Platon 5 Postad 24 Maj , 2015 Hej Måste bara fråga en sak angående ström och spänning. Bytte idag startbatteri och lyckades då kortsluta start och förbrukarbatteri med ringnyckeln Varpå en ljusbåge kom och ett rejält svetsmärke i nyckeln. Själv kände jag inget men blev rädd. Var detta farligt nära döden eller vad törs man göra på sitt 12 V system? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 24 Maj , 2015 Duvska inte kortsluta i alla fall med grova metallföremål. Hörde om någon som åxå kortslutit med kraftigt verktyg via sin guldring, som inte riktigt klarade samma ström som verktyget. Rejäla brännskador. Ryktet sa att han brände av fingret. Sanningshalten känner jag inte till men rent teoretisk möjlighet finns nog. Att du ska dra så stark ström genom kroppen att du utsätter dej för livsfara kräver en del planering tror jag. Bra ledare stora kontaktytor. Var lika försiktig som med "hus-ström" så e de lugnt. Det är ju när du mekar med batterier där du kan riskera lite, annan utrustning kan du ju koppla bort. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rejas 248 Postad 24 Maj , 2015 Man skall ha stor respekt för elsystemen i båtar (och bilar). Det kan uppstå enormt stora strömmar. Inte minst om man har ringar, klockor och annat på sig. Kroppen själv isolerar rätt så bra vilket minimerar strömmen genom kroppen. Men ofarligt är det inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 24 Maj , 2015 12V har jag aldrig känt av även om jag varit våt om händerna. Slickar man eller stoppar två ledare i munnen känner man av det som en pirrning men ofarligt. Jag brukar slicka på 9V batteri för att avgöra om det är nåt att sätta i brandvarnaren och det känns tydligt om det inte är helt slut. Det som är farligt med lågspänningssystem med batteri är att batteriet kan ge väldigt stora strömmar och bränna kabel och tända en eldsvåda. En segelbåt som låg intill oss och torkade sängkläder och alla textilier ombord hade fått en kabelbrand som tänt eld i båten. Stort kaos ombord men de fick elden att slockna. Blött blev tydligen och rätt svart ombord. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
s59746 88 Postad 25 Maj , 2015 Duvska inte kortsluta i alla fall med grova metallföremål. Hörde om någon som åxå kortslutit med kraftigt verktyg via sin guldring, som inte riktigt klarade samma ström som verktyget. Rejäla brännskador. Ryktet sa att han brände av fingret. Sanningshalten känner jag inte till men rent teoretisk möjlighet finns nog. Att du ska dra så stark ström genom kroppen att du utsätter dej för livsfara kräver en del planering tror jag. Bra ledare stora kontaktytor. Var lika försiktig som med "hus-ström" så e de lugnt. Det är ju när du mekar med batterier där du kan riskera lite, annan utrustning kan du ju koppla bort. Vid 12 v blir aldrig strömmen farlig för människokroppen. Under 40 v betraktas som ofarligt. Det som är farligt vid stora strömstyrkor och låga spänningar är att det blir varmt och kan börja brinna. Jag tappade en gång en skiftnyckel i en batterilåda på en maskin. Det blev kortslutning och hela skiftnyckeln blev glödgad och böjd innan jag lyckades peta bort den med en mejsel. Batteriet blev skrot det med. Det kan bli en rejäl brasa av sådana olyckor men varken ström eller spänning gör grejorna farliga att ta i. Båtbränder på grund av dåliga elinstallationer händer tyvärr. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Platon 5 Postad 25 Maj , 2015 Hej Tack för alla svar. Slutsats: Strömmen i sig inte farlig för människan (p.g.a låg spanning) utan snarare de gnistor som bildas vid t. ex närhet till bränsle. Tänker på vad som kan hända i motsvarande läge om man mekar i ett utrymme med bensinmotor och batteribank... I mitt fall så har jag batteribank i salong och en diesel under sittbrunn och tur är väl det med tanke på min talang ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 25 Maj , 2015 Jag råkade ut för en otrevlig händelse när jag skulle koppla in ett nytt batteri på min husbil. Råkade tappa greppet om ringnyckeln som kortsluten batteriet direkt, det exploderade i de fyra mittre cellerna med påföljden att jag fick batterisyra i ansiktet, som tur var hade jag ansiktet lite vid sidan av så jag klarade synen iallafall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 25 Maj , 2015 Det är inte bara gnistor i sig, som du ju kan få av all spänning. Det är när du får dålig kontakt eller av någon anleddning, ex att en kabel håller på att gå av (åxå av olika anledning). När du får så klen kabel-area att det blir varmt. Det kan bli så varmt att det börjar brinna. Det är förrädiskt eftersom det kan bli så på dolda ställen och skadan kan ske när du lämnat båten. Gnista orsakar du ju oftast manuellt och har därför bättre koll. Hemskt med batteriexplossion. Vad beror en sån händelse på? Vätgas? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 25 Maj , 2015 (redigerade) Platon skrev: Tack för alla svar. Slutsats: Strömmen i sig inte farlig för människan (p.g.a låg spänning)Hyfsat korrekt slutsats.Haha, min gamle ellärare hade ofta drastiska exempel att fundera på. Ett av dem var - kan man mörda nån med ett vanligt 1,5V:s ficklampsbatteri?Tror svaret blev: Ja möjligen ett spädbarn om man smörjer in huden med ledande pasta o använder folie för minsta möjliga resistans. Av naturliga skäl fick vi inte testa detta spännande experiment. :-)Har man stora induktanser, lindade spolar som i motorer eller transformatorer i kretsen kan man dock få rejäla elstötar. Knappast aktuellt här men men.Caribic 410: Snarare sk knallgas, alltså en blandning av väte och syre. Sådan kan bildas vid plus respektive minuspol internt i batteriet. Så ingen tillsättning av luft behövs som vid t.ex gasol mm. Redigerad 25 Maj , 2015 av Thomas-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 25 Maj , 2015 Det är inte bara gnistor i sig, som du ju kan få av all spänning. Det är när du får dålig kontakt eller av någon anleddning, ex att en kabel håller på att gå av (åxå av olika anledning). När du får så klen kabel-area att det blir varmt. Det kan bli så varmt att det börjar brinna. Det är förrädiskt eftersom det kan bli så på dolda ställen och skadan kan ske när du lämnat båten. Gnista orsakar du ju oftast manuellt och har därför bättre koll. Hemskt med batteriexplossion. Vad beror en sån händelse på? Vätgas? Var med all sannolikhet vätgas son small. Batteriet var helt nytt på 110 Ah och nyladdat. Tudor tog på sig allt och jag fick ett helt nytt hemkört. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 658 Postad 25 Maj , 2015 (redigerade) Jag brukar påminna om hur en elsvets fungerar, och vilka Amperetal man ställer in på den. Spänningen är inte mycket och helt i klass med våra 12V-system (ett par tre tiotals volt). Och strömmen brukar kunna ställas in i området 50-150A. Ja, just det. några hundra A är ju ingenting för våra batterier att lämna. Men det räcker och är helt i paritetet med strömmen som behövs för att tända en ljusbåge och alltså svetsa med. Den kraftkällan (egentligen mångdubbelt då den inte är begränsad till 150A) har vi i båten, ibland kopplat till miserabelt elsystem utan huvudsäkringar.... Den som tänker på hur varmt det blir vid svetsning inser snabbt vad som kan hända i våra båtar, och att 12V-batterier inte är att leka med. Redigerad 25 Maj , 2015 av IngemarE 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser