detraw 0 Postad 24 Maj , 2015 Hej,Köpte igår min första motorbåt. En mindre daycruiser med en Mercruiser 3.0l motor, förra ägaren visste inte vad det var för modell på båten men jag tänkte lägga ut lite bilder senare så kanske nån kunnig på forumet kan identifiera den. Tanken är i alla fall att det ska bli en hel del helgutflykter med sol, bad och vattenskidor i sommar.So far verkar allt bra med båten men jag har lite problem med att få i den i sjön :-). Jag köpte den på en trailer men den har inga rullar (var tydligen nån amerikansk typ): Detta gör att man inte kan "veva" i den i vattnet utan man måste köra ner hela trailern tills båten börjar flyta och då kan man backa ur den. Problemet är att rampen jag har tillgång till som jag tänkte använda är för grund, när jag har backat ner så mycket jag kan utan att bilen går ner i vattnet så står fortfarande båten på kärran och går inte att få av.Är detta något vanligt problem eller har alla rullar på sina båtkärror? Har någon haft liknande problem och har nån dunderlösning på problemet?Jag har massor med andra funderingar som jag antar att alla andra nybörjare har, finns det nått bra ställe att börjar läsa. Jag tänker på grejjer som hur ankrar man på rätt sätt, hur ska man använda power trim:et, gör inte så här för då pajjar motorn, och liknande./Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sivertsivert 0 Postad 25 Maj , 2015 Jag hade faktiskt tänkt att bygga en likande kärra, för att komma så billigt undan som möjligt dock väger min båt inte så himla mycket.. Lånade nämligen en liknande kärra som din när jag tog upp båten i höstas. Då fick jag sätta fast båten i ett träd och köra bil/kärra framåt för att få av den.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjaerven 23 Postad 25 Maj , 2015 Är problemet att du inte kommer ner långt nog för att du doppar bilen i vattnet men det finns *ramp kvar att ta av* eller är problemet att det inte finns någon mer sluttning att ta av på rampen? Olika typer av dragstångsförlängningar bör lösa problemet om det finns mer djup att tillgå men bilen hindrar dig, hör på närmsta stället som säljer trailers. Här är en annan variant http://www.blocket.se/dalarna/Trailerforlangning_59977041.htm för inspiration till hemmabyggen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
detraw 0 Postad 25 Maj , 2015 ja annars så känns modellen på kärra enkel och stabil, dock väger väl min båt runt 1000kg så man drar inte så lätt av den... Vilken kanon idé med förlängare, att jag inte tänkte på det. Problemet jag hade igår var att bilen doppades ner i vattnet, att rampen också kan ta slut tänkte jag inte så mycket på men det kan ju bli ett problem också. Hur stor är risken att man åker ut över rampen och fastnar? Draghandsken sitter bultad med två bult i ett fyrkantsrör, man kanske helt enkelt kan ta loss det, sätta in och bulta fast ett längre fyrkantsrör och sen sätta handsken i andra ändan. Det skulle ju bli en väldigt smidig lösning. 1 meter förlängning kanske räcker men man får kanske prova sig fram lite... Jag får återkomma med en bild på handsken så får ni se vad jag menar, båten står parkerad hos svärföräldrarna så länge... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
uvek 15 Postad 26 Maj , 2015 Du är inne på helt rätt spår, annars om går drevet tillräckligt djupt kan du ju alltid starta motorn och backa ut båten sen i sommar så kan du ju montera kölrullar på trailern för att kunna vincha upp den lite enklare till hösten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pauce 10 Postad 26 Maj , 2015 Är inne på samma lösning som dig. Fick tipps om att man skjuter in fyrkantsröret en bit in, tex en meter, bultar en bit in, tagit bort handsken och använder hålen och bultar där också, sen sätter på handsken på nya biten som tex sticker 1,5 meter ut. Bra stabilitet och förhållandevis billigt. Vet inte vart i landet du befinner dig men jag har kollat med Söderströms Järn & Metall i Saltsjö-Boo och dom har garanterat de mått jag behöver, dom har hur mkt olika som helst. Skulle som uvek säger också sätta på rullar, det som ens gjorde det möjligt att få i min med nuvarande trailer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjaerven 23 Postad 26 Maj , 2015 ja annars så känns modellen på kärra enkel och stabil, dock väger väl min båt runt 1000kg så man drar inte så lätt av den... Vilken kanon idé med förlängare, att jag inte tänkte på det. Problemet jag hade igår var att bilen doppades ner i vattnet, att rampen också kan ta slut tänkte jag inte så mycket på men det kan ju bli ett problem också. Hur stor är risken att man åker ut över rampen och fastnar? Draghandsken sitter bultad med två bult i ett fyrkantsrör, man kanske helt enkelt kan ta loss det, sätta in och bulta fast ett längre fyrkantsrör och sen sätta handsken i andra ändan. Det skulle ju bli en väldigt smidig lösning. 1 meter förlängning kanske räcker men man får kanske prova sig fram lite... Jag får återkomma med en bild på handsken så får ni se vad jag menar, båten står parkerad hos svärföräldrarna så länge... Bara att doppa fötterna och känna efter hur rampen slutar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
detraw 0 Postad 30 Maj , 2015 Har nu vart hos svärföräldrarna och försökt igen med deras bil som är lite högre men det räckte inte iaf så nu får det bli förlängning. Pauce: bor faktiskt ganska nära Söderströms så det var dit jag tänkte åka ;-) Jag tänkte skruva loss det fyrkantsrör och sätta dit ett längre istället: Behöver nog ha minst en meter längre än idag men det borde ju inte vara nått problem. Tänker att man får byta rör vid iläggningsplatsen så man slipper köra runt med så långt släp. Men sen tror jag nästan att det får bli att montera kölrullar för att kunna få i båten smidigare men det blir under sommaren. Ska bort nu i helgen men återkommer med resultat nästa vecka ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
detraw 0 Postad 8 Juni , 2015 Progress! Köpte en likadan profil som satt på tidigare, borrade lite hål och monterade. Nu kom båten ner långt nog att gå att putta i med en lätt knuff Det kanske inte är nått man kör runt på allmän väg men vi bytte rör vid iläggninsplatsen: Batteriet hade laddats ur men annars verkar det funka fin fint (peppar, peppar). Inga läckor jag kunde se och motorn gick att både köra frammåt och backa med (se vilka krav jag har på en båt va ). Det var lite små bökigt att få upp den på kärran igen däremot. Borde helt klart kolla på att bygga på kölrullar. Nästa steg är att hitta en båtplats och lyckas tanka upp soppa i båten ;-) Behöver nog köpa lite mer tampar, fendrar och ankare också. Tyckte det var lite svårt också att se om drevet var nerhissat hela vägen eller inte. Vågar man försöka trimma det upp och ner när man kör eller är det stor risk att man lyckas tilta upp drevet med motorn på då? /D Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tarazer 1 Postad 8 Juni , 2015 Hej! Funderar bara över det du skrev i din första post om att förra ägaren inte visste båtmodell. Hade han ingen försäkring på båten? Vad jag vet så måste man då ange modell, men vad vet jag... är själv ganska ny inom båtvärden men reagerade på detta då jag själv fick veta av säljaren till min båt att det var en viss modell, och som tur var var det medlemmar här på Maringuiden som skrev att det var fel modell som säljaren angett till mig. Lycka till med båten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sivertsivert 0 Postad 8 Juni , 2015 Räckte att säga att jag hade en kmv och den inte översteg 80k i värde som tillägg på hemförsäkring. Sen när det händer något är det kanske lite nonoggrannare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tarazer 1 Postad 8 Juni , 2015 Vad bra . Annars kan försäkringsbolagen vara kinkiga. Kanske du kan lägga upp en bild så man får se hela båten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
detraw 0 Postad 9 Juni , 2015 Ja de frågade när jag tecknade försäkringen men jag sa att jag inte visste så han skrev "unknown", verkar som det var OK. Så klart ni ska få se en bild på hela båten ;-). Jag har inte några egna bilder just nu men här är två bilder från säljaren: Om något känner igen modellen så skulle jag bli kanon glad ;-) /D Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
detraw 0 Postad 11 Juni , 2015 hmm man kanske skulle start en ny tråd men jag testar att ställa lite nybörjarfrågor om drev här. På båten sitter det ett Alpha One Gen1 drev. Hur ska man använda power trimmet? På instrumentpanelen sitter det en switch märkt "auto" och "manual". Verkar som ena kör drevet upp och andra ner. Varför heter de inte "up" och "down"? När ska man köra den till vilket läge? Jag har förstått att det ska vara helt uppe när man tar upp den på trailer, men när båten ligger vid bryggan ska man lämna den uppe eller nere? Sen har jag läst att det ska finnas en spärr så man inte kan köra upp den för högt när man kör men den verkar vara frånkopplad då jag kan köra hela vägen upp på ett go. Borde man fixa detta? Hur högt ska man köra drevet under gång? Nått annat man bör tänka på så man inte pajjar drevet det första man gör? /D Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser