douakh 15 Postad 23 Maj , 2015 Hej allesammans! Vad innebär deplacement samt deplacementfart? Jag har läst att folk använder trimplanen helt nedfällda i deplacementfart för att hindra slingrig gång i hamnar o trånga områden. Tack på förhand! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 23 Maj , 2015 (redigerade) Deplacement är den undanträngda vattenvolymens vikt, lite olika beroende på om vattnet är sött eller salt. Deplacementfart är båtens fart där bog och häckvåg gör att båten ej går upp i planing, begränsas av båtens längd i vattenlinjen alltså. lite kort sammanfattat. Redigerad 23 Maj , 2015 av pseudonym Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rejas 248 Postad 23 Maj , 2015 Eller mer populärvetenskapligt. Deplacement är båtens vikt och deplacementsfart är fart när båten plöjer genom vattnet och ej lyfts upp på vattnet (planar). Deplacementsfarten är kopplad till båtens längd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 23 Maj , 2015 Eller mer populärvetenskapligt. Deplacement är båtens vikt och deplacementsfart är fart när båten plöjer genom vattnet och ej lyfts upp på vattnet (planar). Deplacementsfarten är kopplad till båtens längd. Och du förstod inte min förklaring?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 23 Maj , 2015 Väldigt generellt och förenklat är deplacementfart ofta upp till båtens längd i m. 7m båt har således 0-7knop i deplacementfart. Över det höjer sig fören och det blir halvplaning. Körs det sedan ännu fortare, planar ekipaget. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rejas 248 Postad 23 Maj , 2015 Eller mer populärvetenskapligt. Deplacement är båtens vikt och deplacementsfart är fart när båten plöjer genom vattnet och ej lyfts upp på vattnet (planar). Deplacementsfarten är kopplad till båtens längd. Och du förstod inte min förklaring?? Jo :-D Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx Postad 23 Maj , 2015 Deplacemetsfart och planing förstår jag då mina två båtar använder sig av dessa gånglägen. Styrpulpetbåten planar, och snipan går i deplacementfart (7,5knop) Halvplanande gång förstår jag inte alls. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 23 Maj , 2015 Deplacemetsfart och planing förstår jag då mina två båtar använder sig av dessa gånglägen. Styrpulpetbåten planar, och snipan går i deplacementfart (7,5knop) Halvplanande gång förstår jag inte alls. Du kan ju med hästkrafter skrämma upp en snipa med bärplan i aktern till oanade farter runt 16-18 knop utan att den för den skull planar i den bemärkelsen att du får en häckvåg värd namnet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 23 Maj , 2015 Depacementsfrat räknar man ut genom ta roten ur vattenlinjens längd gånger en konstant som ligger runt 2,5 - lite beroende på skrovformen. En båt som har en vattenlinje som är 6,25 meter bör göra ca 6,25 knop och en båt med vattenlinjen på 9 meter bör göra ca 7,5 knop. Ändå har jag seglat både min havsfidra med en vattelinje på 5 meter och min nuvarande båt med en vattenlinje på knappt 8 meter, i runt 9 knop. Men det har naturligtvis varit under speciella förhållande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 372 Postad 23 Maj , 2015 Vikten är en komponent också. En båt på 7 meter som väger 100 kg kommer att ha mycket högre deplacementsfart än en lika lång båt som väger två ton. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 23 Maj , 2015 Vikten är en komponent också. En båt på 7 meter som väger 100 kg kommer att ha mycket högre deplacementsfart än en lika lång båt som väger två ton. Egentligen inte vikten utan våta ytan, blockkoefficient mm. Depalcementbåten färdas genom vattnet, den planande ovanpå vattnet. Den halvplananade båten får upp en del av skrovet och går alltså både igenom och på vattnet. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tugge 251 Postad 24 Maj , 2015 Väldigt generellt och förenklat är deplacementfart ofta upp till båtens längd i m. 7m båt har således 0-7knop i deplacementfart. Över det höjer sig fören och det blir halvplaning. Körs det sedan ännu fortare, planar ekipaget.Coolt visste inte det.Min båt är 3,20meter o bör då plana i 5 knop. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 24 Maj , 2015 Vikten är en komponent också. En båt på 7 meter som väger 100 kg kommer att ha mycket högre deplacementsfart än en lika lång båt som väger två ton. En båt som som är byggd för att plana har egentligen ingen depacementsfart. Det fenomenet uppstår ju bara på båtar som inte är planande eller halvplanade. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
douakh 15 Postad 24 Maj , 2015 Eller mer populärvetenskapligt. Deplacement är båtens vikt och deplacementsfart är fart när båten plöjer genom vattnet och ej lyfts upp på vattnet (planar). Deplacementsfarten är kopplad till båtens längd. Jag håller mig till denna förklaringen då den inte blir alltför svår för mig att begripa:) Tack ni alla för hjälpen med att förklara deplacement & deplacementfart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
seglarfreaken 55 Postad 24 Maj , 2015 Om vi återgår till trådskaparens frågor och tankar angående slingrig gång i hamnar och trånga farleder så undrar jag som novis och icke motorbåtsmänniska: Borde det inte vara lättare att undvika slingrig gång på dessa båtar genom att sänka farten istället för att hålla på med trimplanen? Eller kan det möjligtvis vara så att det ena inte behöver utesluta det andra? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 508 Postad 24 Maj , 2015 Den slingriga gången hänförs i första hand till singel montage av utombordare och inu-drev. Propellereffekten, ingen köl och ofta glapp i styrningen är påverkande faktorer. Slingergången blir värre ju saktare du kör. Mina erfarenheter. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser