Faderullan 718 Postad 24 Maj , 2015 (redigerade) Vi är olika vi båtmänniskor. En del av oss sätter stor vikt och tid på att arrangera trossar och rep snyggt på däck, avbryta allt för att reparera en repa i lacken så fort den uppstått, ta in fendrar, lägga ut fendrar, föra klubbflagga, ha rätt märke i skepparmössan, kunna alla olika fartygs lanternkombinationer utantill, köra enligt reglementet med kadaverdisciplin och sist men inte minst; hissa och hala flaggan enligt konstens alla regler. En del av oss kastar trossar och rep som inte används just då någonstans där de är ur vägen, bättrar repad lack om det finns tid för det före sjösättningen, slarvar med att ta in fendrarna eftersom de skall ut igen om bara en timme eller två, är inte medlem i någon båtklubb, har aldrig burit annat på huvudet än ett ostyrigt hårsvall och därmed helt sluppit fundera på det där med märke i mössan (förutom de där som fiskmåsarna sätter dit), vet att lanternor med olika färg skall sitta på varsin sida av båten, kör helt enkelt efter högerregeln och bondförnuft om inte högerregeln ser ut att funka just då, hissar flaggan när de minns det och halar den om den inte råkade bli halad förra gången man var ute. De flesta av oss finns väl i gråzonen däremellan. Själv tar jag inte in fendrarna när jag åker den ena sjömilen ut till stugan. Dels för att båten redan är fullastad och fendrarna tar mindre utrymme i båten när de hänger på utsidan, dels för att min petimäter till granne en gång påpekade att jag inte tagit in dem. Och den där ena sjömilen avverkas på några få minuter i tjugo knop. Åker jag på en längre utflykt tar jag naturligtvis in dem. Flaggan hissar jag om jag åker utrikes eller bara råkar vara på särdeles gott humör. Som tämligen nybliven femtioplussare har jag nått en viss nivå av levnadsvisdom och filosofisk kompetens och därmed insett att livet är bra mycket enklare om man inte bekymrar sig över huruvida folk hänger textilier i pinnar eller inte och om fendrar hänger på sidan av båten eller är instoppade i sina hållare. Mitt liv går vidare i sina krokiga spår ändå... Redigerad 24 Maj , 2015 av Faderullan 4 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
seglarfreaken 55 Postad 24 Maj , 2015 Jag hakar inte upp mig på det här. Jag förundras bara. Givetvis får var och en gå den led som hen vill gå. Vinden är fri precis som åsikter o handlingar så länge de inte är olagliga Jah är också 50 plus o kan uttrycka mig filosofiskt 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Faderullan 718 Postad 24 Maj , 2015 Skönt att höra. Jag var rädd att det gick någon orolig själ därute :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smoegen 89 Postad 24 Maj , 2015 Bodde en kortare period i England, där fick jag lära mej att en engelsk båt alltid bör medföra en fransk flagga,,, i tillfälle skepparen skull bomma på tidvattensberäkningen å bli stående på trekvart i leran så skiftas det till fransk flagg.... =) 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ArneRadar 667 Postad 24 Maj , 2015 Bodde en kortare period i England, där fick jag lära mej att en engelsk båt alltid bör medföra en fransk flagga,,, i tillfälle skepparen skull bomma på tidvattensberäkningen å bli stående på trekvart i leran så skiftas det till fransk flagg.... =) Det var som tusan. Här har vi fått lära oss att man skall hala flagg när man står på grund. Så förväntas man istället hissa tricoloren! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smoegen 89 Postad 24 Maj , 2015 Olika sedvanor i olika länder. . =) Men jag tror nog att det inte är allmänt vedertaget å låtsas vara fransos vid grundstötning ... ? Men gubbarna på puben har många sanningar att delge oss... Istället för en nypa salt så får man bruka skyffel... =) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 24 Maj , 2015 Jag är nog som du Faderullan, inget polerande, repor visar att båten används, funderarna får hänga ut. Förra året hade jag inga tendrar, ingen båt på min BB-sida och båtgrannen gott om fendrar. Jag åker ut på sjön ofta, ibland bara några timmar på kvällen. Oftast kommer jag inte ihåg att sätta flaggan. Men om jag gör det så åker den ner kl 21 i hamn. Att använda nationsflagga är en gammal tradition. Man behöver visst inte följa alla traditioner men man ska heller inte gör om dem! Tyvärr tror jag det är precis som det skrivits tidigare, folk är för bekväma för att hala flaggan i hamn. Men varför sätter de då flagg överhuvudtaget? