DanielMalmgren 189 Postad 24 Maj , 2015 Hej. På min båt (en Flipper 575, dvs utombordare) är ratten riktad så att när motorn är exakt i mitten så är också ratten rak. När motorn är i mitten så går ju dock inte båten rakt, så det innebär att när jag kör båten exakt rakt fram så får jag alltid ha ratten vriden typ 90 grader, vilket känns lite märkligt. Jag kan ju bara lossa ratten och rikta in den så det blir rätt, men jag tänkte bara höra först hur man brukar göra. Är det inte rimligt att när jag håller ratten rakt så går båten rakt? Jag misstänker att ratten inte är original, så den har nog varit lossad förut. /Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 24 Maj , 2015 Det är bara att väja, som du sa finns det ju inget läge på ratten som alltid är rätt. Jag hade valt att ratten är rak när båten går rakt på plattvatten i marchfart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 510 Postad 24 Maj , 2015 De flesta utombordare har en liten trimfena, som ofta också är offeranod, som man kan justera lite. Propellern drar ju båten åt ett visst håll genom sin rotation vilket betyder att ju mer proppen snurrar desto mer drar båten åt ena hållet. Att då få en båt som går precis rakt, som en bil, är mycket svårt och kanske inte ens möjligt. Tänk på proppen som ett skovelhjul som när den snurrar drar aktern i rotationsriktningen. Nä, acceptera att det är som det är och njut av båtlivet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
DanielMalmgren 189 Postad 24 Maj , 2015 De flesta utombordare har en liten trimfena, som ofta också är offeranod, som man kan justera lite. Hmmm... Får kolla om det finns någon sådan möjlighet då... Annars känns det ju mest logiskt som Mange249 skriver att man håller ratten rakt när man kör rakt fram i så "normalt" tillstånd som möjligt. Jag kan notera att det här är ju inget jättestort problem, jag njuter av båtliven ändå. Mest att det känns fånigt att konstant ha ratten vriden 90 grader när man kör rakt fram /Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 546 Postad 24 Maj , 2015 Ratten sitter med en kil, eller liknande på axeln, så den kan bara sitta på ett sätt. Om man vill ändra rattens läge, måste man dra ut styrkabeln ur styrväxeln, vrida ratten åt det håll man vill och trycka in kabeln igen. Har man hydraulstyrning, finns det inget fast läge alls, eftersom det alltid finns ett inre läckage i rattpumpen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
df90 14 Postad 24 Maj , 2015 Angående hydraulstyrning är min uppfattning att det snarare alltid finns ett fast läge. Min ratt är alltid i "rakt" läge om motorn är riktad rakt förut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 24 Maj , 2015 I min hydraulstyrning har jag inte ett fast läge på ratten rakt fram. Så tror jag det är på de flesta hydraulstyrningar med inbyggda backventiler. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
DanielMalmgren 189 Postad 24 Maj , 2015 Ratten sitter med en kil, eller liknande på axeln, så den kan bara sitta på ett sätt. Om man vill ändra rattens läge, måste man dra ut styrkabeln ur styrväxeln, vrida ratten åt det håll man vill och trycka in kabeln igen. Har man hydraulstyrning, finns det inget fast läge alls, eftersom det alltid finns ett inre läckage i rattpumpen. Aha. Ja, jag har inte lossat på den, antog bara att den gick att vrida. Så då kanske hela diskussionen är högsta akademisk då Får kolla vid tillfälle hur det ser ut... /Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 972 Postad 24 Maj , 2015 Ratten sitter med en kil, eller liknande på axeln, så den kan bara sitta på ett sätt. Om man vill ändra rattens läge, måste man dra ut styrkabeln ur styrväxeln, vrida ratten åt det håll man vill och trycka in kabeln igen. Har man hydraulstyrning, finns det inget fast läge alls, eftersom det alltid finns ett inre läckage i rattpumpen. Aha. Ja, jag har inte lossat på den, antog bara att den gick att vrida. Så då kanske hela diskussionen är högsta akademisk då Får kolla vid tillfälle hur det ser ut... /Daniel Kolla om ratten sitter på splines, vilket är vanligt. Om det är så är det ju bara att lossa ratten och ändra valfritt antal steg och sen dra dit muttern igen. /Claes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 547 Postad 25 Maj , 2015 Mitt rattfäste sitter med kil men det finns två alternativa kilspår i ratten. Min erfarenhet är att man inte kan få fast läge med hydraulstyrning och därför ska man inte heller välja en ratt designad för att sitta med en viss sida uppåt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser