Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
paicapo

Ytterst dålig eftermiddag och kväll!

Rekommendera Poster

Kommer ner till bryggan idag glad i hågen med barnen som självklart hade enorma förväntningar på den nya båten som dom inte åkt i än, bra väder va det oxå, det första jag ser när vi är framme vid båten är att en av dom främre förtöjningslinorna släppt, förmodligen pga. en dåligt slagen knopp nybörjare och förstabåtsägare som jag är... vilket fått till följd att fören stått och skavt mot gångjärnet på ena y-bommen, resultat ganska ordentlig gelcoatskada, såg inte att det gått igenom till glasfibret under men förjävligt ändå rent ut sagt!

 

 

efter att ha konstaterat skadan och mitt förmodliga misstag börjar jag en temporär förträngningsprocess då det skulle vara en trevlig stund med ungarna och den nya båten, d.v.s. detta får jag ta tag i senare. Lyfter upp alla i båten under tjo och tjim, ungarna gör omg ruffen till sin personliga lilla grotta och det blir tjiv om platser på båten mm, bra förväntansfull stämning med andra ord. plockar bort kapell mm, sätter ditt min nya garmin plotter med vision kort som jag införskaffat (har kört seapilot gångerna innan jag varit ute med båten, samt körde hem den från Eskilstuna).

 

 

Allt klart för att lägga ut, startar motorn och springer upp och plockar bort förtöjning fram, väl tillbaka lägger jag i backen och då tvärdör motor....resterande timme försöker jag felsöka via internet i motorrummet osv, men båtj...veln vägrar starta, det slutar med att vi får fika i båten i hamn och sen åka hem till en underbar stockholmskväll som gjord för en första båttur med familjen....

 

 

väl hemma börjar jag självklart finkamma nätet efter div problem med den motor jag har VP 5.7gi. Efter ett tag börjar jag kika på appen för seapilot som jag har i telefonen och inser då att jag åkt ca 197 distans sen jag tankade full tank i Strängnäs påväg till sthlm efter att ha köpt båten i Eskilstuna, det är den enda tankningen jag gjort sen köp. Bensinmätaren står på halvtank och jag har inte riktigt tänkt på hur mycket vi åkt.... båtens tank rymmer 291l enligt instruktionsboken. soppatorsk med andra ord:-) och det var väl bättre i hamn än ute på sjön!!:-)

 

Har två frågor som nån vänlig själ kanske kan svara på:

 

 

Hur fixar man bensinmätaren?

 

Kan nån rekommendera yrkesman i stockholmsregionen som kan laga gelcoat?

vågar inte ta det själv då jag vill att det ska bli bra.

 

Mvh Marcus

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tråkig start. Men som du själv skrev, hellre soppatorsk i hamn än på fjärden. Bara att bita ihop ta läropengar när det gäller gelcoaten. Förtöj alltid för storm.

 

Lägg upp en bild på skadan, så blir det lättare att ge råd. Det är lite pilligt med gelcoat, men är man noga är det kul att ha fått ordning på det själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Äsch det är väl inte så farligt, det är ju inget allvarligt. (Som när någon hade glömt lunchkorgen bakom bilen)

Gelcoatskadan fixar du enkelt med lite gelcoatspackel. Blir det inte bra så är det snabbt gjort att slipa upp och fixa.

 

Bränslemätaren kan vara givaren som gett upp/hängt sig. Lossa kablarna och mät resistansen. VDO har 0-180 ohm. Eller så är det amerikansk 240-30 Ohm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det skall alltid gå galet på första turen, så nu har du klarat av det.

 

Dessutom har du lärt dig att du alltid skall förtöja för storm, när du ligger i hemmahamnen.

 

Själv har jag alltid avpassade ändar med gummidämpare och splitsade öglor,bara att lägga över knaparna. En av linorna - för min del i aktern brukar jag ha utan splitsad ögla så att jag kan justera  förtöjningen en aning. Lätt när du skall förtöja och lätt när du skall kasta loss.

 

Skall jag va riktigt ärlig så har mina linor inte haft splitsade öglor de senaste åren, utan den ena har jag gjort en ögla med en pålstek och den andra är det ännu värre. Den linan är dubbelt så lång som den behöver va. På den slog jag vid ett tillfälle en överhandsknop på så att det bildades en ögla som sitter på rätt ställe. Änden på tampen eller om det är tampen på änden brukar dessutom ofta hänga ner i vattnet.

 

Det är lätt att ha åsikter om hur andra skall aggera - bara dom inte ser hur man gör själv.  :ph34r:

 

Det där med gelcoatskadan. Lugn - det kommer fler. Dvs om man har en båt som man använder och inte har som utställningsföremål.

 

Jag skulle lugnt vänta med att åtgärda dem tills jag hade tagit upp båten - om jag ens hade brytt mig om dem då.

 

Själv känner jag mig som en glad amatör när det gäller båtar och båtlivet. Jag har bara haft båt i lite över 50 år, och du kan inte ana hur många gelcoatskador jag orsakat genom åren. Dvs de senaste 40 - innan dess hade jag träbåtar.  ;)

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Va nu nere med en 20l dunk och fyllde på bensin men motorn vill ändå inte hoppa igång, tänkte på en annan sak oxå, innan när grejerna funkade har jag 2st höga ljussignaler när jag vred om nyckeln och motorn hoppade igång. Nu ljuder det bara en signal som heller inte är lika hög som dom två signalera man hörde innan. Får en känsla av att jag inte har någon komp i motorn....blir till att ringa båtmek imorgon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gelcoat skadan kanske ditt försäkringsbolag kan hjälpa dig med, om du inte vill fixa själv och beroende på storlek på skada/självrisk. Jag fick ett brott på en aktertamp vid min brygga, båten skrapades rejält och det gick på min båtförsäkring.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gelcoat skadan kanske ditt försäkringsbolag kan hjälpa dig med, om du inte vill fixa själv och beroende på storlek på skada/självrisk. Jag fick ett brott på en aktertamp vid min brygga, båten skrapades rejält och det gick på min båtförsäkring.

Va lite inne på samma sak, har relativt låg självrisk så det kan va värt det så slipper man sitta o pula själv med sånt jag egentligen inte har nån erfarenhet av, får se hur det går med motorn först. Har läst endel om båtar som är svåra att få igång efter torrkörning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idag va båtmekanikern och felsökte båten, trasig bränslepump va domen. Ny kostar ca 6000 kr, har redan beställt en och tänkte byta den själv men det känns ju sådär att bara för att man får slut på soppan så går pumpen???? har in min ungdom fått soppatorsk i bilar ett antal gg utan större missöde, byter till ny pump på måndag så får jag hålla tummarna för att den startar sen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det en bensindriven inombordsmotor som du har? Då är det VÄLDIGT VIKTIGT att motorrumsfläkten fungerar väl och att det ABSOLUT INTE finns några bensinångor kvar när du ska starta motorn!

I så fall är det mycket stor explosionsrisk och kan få mycket allvarliga konsekvenser! Ett par sådan båtbränder brukar inträffa varje år och nu senast så inträffade det i Strängnästrakten för bara några dagar sedan. Båten blev helt övertänd och minst en person ombord brandskadades rätt rejält. Får jag som är totalt novis på motorbåtar fråga om det möjligtvis inte var så att det var ett larm från motorrummet som lät och hade med fläkt/bensinångor att göra?

Om du har en dieselmotor så är det mig veterligen inte lika stor brandfara, men de motorerna är förmodar jag betydligt känsligare för orent bränsle. Det är därför det i regel finns två bränslefilter till en dieselmotor. Det där med hur känsligt bensin är och om det det bildats kondens i bränsletanken överlåter jag till andra att spekulera i. Men tänk gärna på att det är säsongstart, så det kanske, kanske ligger något i det ändå.

En väldigt bra och bekväm sak är att gå med i t ex Svenska sjöräddningssällskapet eller någon annan assistansorganisation. Man kan säga att det motsvarar bilbärgning på vägarna, men kostnaderna för deras insats får du betala själv om du inte är medlem eller om det inte bedömdes att du/ni svävade i stor fara. En båtörsäkring täcker inte en vanlig insats, men om du går med och betalar en årlig avgift så assisterar de dig gratis.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men jösses... Vad är det här för skrämselpropaganda? Du kanske ska tipsa om att han inte ska köra på grund också? Löjligt...

 

Är du säker på att soppan är slut? Det kanske var pumpen som gav sig samt att det fanns soppa kvar?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jaja..Explosioner i motorrum kan ju bara ske i Sttängnäs kom jag på. De kanske nte är så vakna där? . Förlåt min omtänksamhet. Jag visste inte riktigt att jag hade med felfria människor att göra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det är nog bäst att du varken tankar eller byter bränslepump, annars ökar du risken för explosioner i motorrummet dramatiskt. Man kan också prova att tanka diesel, det säga också minska risken för explosioner, även i bensinmotorer.

 

F'låt freaken, men det det var nog lite ambitiöst att redovisa olycksstatistik för båtbränder tillsammans med bärgningsmöjligheter i en tråd som handlar om en motor som inte ens startar... :-)

/u 

Redigerad av Ulf.Ason

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

6000 spänn för en bränslepump låter väldigt mycket Är det så dyrt?

--

Assistans ingår i flera försäkringar numera

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det en bensindriven inombordsmotor som du har? Då är det VÄLDIGT VIKTIGT att motorrumsfläkten fungerar väl och att det ABSOLUT INTE finns några bensinångor kvar när du ska starta motorn!

I så fall är det mycket stor explosionsrisk och kan få mycket allvarliga konsekvenser! Ett par sådan båtbränder brukar inträffa varje år och nu senast så inträffade det i Strängnästrakten för bara några dagar sedan. Båten blev helt övertänd och minst en person ombord brandskadades rätt rejält. Får jag som är totalt novis på motorbåtar fråga om det möjligtvis inte var så att det var ett larm från motorrummet som lät och hade med fläkt/bensinångor att göra?

Om du har en dieselmotor så är det mig veterligen inte lika stor brandfara, men de motorerna är förmodar jag betydligt känsligare för orent bränsle. Det är därför det i regel finns två bränslefilter till en dieselmotor. Det där med hur känsligt bensin är och om det det bildats kondens i bränsletanken överlåter jag till andra att spekulera i. Men tänk gärna på att det är säsongstart, så det kanske, kanske ligger något i det ändå.

En väldigt bra och bekväm sak är att gå med i t ex Svenska sjöräddningssällskapet eller någon annan assistansorganisation. Man kan säga att det motsvarar bilbärgning på vägarna, men kostnaderna för deras insats får du betala själv om du inte är medlem eller om det inte bedömdes att du/ni svävade i stor fara. En båtörsäkring täcker inte en vanlig insats, men om du går med och betalar en årlig avgift så assisterar de dig gratis.

 

Jo tack, nog kommer jag vara försiktig och koppla bort batterierna samt ventilera ur ordentligt innan start men det verkar inte vara alltför komplicerat annars, bör nog klara det på nån timme, har redan gått med i sjöräddningen, bra och billig försäkring!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men jösses... Vad är det här för skrämselpropaganda? Du kanske ska tipsa om att han inte ska köra på grund också? Löjligt...

 

Är du säker på att soppan är slut? Det kanske var pumpen som gav sig samt att det fanns soppa kvar?

 

Är faktiskt inte helt 100% på detta, skulle nog gissa att det va pumpen som gav upp först så att säga då det är den enda fakta jag faktiskt har, håller verkligen tummarna för att den går igång efter bytet men men, man har ju varit med förr i andra sammanhang när det ska utföras reparation och inte fungerar efteråt så vi får se hur det går. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

6000 spänn för en bränslepump låter väldigt mycket Är det så dyrt?

--

Assistans ingår i flera försäkringar numera

 

det tyckte jag oxå, mecken sa att jag bara behövde byta mataren men  volvo penta konstruktion är sån att man inte kan köpa mataren för sig utan dom båda pumparna sitter ihop i en konstruktion så som jag förstod det, 6700 kr skulle dom ha t o m, får nog avvakta lite med den snap in carpet jag hade tänkt att beställa i dagarna  :) det sitter förövrigt en 5.7 GI-E i båten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I Seglarsnack har jaf tafit mig friheten och passa på att berätta för "nybörjare " i en riggtråd vad nan kan göta så att fallen inte slamrar. Jag har "varnat"/berättat för en nybörjare att gipoen som kan hända antingen planeraf eller ofrivillig är det farligaste momentet inim segling fadt msn knappt kan tro der. Det har inte blivit någta sura kommentarer på mina välvilliga inlägg trots att de egentligen var uranför huvudämnet. Det gar startats trådar om både motorbåtsbränder och grundstötningar där man både ventilerar sina tankar och även beröttar om sina misstag och erfarenheter i ämnet. Det tycjer i alla fall jag är väldigt sunt!

Jag anser faktiskt att bränder i motorrum är ett så allvarlig händelse och ämne att det angår alka och att då böt det varken finnas plats för prestige eller stolthet!

Det är inte bara den/de dravbade i motorbåten som kan råka illa ut. Det kan även de intilliggande glra vid båtplarsen, macken eller naturhamnen/gästhamnen.

Gasolfaran är också ett viktigt ämne att ta upo och vi behöver påminna varandra om att regelbundet kolla upp både slangar och kopplingar.

Vi är alla bara vanliga människor!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är jag förmodligen sent ute, men ett tips är att leta på ebay efter reservdelar till penta. Ofta väldigt mycket billigare att köpa från USA. Det jobbiga är att det ibland kan ta tid att få hem varorna.

 

Ingen aning men efter en snabb sökning fann jag denna. Kan den passa tro?

 

http://www.ebay.com/itm/Electric-Fuel-Pump-for-Volvo-Penta-4-3L-5-0L-5-7L-5-8L-7-4L-3858261-/371227836545?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item566ee74081&vxp=mtr

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är jag förmodligen sent ute, men ett tips är att leta på ebay efter reservdelar till penta. Ofta väldigt mycket billigare att köpa från USA. Det jobbiga är att det ibland kan ta tid att få hem varorna.

 

Ingen aning men efter en snabb sökning fann jag denna. Kan den passa tro?

 

http://www.ebay.com/itm/Electric-Fuel-Pump-for-Volvo-Penta-4-3L-5-0L-5-7L-5-8L-7-4L-3858261-/371227836545?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item566ee74081&vxp=mtr

Det kan den nog göra, tänkte inte alls på eBay, får kika där nästa gång något fallerar. Tack

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är jag förmodligen sent ute, men ett tips är att leta på ebay efter reservdelar till penta. Ofta väldigt mycket billigare att köpa från USA. Det jobbiga är att det ibland kan ta tid att få hem varorna.

 

Ingen aning men efter en snabb sökning fann jag denna. Kan den passa tro?

 

http://www.ebay.com/itm/Electric-Fuel-Pump-for-Volvo-Penta-4-3L-5-0L-5-7L-5-8L-7-4L-3858261-/371227836545?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item566ee74081&vxp=mtr

 

Just denna skeppas från UK, tar några dagar.

 

Ursäkta men hur i h-vete kan samma pryl bli 4 gånger så dyr i Sverige?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Nu är jag förmodligen sent ute, men ett tips är att leta på ebay efter reservdelar till penta. Ofta väldigt mycket billigare att köpa från USA. Det jobbiga är att det ibland kan ta tid att få hem varorna.

 

Ingen aning men efter en snabb sökning fann jag denna. Kan den passa tro?

 

http://www.ebay.com/itm/Electric-Fuel-Pump-for-Volvo-Penta-4-3L-5-0L-5-7L-5-8L-7-4L-3858261-/371227836545?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item566ee74081&vxp=mtr

 

Just denna skeppas från UK, tar några dagar.

 

Ursäkta men hur i h-vete kan samma pryl bli 4 gånger så dyr i Sverige?

 

 

därför att penta enbart säljer hela "bränslekonstruktionen" i ett stycke, både hög/lågtryckspump som på nedan länk:

 

http://www.ebay.com/itm/NEW-Volvo-Penta-Electric-Fuel-Pump-Assembly-21397771-3861355-/330925632522?hash=item4d0cb46c0a&vxp=mtr

 

Dom säljer inte pumparna separat vilket vore bra då det förmodligen  enbart den ena som fallerat på min...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

så ja, då va nya pumpen ditsatt, tog ca 40 min, förvånansvärt mycket lättare än att mecka med båtar än med bilar, bra med utrymme. Men där tog det roliga slut...när jag äntligen skulle dra igång motorn så va båda batterierna döda....dom har väl blivit slitna av alla startförsök, får köpa nya imorgon, blir nog att sätta in en laddare oxå, nån som kan rekommendera någon bra?

 

eller jag kanske bara ska ladda upp batteriena??

Redigerad av paicapo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pröva först att ladda... Ibland går det ibland inte. Inte menas att de inom en vecka är slut igen. Köper du en bra laddare ex vis C-tech har de större också rekondläge som kan få igång batterier som är på upphällningen. För mig har detta räddat minst 2 batterier som jag trodde var körda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...