterio som klarade mp3 för 800 spänn funkar kanon. http://www.netonnet.se/index.asp?iid=55537 Trodde den skulle vara plastig när den va så billig, men det va den inte. Håller med tidigare inlägg köp vanliga högtalare och byt dom när dom blir kassa. Du får mycket bättre ljud med vanliga än med marinhögtalare att du sparar pengar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har precis beställt samma stereo från netonnet, samt julas marina högtalare. ska montera dem i min ryds camping från '73 Bilder på båten, samt installation kommer finnas på www.stjarnkapell.se/danjel/sjon

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

tjenare skumroffe..... tycker du inte ska bry dig om skillnaden på marinhögtalare o bilhögtalare...det e samma saker rakt igenon bara att det står (marin..) o att det e dubbelt så dyrt..har själv instalerat både stereo,dvd,slutsteg o baslåder mm i många båtar, jobbar som elektriker på ett båtföretag här i stan..så ja vet att det inte finns nån större skinad på bil o marint..bara att det står som sakt marint påt o kostar skjortan...det e bara att välja o vrak i sortimenten som finns på marknaden...ja själv har dvd mm men ganska billiga saker för att minska stöldrisken m.m.. netonnets saker e faktiskt ganska populära efter som att det e så billigt..det blir ju lite mer slitage på sakerna i båtarna pga saltvattnet...därför e det ju bättre med lite billigare saker som man kan byta utan att det kostar klut...Men tycker att du skulle sattsa på ett extra bateri en huvudströmbrytare mellan batterierna o koppla in det ena för stereobiten o ha det andra för startbatteri....finns inge värre när man har sutte lite på fyllan o spelat tomt batteriet på kvällen o ska försöka starta dan efter o det inte finns nån ström kvar....hoppas du löser problemen nu...MVH chrille

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla svar. Nu skall jag bara hitta ställen att sätta dit högtalare och stereo. Mvh Lars

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

tjena om du ska sätta en en bilstereo båten så ska du helst köpa en marinkåpa. Det är en kåpa som sitter över stereon tål fukt mm skit brs grej.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu finns det en bil(båt)stereo med USB ingång på framsidan så att man kan koppla MP3 spelaren direkt på. Kanonfiffigt. /Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Till det som peter sa om Mp3 spelaren.

Skit bra!

Men det finns en billigare variant, köp en gammal kasett bandspelare, tex, bilradiovarianten, och köp en kasett adapter, på tex Gekås i Ullared (70kr) den fungerar så att den gör om en 3,5 mm line in gång till vibrationer på den digitala kasettadaptern. Fungerar perfekt! Billigt som attans!

=) 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Just så tänker jag göra för att minska stöldrisken.

Men eftersom jag är ljudtekniker och är ganska kräsen så kommer jag att använda ett litet slutsteg som driver högtalarna.

Att köpa marinhögtalare är bara onödigt lägg samma pengar på vanliga så får du mycket bättre ljud= mer för pengarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej om du är intresserad så har jag flera bilstereo apparater NYA i kartong 4x60 W och klarar mp3 mm,har plockat hem ett antal från Usa.

Dom Ger bättre ljud en dom flesta värsta du kan hitta i Sverige.1900kr kostar dom maila om du e intresserad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hejsan. Jag har pratat med en lokal försäljare av stereo/högtalare. Han säljer både vanliga och marinhögtalare. Han sa att skillnaden på Marin högtalare & vanliga är priset & färgen, dom är ju oftast vita. Jag vet inte om han har fel eller. Men jag ska då inte betala extra för marin högtalare. Då byter jag hellre om dom skulle bli dåliga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...