bompaholm 0 Postad 24 Maj , 2015 Hej Finns det någon som har tips på bra sätt att kunna enkelt kroka av 20 kilos ankaret och sätta på bojkrok när man skall angöra en boj. Nån som har bra tillbehör för detta? Tack på förhand Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 24 Maj , 2015 Sökte länge själv... Hittade en amerikansk produkt. För 990 dollar! Njaeeee... Sedan hittade jag denna på anchor.se För ca 300 spänn är den prisvärd. Artikelnr: 816, Schackel i rostritt stål, med skruvlås, för att fästa ankaret i ankarbandet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 24 Maj , 2015 Sedan hittade jag denna på anchor.se För ca 300 spänn är den prisvärd. Artikelnr: 816, Schackel i rostritt stål, med skruvlås, för att fästa ankaret i ankarbandet. Det är vad jag kallar Brandkårshake. http://www.marineonline.se/brandkaarshake-galvaniserad.aspx Borde fungera. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vegabjorn 18 Postad 25 Maj , 2015 (redigerade) Själv använder jag en Merxhake för att kunna skifta mellan bojkrok å ankare + olika ankare ps men jag har ej något ankarspel OBS läste att brottgräns var 2500 kg då är det nog fördåligt på en båt som har 20 kilos ankare Redigerad 25 Maj , 2015 av Vegabjorn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 25 Maj , 2015 Merx haken anses "seg" dvs den går inte av om den är av god kvalitet utan böjer sig. Anledningen till att den inte är godkänd för permanent förtöjning vid brygga är att den kan vrida upp sig vid sidobelastning eller om den vrids. Brandkårshaken är utmärkt. Men…. jag har en bekant som är anställd vid brandkåren, han har varit operativt ansvarig och skrivit på inköpen. De hakar som brandkåren använder är certifierade och kostar runt 2,000:-. Känns som om de hakar man köper i en affär är billiga? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 25 Maj , 2015 Eller inte alls? Verkar bökigt att köra ankarspelet när du ligger på boj? Separat tamp är väl enklare? Bara en fundering. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ove-T 291 Postad 25 Maj , 2015 Vi har ett ställe Mönster på Onsala landet där det ibland är så strömt att man inte orka ta hem med handkraft på akterlinan. Jag har då använt ankarspelet på följande sätt. Jag låter ankaret sitta kvar på sin plats, dra ut två tre meter lina och gör fast i båten. På den bukten som då blir sätter jag ett öppningsbart block med en tamp och en bojkrok, krokar i bojen och kör ut med ankarspelet. Jag använder bojkroken Handy Duck som går att lossa under belastning. Hälsningar Ove Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser