Gå till innehåll
fredag 24 januari 2025
Tobmar

Ny familjebåt, Flipper 717C vs Nimbus 26 Epoca

Rekommendera Poster

Vi har fastnat för två olika båtar, den ena är en Flipper 717C och den andra en Nimbus 26 Epoca. Nu är det lite olika typer av båtar men båda uppfyller våra önskemål.

Vi är en liten familj på två vuxna och två barn på 4 resp 1 år. Vi vill kunna övernatta, ha tillgång till färskt vatten, toalett, värmeplattor så man kan värma nussen. Sen vill vi kunna sitta och äta bekvämt både i fint och dåligt väder. En fördel om det finns värme i båten ifall det blir ruggit.

Båten kommer ligga i Östersjön så kravet är att motorn är sötvattenkyld. Motorn behöver inte vara av värsta modellen, viktigare är att den bränslesnål.

Vår budget ligger på ca 300.000 kr.

Vilka fördelar resp nackdelar har dessa båtar?
Nimbusen är lite dyrare i inköp, är den mycket dyrare att äga också?
Vilka årgångar ska man titta efter?

Tacksam för alla svar :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nimbusen är en mycket trevlig båt men har ju ingen midcabin så det blir nog trångt för er att sova? Vi letar själv efter Nimbus 26 Epoca men är å andra sidan bara 2 st (inga barn). Hade vi varit fler hade vi nog inte övervägt den. Men visst går det. Finns det hjärterum....

Praktiskt låter ändå Flippern som det bättre valet, medans rent visuellt vinner Nimbusen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

om ni är två vuxna och två små så håller jag med om att det är Flipper 717 som gäller. Det är en stor fördel med stickkojen/mittkabinen. Flippern känns klart rymligare eftersom den är 25 cm bredare. Min minnesbild av Nimbus 26 Epoca Coupé (med tak) som vi tittade på är att den var rätt låg i tak om någon stod vid förarplatsen. 

Med er budget kanske ni t.o.m. får tag i en 717 med nyare bensinmotor.

Jag tror inte att det är någon större skillnad på ägandekostnaderna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...