smoegen 89 Postad 23 Maj , 2015 Är jag en gammaldags gnällspik som undrar varför två av tre båtar i hamnen där jag ligger inte tagit ned flaggan långt efter mörkrets inbrott? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 23 Maj , 2015 Är jag en gammaldags gnällspik som undrar varför två av tre båtar i hamnen där jag ligger inte tagit ned flaggan långt efter mörkrets inbrott? Enkelt svar, JA. Eller det är inget tvång på att hala den efter 21.00 men rekommendabelt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
seglarfreaken 55 Postad 23 Maj , 2015 Jag är nog benägen att hålla med §moegen här, men har ett par andra argument för att tar in flaggan: 1. Anledning att röra på kroppen lite. Båtlivet ksn vara väldigt stillasittande 2. Flaggan både slits mera och kommer fortare att bli blek och ful om den alltid får sitta uppe. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 23 Maj , 2015 Jag är nog benägen att hålla med §moegen här, men har ett par andra argument för att tar in flaggan: 1. Anledning att röra på kroppen lite. Båtlivet ksn vara väldigt stillasittande 2. Flaggan både slits mera och kommer fortare att bli blek och ful om den alltid får sitta uppe. Annars är ju UV-strålningen ganska svag i mörker. ;-) 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
seglarfreaken 55 Postad 23 Maj , 2015 Jag är nog benägen att hålla med §moegen här, men har ett par andra argument för att tar in flaggan: 1. Anledning att röra på kroppen lite. Båtlivet ksn vara väldigt stillasittande 2. Flaggan både slits mera och kommer fortare att bli blek och ful om den alltid får sitta uppe. Annars är ju UV-strålningen ganska svag i mörker. ;-) Men är man benägen till att inte ta in flaggan för natten, så är det säkert en och annan som struntar i att göra det även då man lämnar sin båt. Plus på natten är det oftast fuktigt som kan göra att det lättare blir mögel på flaggan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 23 Maj , 2015 Orkar man inte ta ner flaggan så ska man inte flagga alls. Skillnad till sjöss, där ska flaggan vara uppe. Sen har vi ju ubåtarna som får ha flagga även i undervattensläge. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 24 Maj , 2015 (redigerade) Är jag en gammaldags gnällspik som undrar varför två av tre båtar i hamnen där jag ligger inte tagit ned flaggan långt efter mörkrets inbrott? "Flamma stolt mot dunkla skyar, likt en glimt av sommarens sol över Sveriges skogar, berg och byar, över vatten av viol. Du som sjunger, när du bredes, som vår gamla lyckas tolk: solen lyser! Solen lyser! Ingen vredes åska slog vårt tappra folk." Min käre Smoegen Du har ju varit en av mina bästa vänner sen 40 - 50 år tillbaks i tiden. Det skulle tom varit jag som inpräntat det Svenska flaggrelementet i dig, fast troligtvis inte. Misstänker att det är Mästerlotsen Larssons äldste son, eller han tandläkarn som är född Bäckevigare. För det kan väl inte va "Rune Buttis" eftersom de gamla reglerna sitter så hårt inpräntade. Från början var regeln att flaggan skulle halas "Vid solens nedgång, dock senast klockan nio" Då var jag ytterst noga att följa reglementet. Sedan ändrades regel så att flaggan skulle halas "Vid solens nedgång, dock senast klockan tjugoett" Det var ungefär vid den övergången som även mitt agerande ändrades till en allt mer slappande inställning. Nu för tiden brukar jag "hissa" flaggan innan jag lägger ut från hemmahamnen och sen får den sitta uppe tills jag lägger till i hemmahamnen igen. Det kan tom va så att jag glömmer att ta ner den i hemmahamnen. Dvs flaggan kan sitta uppe i ett antal veckor på min båt. De senaste 14 dagarna har jag varit på 7/8 dagsturer till Hållö. 3/4 av de gångerna har jag sett att jag glömt att ta ner flaggen, när jag kommit ner till båten nästa dag. Det skulle ju va synd om våran långa vänskap skulle ta slut pga ett flaggreglemente. Vilken är den hemska hamn som du ligger i just nu!? Själv befinner jag mig i de östra ödemarkerna där Österåkersanstallten ligger. Håller just nu på att bygga upp en ställning så jag lättare kommer åt att byta upp taket. Så fort jag är klar med det tänker jag dra västerut så fort jag kan. Ha´t pen´t Redigerad 24 Maj , 2015 av Thallatha Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tugge 251 Postad 24 Maj , 2015 Jag är nog benägen att hålla med §moegen här, men har ett par andra argument för att tar in flaggan: 1. Anledning att röra på kroppen lite. Båtlivet ksn vara väldigt stillasittande 2. Flaggan både slits mera och kommer fortare att bli blek och ful om den alltid får sitta uppe. Annars är ju UV-strålningen ganska svag i mörker. ;-) Men är man benägen till att inte ta in flaggan för natten, så är det säkert en och annan som struntar i att göra det även då man lämnar sin båt. Plus på natten är det oftast fuktigt som kan göra att det lättare blir mögel på flaggan. Möglar. Hahahahhar aldrig sätt en möglig flagga hänga uppe. Möjligvis om den ligger ihopvikt i en fuktig båt. Tiderna förändras låt flaggan vara synlig,piffar till tillvaron lite. Eller ska vi införa häst o vagn igen. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