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tompelompe 74 Postad 24 Maj , 2015 Jag är nog som du Faderullan, inget polerande, repor visar att båten används, funderarna får hänga ut. Förra året hade jag inga tendrar, ingen båt på min BB-sida och båtgrannen gott om fendrar. Jag åker ut på sjön ofta, ibland bara några timmar på kvällen. Oftast kommer jag inte ihåg att sätta flaggan. Men om jag gör det så åker den ner kl 21 i hamn. Att använda nationsflagga är en gammal tradition. Man behöver visst inte följa alla traditioner men man ska heller inte gör om dem! Tyvärr tror jag det är precis som det skrivits tidigare, folk är för bekväma för att hala flaggan i hamn. Men varför sätter de då flagg överhuvudtaget? Så du menar att skälet att sätta flagg är att man ska hala flagg? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tompelompe 74 Postad 24 Maj , 2015 Jag är nog som du Faderullan, inget polerande, repor visar att båten används, funderarna får hänga ut. Förra året hade jag inga tendrar, ingen båt på min BB-sida och båtgrannen gott om fendrar. Jag åker ut på sjön ofta, ibland bara några timmar på kvällen. Oftast kommer jag inte ihåg att sätta flaggan. Men om jag gör det så åker den ner kl 21 i hamn. Att använda nationsflagga är en gammal tradition. Man behöver visst inte följa alla traditioner men man ska heller inte gör om dem! Tyvärr tror jag det är precis som det skrivits tidigare, folk är för bekväma för att hala flaggan i hamn. Men varför sätter de då flagg överhuvudtaget? Så du menar att skälet att sätta flagg är att man ska hala flagg? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ArneRadar 667 Postad 25 Maj , 2015 Jag är nog som du Faderullan, inget polerande, repor visar att båten används, funderarna får hänga ut. Förra året hade jag inga tendrar, ingen båt på min BB-sida och båtgrannen gott om fendrar. Jag åker ut på sjön ofta, ibland bara några timmar på kvällen. Oftast kommer jag inte ihåg att sätta flaggan. Men om jag gör det så åker den ner kl 21 i hamn. Att använda nationsflagga är en gammal tradition. Man behöver visst inte följa alla traditioner men man ska heller inte gör om dem! Tyvärr tror jag det är precis som det skrivits tidigare, folk är för bekväma för att hala flaggan i hamn. Men varför sätter de då flagg överhuvudtaget? Så du menar att skälet att sätta flagg är att man ska hala flagg? Nä, man vill väl helt enkelt visa att man inte står på grund? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 25 Maj , 2015 (redigerade) Dubbelt inlägg pga serverfel Det finns en knapp som heter "Göm". Till höger om "redigera" Då kan man få inlägget att försvinna för alla utom administratören. Tommy Ständig dubbelpostare Redigerad 25 Maj , 2015 av Thallatha Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 25 Maj , 2015 Fniss... =) jag nog finns det åsikter, jag är nog gammal nog att hålla på mitt... men så länge flaggan inte släpar i vattnet bak båten så får jag nog acceptera alla olika hållningar som finnes rörande flaggan. .... men dessa snipor med en gigantisk flagga som når ned till vattnet bak båten gillar jag inte.... Käre Smoegen "Hålla på ditt" det gjorde du redan när du var en liten rar scout - och det var länge sen. Vad katten skall du göra åt båtägare som inte har sinne för proportioner!? Har du blivit politiker!? Du svarade inte på min fråga om i vilken hamn du ligger och där övervägande delen av båtägarna inte tar ner flaggan om natten!? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 25 Maj , 2015 Vi är olika vi båtmänniskor. En del av oss sätter stor vikt och tid på att arrangera trossar och rep snyggt på däck, avbryta allt för att reparera en repa i lacken så fort den uppstått, ta in fendrar, lägga ut fendrar, föra klubbflagga, ha rätt märke i skepparmössan, kunna alla olika fartygs lanternkombinationer utantill, köra enligt reglementet med kadaverdisciplin och sist men inte minst; hissa och hala flaggan enligt konstens alla regler. En del av oss kastar trossar och rep som inte används just då någonstans där de är ur vägen, bättrar repad lack om det finns tid för det före sjösättningen, slarvar med att ta in fendrarna eftersom de skall ut igen om bara en timme eller två, är inte medlem i någon båtklubb, har aldrig burit annat på huvudet än ett ostyrigt hårsvall och därmed helt sluppit fundera på det där med märke i mössan (förutom de där som fiskmåsarna sätter dit), vet att lanternor med olika färg skall sitta på varsin sida av båten, kör helt enkelt efter högerregeln och bondförnuft om inte högerregeln ser ut att funka just då, hissar flaggan när de minns det och halar den om den inte råkade bli halad förra gången man var ute. De flesta av oss finns väl i gråzonen däremellan. Själv tar jag inte in fendrarna när jag åker den ena sjömilen ut till stugan. Dels för att båten redan är fullastad och fendrarna tar mindre utrymme i båten när de hänger på utsidan, dels för att min petimäter till granne en gång påpekade att jag inte tagit in dem. Och den där ena sjömilen avverkas på några få minuter i tjugo knop. Åker jag på en längre utflykt tar jag naturligtvis in dem. Flaggan hissar jag om jag åker utrikes eller bara råkar vara på särdeles gott humör. Som tämligen nybliven femtioplussare har jag nått en viss nivå av levnadsvisdom och filosofisk kompetens och därmed insett att livet är bra mycket enklare om man inte bekymrar sig över huruvida folk hänger textilier i pinnar eller inte och om fendrar hänger på sidan av båten eller är instoppade i sina hållare. Mitt liv går vidare i sina krokiga spår ändå... Det var det bästa jag läst på länge. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Azguz 105 Postad 25 Maj , 2015 Nu ska jag dra något till sin spets. Så länge en inte gör något olagligt så är man skyddad enligt grundlagen till att få göra det jag gör. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 25 Maj , 2015 Bodde en kortare period i England, där fick jag lära mej att en engelsk båt alltid bör medföra en fransk flagga,,, i tillfälle skepparen skull bomma på tidvattensberäkningen å bli stående på trekvart i leran så skiftas det till fransk flagg.... =) Det låter sällsynt idiotiskt, det är att "flagga falskt", olagligt och straffbart i vissa länder. I många länder är flaggan mycket mer betydelsefull än hos oss. Så är det tex med Trikoloren som tillkom under franska revolutionen och ses som en symbol för frihet. Att se den hissad på en limejuceare, detta folkslag som enligt fransmännen är förpassade till en ö där de lever i smuts och med dålig mat. Tror inte tex Gendarmeris maritime kommer att vara direkt hjälpsamma. En gissning är att det är ytterst lämpligt att medföra en fransk courtesy flagg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ArneRadar 667 Postad 25 Maj , 2015 Nu var det väl iofs om man fastnade i den Brittiska leran som Tricoloren skulle upp...? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 25 Maj , 2015 Nu var det väl iofs om man fastnade i den Brittiska leran som Tricoloren skulle upp...? Men det är lika olagligt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 369 Postad 25 Maj , 2015 Var det nån av er som lyssnade på inslaget om flaggtraditioner (orsakat av att Måns Zelmerlöw tydligen råkade trampa på en albansk flagga) och flaggregler i första timmen av Studio Ett i P1 i dag?Jag tycker flaggor är trevliga för att de sätter lite färg på tillvaron, men de är inga symboler jag håller högt eller bryr mig om. Om folk vill torka sig i ändan med en flagga, så är det fritt fram för mig. Det är bara en bit färgat tyg. Jag är stolt över att vi i Sverige har avskaffat (nästan) alla flagglagar. Det finns visst enstaka kvar (som reglerar treuddiga flaggor på fartyg), men jag hoppas att även de försvinner snart. Sånt trams är inte värdigt en modern stat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ArneRadar 667 Postad 25 Maj , 2015 Nu var det väl iofs om man fastnade i den Brittiska leran som Tricoloren skulle upp...? Men det är lika olagligt Ärligt talat är jag inte alls säker på att man enligt Brittisk lag gör något olagligt i detta fall. Om du däremot går över kanalen och hissar falsk flagg är det säkert en annan sak. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 25 Maj , 2015 Nu var det väl iofs om man fastnade i den Brittiska leran som Tricoloren skulle upp...?Men det är lika olagligtÄrligt talat är jag inte alls säker på att man enligt Brittisk lag gör något olagligt i detta fall. Om du däremot går över kanalen och hissar falsk flagg är det säkert en annan sak.Det tror jag. Det är ju ungefär samma som om du hissade en annan nationsflagga på din båt i svenska farvatten - och jag har faktiskt en bekant som blev stoppad av Kustbevakningen pga det. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ArneRadar 667 Postad 25 Maj , 2015 Nu var det väl iofs om man fastnade i den Brittiska leran som Tricoloren skulle upp...?Men det är lika olagligtÄrligt talat är jag inte alls säker på att man enligt Brittisk lag gör något olagligt i detta fall. Om du däremot går över kanalen och hissar falsk flagg är det säkert en annan sak.Det tror jag. Det är ju ungefär samma som om du hissade en annan nationsflagga på din båt i svenska farvatten - och jag har faktiskt en bekant som blev stoppad av Kustbevakningen pga det. Intressant, men blev det något annat än en tillsägelse? Begicks verkligen något brott mot svensk lag? Lagarna brukar ju mest fastställa vilka som har rätt att bära det egna landets flagga. Tänker även på andra fall som man ser rätt ofta, iofs inte helt jämförbara dock. T.ex. fina träbåtar som för unionsflagga, den tvåtungade flaggan (som antagligen inte är en flagga i juridisk bemärkelse). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 25 Maj , 2015 Tror det mest blev en jätteutskällning, faktiskt. Om det beror på att man faktiskt bröt mot någon lag, eller att någon hade en dålig dag när det gällde charmen vet jag inte - det är +10 år sedan det hände och jag har ingen kontakt med personen i fråga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tugge 251 Postad 25 Maj , 2015 Brukar ha min flagga uppe 24 365, sommar som vinter har Aldrig haft en mögelspor. Ja den slits med tiden men en ny flagga var eller varannat år är en piss i Mississippi jämfört med vad jag övrigt spenderar i mina båtar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
L3akim 18 Postad 25 Maj , 2015 Jag brukar ta in min flagga framåt 23 när det blåser mer än 5m/s för dels så vandrar ljudet från flaggstången som vickar i sitt fäste och så slår flaggan i kapellet vilket också är irriterande. Är jag riktigt företagsam så tar jag ner den redan på eftermiddagen om det finns risk för vind då det är mindre bekvämt att åla sig ut kl 23 från den varma kojen .... I övrigt så sätter jag ut flagga när jag lämnar hemmahamn och tar in den då jag återvänder och lämnar båten. Detta för att starka vindar trasat sönder två flaggor för mig då jag glömt den ute. Mina flaggvanor är rätt praktiskt betingade ... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 25 Maj , 2015 Oj vilken cirkus det blev här pga en tygbit. Snälla, så här äre faktiskt, det finns ingen som helst regler för flaggan på våra fritidsbåtar. förutom två. De två som är "riktiga" Det ena är att tretungat är förbehållet militären å Kungen. Det andra att fartyg under gång även i re svenskt vatten skall visa nationalitetsflagga. Sedan om man ligger i hamn men inte nått destinationen så är man under gång. Men sedan finns svenska båtar inomskärs å är undantagna från den reglen att där visa nationalitetsflagga. För flaggning på land finns inga regler als. Amen Rekommendationer å gammal hävd å seder finns, men det är upp till var å en att göra som den vill. Om man tycker det är fint att flagga å ta ner den kl 21 så gör det. Om man störs av att andra inte följer den reglen bör man nog tänka överh ur man är funtad själv. Om jag inte gillar grönmögel ost skall inga andra få äta det? Eller måste andra äta det? Om ni ser en Fingal i sommar med flaggan "reglementsenligt" hissad hissad i akterstaget en bit ner från toppen å den sitter kvar där dygnet runt, utom hemma vid min brygga, så är det min båt ni ser. Rita ett kryss i rufftaket å anmäl mig sedan till Klagomuren i Tjotahejti, avd flaggiga händelser. (höll nästan på att skriva hädelser, ett n är viktigt här.) Kryss på er, å snälla Smögen, klappa inte ihop för detta nu. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 25 Maj , 2015 "De två som är "riktiga" Det ena är att tretungat är förbehållet militären å Kungen. Det andra att fartyg under gång även i re svenskt vatten skall visa nationalitetsflagga." De enda "riktiga" regler som finns är de som bla SXK beskriver. Men, man kan inte lagföras om man bryter mot flaggreglementet. I fredstid är bäst att tillägga. Man är inte skyldig att föra flagg. Alla får göra som de vill helt enkelt. Men det finns en tradition som det kan vara lämpligt att följa precis som att inte svära i kyrkan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 25 Maj , 2015 Jag hänger upp fasadflaggan vid min frus födelsedag i slutet av mars, Där får den sitta tills sonen fyller i november.Fick fö. lära mig att den svenska flaggan är en tämligen ny symbol.Före 1800 talet var det bara flottan som använde flaggor, och så sent som för drygt hundra år sedan var det inte ovanligt att beväringar från inlandet inte hade en aaaning om vad den där gulblå flaggan ar för något. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ArneRadar 667 Postad 26 Maj , 2015 SXK's s.k. flaggreglemente är väl snarast någon slags icke tvingande klubbrekommendation så att gubbarna med mössmärkena (tack Faderullan för träffande beskrivning) har något att förhålla sig till. SXK konstaterar att det inte finns något straff för felaktig flaggning, men nämner inte ett ord om vad som eventuellt kan betraktas som felaktig flaggning. Ligger man förtöjd *ska* man föra flagg 8-21, men det sägs inget om vad som gäller övrig tid (21-8). http://www.sxk.se/sxk-riksforeningen/kryssarklubbens-flaggreglemente Det hela är trams. Traditioner kan absolut fylla en funktion och vara trevliga att vidmakthålla, men det förutsätter väl då att det finns en historik som traderats och att det bygger på en gemensam värdering som samlar eller binder folk samman. Påtvingade, obegripliga eller omotiverade traditioner lär snabbt luckras upp och förändras om de ens överhuvudtaget respekteras. Varför ser man i princip aldrig att civil sjöfart håller sig till "regeln" utan glatt flaggar vid kaj dygnet runt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 26 Maj , 2015 Kryssarklubbens flaggreglemente är väl något som medlemmarna ska följa? Tur man inte är med där. Samma rekommendationer för flaggning hittar man på fler ställen. Det är också det som lärs ut på navigationskurser. Är det så att handelsflottan idag ligger med flaggan uppe i hamn dygnet runt? Jag har ingen koll. Förr blev ett sjuhelvetes liv om man gjorde så, "fyllebåtar" brukade man kalla dem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ArneRadar 667 Postad 26 Maj , 2015 SXK's flaggreglemente säger inte någonting, och kanske har de formulerat sig så avsiktligt eftersom det inte finns någon egentlig regel. Du "ska" föra flagg vid kaj 8-21. Jaha - vad gäller övrig tid då? Är det fritt val? När man ser "regeln" formulerad på annat håll är det ofta tydligare. Se t.ex. här http://www.nationalflagg.se/flaggregler-ombord.html där även den "andra" regeln (bemannad båt för flagg dygnet runt även vid kaj) omnämns. Jag ser i mitt närområde handelsfartyg som för flagg i hamn dygnet runt, det förekommer absolut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser