Gå till innehåll
fredag 21 februari 2025
Stormudden

Yamaha 55hk 1977

Rekommendera Poster

hej. 

Har en 2-takt yamaha 55a årsmodell 77 som bara gott å gott. Men nu verkar är det slut :-(. den går bra utan någon växel i och när jag precis har startat den. Efter ca 3-400 meter tappar den den ena cylindern. Har kollat tändningen och det är fin gnista vid bryggan och det är heller inget fel på förgasaren. Har någon något tips?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag skulle fortsätta felsöka med att kolla med strobelampa om du tappar gnistan på högre varvtal eller när du är ute och köp. Känns nämligen inte helt logiskt att det skulle vara dålig kompression som är problemet - förutsatt att du inte alltid puttrar fram 3-400 meter för att sedan dra på och det är då problemet uppstår. Utgår alltså från att du kan köra med belastning ett tag och sedan tvärdör en cylinder.

Jag skulle inte heller vilja utesluta att du kör slut på bränslet ur koppen på förgasaren till den cylindern efter ungefär 400m (alltså strul med tillförseln till förgasaren) eller att förgasarens högfartskrets är igensatt (nedmontering och ev ultrljudstvätt).

Hur ser stiftet ut  när detta har skett: torrt eller blött?

Redigerad av Bjaerven
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipset...

Nu går den. Vet inte riktigt vad det beror på. Jag tog ur de nya stiften och satte i ett par ännu nyare. Pumpade upp tryck i slangen och satte dit ett extrabatteri med startkablar emellan. Åkte iväg också gick den... :-) När jag la till såg jag att jag glömt att ta bort startkablarna. Kanske det var batteriet?!? Mycket konstigt isf. Laddar batteriet nu och gör nya försök när det är fulladdat...  Vi får väl se om jag får anledning att återkomma...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...