seglarfreaken 55 Postad 24 Maj , 2015 Tycker du även att slamrande fall piffar upp tillvaron Tugge? Det tycker inte jag men jag bråkar inte om det. Självklart kan det bli mögel även då flaggan förvaras fuktig, men jag kan tänka mig att den blir den ännu mer om den får hänga ute under en lång o väldigt regnig period. Även vår flagga slits av både sol och vind o här är jag nog lite av en flaggestet. Snart är nog gränsen nådd då det är dags att köpa en ny även fast vi tar in den då solen går ned och då vi inte är i båten. Du och kanske även andra noterar nog nu att jag struntar i vilken tid som flaggan skall tas ned. Så lite modern e jag nog i alla fall som byter mot den gamla "flaggkonventionen". Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 193 Postad 24 Maj , 2015 Om flaggor möglar när de är uppe borde alla klubbflaggor vara alldeles lurviga. Jag slarvar faktiskt med att ta ner flaggan, tycker det finns viktigare saker att lägga sin ork på, så den är uppe när jag är i båten. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 24 Maj , 2015 Jag sätter upp flaggen när jag flyttar ombord på våren och tar ner den när jag flyttar iland på hösten. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
seglarfreaken 55 Postad 24 Maj , 2015 Okay! Då stämmer nog min teori att båtlivet inte är hälsosamt för kroppen. Man kan bli slö av det, men själen mår ofta bra av båtlivet. Men vinden är fri, farleder går isär och möts ibland så väl som åsikterna Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smoegen 89 Postad 24 Maj , 2015 Fniss... =) jag nog finns det åsikter, jag är nog gammal nog att hålla på mitt... men så länge flaggan inte släpar i vattnet bak båten så får jag nog acceptera alla olika hållningar som finnes rörande flaggan. .... men dessa snipor med en gigantisk flagga som når ned till vattnet bak båten gillar jag inte.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 24 Maj , 2015 Även jag har funderat en del på det där med att hissa och hala flaggen. Efter ganska många sömnlösa nätter har kommit fram till att: Jag är svensk även på natten, så den får sitta. /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ArneRadar 667 Postad 24 Maj , 2015 Jag tycker det är en alldeles utmärkt princip att flaggan förs när båten är i bruk/bemannad, oavsett tid på dygnet. För 30 år sedan däremot förfasade jag mig över de slappa själar som inte tog ner flaggan 21:00. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 193 Postad 24 Maj , 2015 Okay! Då stämmer nog min teori att båtlivet inte är hälsosamt för kroppen. Man kan bli slö av det, men själen mår ofta bra av båtlivet. Men vinden är fri, farleder går isär och möts ibland så väl som åsikterna Vete fasiken - tycker det brukar vara mycket annat bara, slöa hinner jag inte med. Fixa med båten, bada, fixa mat, vandra på öarna... att ta ner flaggan känns inte viktigt bara... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 24 Maj , 2015 Då är det lika ok att ha flaggan hissad dygnet runt på sommarstugan också? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ArneRadar 667 Postad 24 Maj , 2015 Då är det lika ok att ha flaggan hissad dygnet runt på sommarstugan också? Absolut inte. Stugan står på fast mark (åtminstone min). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ulf.Ason 11 Postad 24 Maj , 2015 Ta ned flaggan på natten? Varför då? Säg en anledning. Vad blir bättre? // Ulf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 24 Maj , 2015 Man gör som själv vill och låter bli att tala om för båtgrannen vad man står i frågan så blir alla nöjda och glada. /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 193 Postad 24 Maj , 2015 Ta ned flaggan på natten? Varför då? Säg en anledning. Vad blir bättre? // Ulf Den kan tydligen mögla, enligt inlägg ovan... :-) 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 496 Postad 24 Maj , 2015 Jag brukar sätta upp flaggan när jag lämnar bryggan i hemmahamnen och tar ned den när jag kommer tillbaka. En vits med att ta ned flaggan på natten är om man seglar några stycken tillsammans. Flagga nere = vill ej bli störd, sover eller myser. Flagga uppe = vi är vakna och uppe. Tänk bara på att det är inte i alla länder det är så ostrikt med flaggandet och att också gästflaggan omfattas av landets flaggningsregler. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 24 Maj , 2015 Då är det lika ok att ha flaggan hissad dygnet runt på sommarstugan också? Absolut inte. Stugan står på fast mark (åtminstone min). Det gör båtar också ibland, om man står på grund ska flaggan halas på kvällen? Nej, jag tycker den gamla regeln håller, fartyg på väg har flaggan uppe dygnet runt, i övrigt gäller samma regler som i land. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ArneRadar 667 Postad 24 Maj , 2015 Då är det lika ok att ha flaggan hissad dygnet runt på sommarstugan också?Absolut inte. Stugan står på fast mark (åtminstone min). Det gör båtar också ibland, om man står på grund ska flaggan halas på kvällen? Nej, jag tycker den gamla regeln håller, fartyg på väg har flaggan uppe dygnet runt, i övrigt gäller samma regler som i land. Jaha. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
seglarfreaken 55 Postad 24 Maj , 2015 Jag förstår inte varför båtmänniskor generellt verkar bli allt slöare ju mer bekvämligheter de har. Jag tvivlar starkt på att de som hade/har gamla fina träbåtar har sina flaggor uppe i tid och otid. Hur kommer det sig att så många som har rulle till sina försehel o ibland även till storseglet går för motor även då de har bra styrvindar och förmodligen skulle kunna hålla samma hastighet om det rullade ut den ena eller även det ansra seglet. Kan det ha och göra med att förr hade alla i regel minst ett segel liggandes i ruffen och det luktade inte gott om se skulle få fortsätta att ligga där och inte skulle vara trevligt att sova i båren då. Men nog är det väl bra konstigt att något som en sådan självklar sak som att ta in flaggan för natten plötsigt har blivit en så jobbif procedur! Vi är alla mer eller mindre präglade av tidens tand, men nog trot jag att det är bra att ibland ifrågasätta de rutiner som man har nu. Självklart så får ala gör som vat och en vill, Vilket man vet att det fick man förmodligen inte förr itiden. När Göta Segelsällskap för xx antal år sedan utlyste en konstruktionstävling där man ville få fram en modernare o bekvämare variant av skärgårskryssarna så vann Knud h Reimers med S30:an. Svenska Skärgårskryssarklubben rasade och menade att den här båten var ingen skärgårdskryssare eftersom hon var för bred och hade alldeles för hög överbyggnad. Men S30:an gick hem hos konsumenterna i alla fall. Vart vill jag komma med det här? Vet inte riktigt. .Möjligen ett konstaterade att det inte alltid är lätt att hänga med i tidens utveckling och att behoven förändras. Men jag tror i alla fall att vi är inte skapta för att ha det för bekvämt omkring oss. Var den gränsen går är självklart både personlig och luddig, men det skadar nog inte med lite eftertanke ibland. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ArneRadar 667 Postad 24 Maj , 2015 Jag undrar om någon verkligen tycker det är så jobbigt att ta ner flaggan för natten. Däremot kan det kännas lite spattigt och meningslöst. Har man en fin träbåt är det väl fritt fram att leva ut sitt intresse även i fråga om flaggprocedurer. I en del länder är det no-no att ta ner flagg när båten är i bruk. I andra finns det folk som undrar om man skall hala flagg när man står på grund. Att båtlivet i stort ser annorlunda ut nu jämfört med tidigare är väl ingen djup spaning? Varför skall båtlivet konserveras om samhället, livsstilar och intressen i övrigt ändras eller utvecklas? Skall vi banna de som slutat använda Facit räkneapparater? Har folk det bättre än vi i Nordkorea? 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skoter 50 Postad 24 Maj , 2015 Anledningen till att fartyg har nationsflaggan uppe är väl för att visa vilken nationalitet det har och inte för att det är fint eller av tradition så då kan man ju undra varför detta ska upphöra kl 21eller vid solens nedgång (när man inte är på väg.) Antingen tar man väl ned flaggan direkt när man har förtöjt vid land, ankrat eller gått på grund dvs man inte är på väg längre eller så låter man flaggan sitta uppe hela tiden. Tycker det är bra att man ser varifrån dom är så man inte i onödan behöver förtöja bredvid någon dansk. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 24 Maj , 2015 Argumentet med dansken köper jag! -- Kryssarklubbens flaggreglemente: Nationsflaggor Flaggning med nationsflagga är kopplad till huvudägarens nationalitet. För flaggning med svensk nationsflagga gäller att båten ägs till mer än hälften av en eller flera som har svensk nationalitet eller som bor permanent i Sverige. Det finns inget straff för felaktig flaggning i Sverige men i en del andra länder kan det vara straffbart. Nationsflaggan får föras alla tider på dygnet då båten är på väg. Flagga bör alltid föras när andra båtar är inom synhåll och skall alltid föras i utländska farvatten. Båt för ankar eller förtöjd med besättning ombord ska föra nationsflagga mellan soluppgång tidigast klockan 08.00 till solnedgång eller klockan 21.00 vilket som infaller först. Samma regler gäller för samtliga grannländer i Östersjön samt Norge. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ArneRadar 667 Postad 24 Maj , 2015 Okej. SXK halar flagg. Eventuellt inte när det ligger Danskar i viken. Det sista var faktiskt nytt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
seglarfreaken 55 Postad 24 Maj , 2015 Vi skulle väl kunna göra en bra mix av både den gamla och den nya tidens rutiner, teknik o synsätt bara vi vill o tänker till lite. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser