Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
harnebrandt

får inte ens ett ljud från motorn när jag vrider på nyckeln.

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

hej alla.

Har en mercruiser 5,7l v8 260hk -96.

Båten var färdig för sjösättning, men jag hade haft loss förgasaren under vintern och och ville starta båten på land innan för att ställa in luft ventil och tomgången.

När jag vrider på nyckeln så så uppstår det endast ett klick ljud. Och jag ber en kompis hjälpa mig att lokalisera vad ljudet kommer ifrån. (Trodde själv att det var från start motorn) men det kommer från backsidan av motorn. men jag jag misstänkte att startmotorn inte gick till räckligt med stöm så gjorde rent alla kabelskor och muttrar med mera. Och fick fram full ström till startmotorn. Det hjälpte inte. Har nu plockat loss startmotorn och ser att den har gjort sitt. Och får ta och köpa en ny. Men nu till min fråga.

Ska man kunna röra drivremmmen och diverse "hjul" med handkraft eller med hjälp av kofot? Är rädd att topppackning har gått eller att det har vart sån kondens att kolvarna har rostat fast och därav att startmotorn med har brännt när jag försökte vri på nyckeln. Tacksam för tips och knep.

Redigerad av harnebrandt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kan du utveckla ämnet en aning?

Utan att veta mer så låter det som ditt batteri gett upp, en cell eller flera kan ha bränt alt, batteriet är helt urladdat, testa med ett nytt, annars kanske brytarfel i gasreglaget eller kaputt tändningslås!

Redigerad av Ivan65

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förlåt glömde skriva att jag köpte ett nytt batteri i år och det ger full power

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir det för hög kompression om man har kvar tändstiften? Har inte hunnit ta ut dom och kolla ännu. Har bara grejat med startmotorn idag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan ju var så enkelt att startmotorn har gjort sitt som du sa.

En 96a är inte en ny motor och i ett fuktigt motorrum kan ju de flesta saker lägga ner verksamheten..

 

Klicket bör ju vara ett relä eller solenoiden till startmotorn som drar. Testade du att knacka på startmotorn? Är kolen slut så kan det hjälpa att knacka på startmotorn så dom hoppar på plats för att ge kontakt.

Har du något skäl för din misstanke att motorn skall ha rostat ihop över vintern?? Skall nog mycket till för det om du inte råkade ut för ett ordentligt haveri det sista du gjorde i höstas.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir det för hög kompression om man har kvar tändstiften? Har inte hunnit ta ut dom och kolla ännu. Har bara grejat med startmotorn idag.

Nja, normalt har man ju i tändstiften när man skall starta, så det är nog inte det.

 

/B

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja en gammal motor och mistänkte att startmotorn är orginal. Men motorn är total renoverad 07.

innan för kolbitarna så är det slitet och det har lossat en bit och den kommer bara slå sönder nya kolbitar. Och jag försökte få den att snurra när jag hade tatt loss den men en tråd har gått av och den går inte att rädda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ne den funkade fint förutom på tomgången. Därav att jag tog loss förgasaren och bytte allt in den. Men jag täckte förförgasar hålet med plastpåse och slöt till med tejp.

Är bara misstänk sam på att kolvarna sitter för att jag inte kan röra varken propeller eller drivremmen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det ingen som vet om det ska gå att snurra på drivremmen och drivhjulen förhand På en v8?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kommer nog inte orka göra det förhand nej om du inte använder en hävarm av något slag.

Men varför skall du göra det om du nu konstaterat att startmotorn är trasig?

 

Byt den och låt den göra jobbet med att vrida runt motorn.

 

Går inte motorn runt med en ny startmotor så har du nog andra problem, men du förstör ju inte startmotorn bara för att den inte orkar vrida runt motorn...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är väl en ganska bra ide att baxa maskinen innan man börjar byta en massa grejer, skruva ur stiften, sätt en hylsa på vevaxelmuttern längst fram på maskinen vrid maskinen några varv, kolla om något kommer ut genom tändstiftshålen, en test som inte kostar någonting, och som visar att maskinen går runt.

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror du inte det? Jag va nämligen rädd att om jag köper en ny startmotor och kolvarna sitterfast så bränner startmotorn när den inte får runt drevet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset. Hade planer på att göra det men han inte det idag. Tack för alla tips gänget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du bränner startmotorn om den inte rör sig och du håller kvar en längre stund, att pröva lite snabbt är ok men inte mer. Tänk på att all ström som går igenom motorn blir värme och den värmen måste ta vägen någonstans. En stillastående elmotor har närmast kortis när den startar.

 

Dra runt den för hand istället. En V8 är inga konstigheter att dra runt med ett spärrskaft, även med stiften i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och om det inte går att dra runt med spärrnyckeln. vad kan jag förvänta mig att felet är? sitter kolvarna fast?

Ska jag ta ut tändstiften och spruta in 5-56 i cylindrarna och låta det stå ett dygn. Och göra ett försök till att dra runt motorn? Kan det vara så att topplocks packnigarna har gått och det kommit in vatten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska jag har växel i när jag drar runt motorn eller ska den vara i neutral?

ska jag ha tändnigen på?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Växel ur och tändning och minuspol på batteriet av.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför skall kolvarna ha fastnat under vintern?

Som någon skriver sätt en hylsa och långt spärrskaft på vevaxelns mutter så skall det gå runt även med tändstiften i

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför skall kolvarna ha fastnat under vintern?

Som någon skriver sätt en hylsa och långt spärrskaft på vevaxelns mutter så skall det gå runt även med tändstiften i

 

 

jag har provat med en spärrnyckel. och jag lyckas inte rubba den(vågar inte ta i för mycket, är rädd att muttern ska gå av). därav att jag tror att nåt har fastnat eller att kompressionen blir för hög för att lyckas röra motorn. tror att det kan ha blivit kondens i motorn eller att topplockspackningen har gått och runnit ner vatten till kolvarna. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha, då har du förmodligen nån veckas mekande framför dig, sånt händer. Av med topparna och försök lista ut vad som hänt och ta det därifrån.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Va stiften borta när d försökte dra runt?

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Va stiften borta när d försökte dra runt?

 

 

Kalle

nej dom var inte borta. tänkte prova att ta ut dom först innan jag sliter av topparna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Är också lite undrande varför kolvarna skulle sitta fast. Om topplockspackningen mot förmodan spruckit och du fått in vatten i cylindrarna, så är det en stor risk att dom rostar fast. Men när du vinterkonserverade motorn körde du väl igenom glykol och då borde du även fått in glykol i cylindrarna och då bör den i inte rosta fast. Topplockspackningen gick sönder även på min Mercruiser 5,7 förra sommaren, och det märktes omgående kan jag säga.

//Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Är också lite undrande varför kolvarna skulle sitta fast. Om topplockspackningen mot förmodan spruckit och du fått in vatten i cylindrarna, så är det en stor risk att dom rostar fast. Men när du vinterkonserverade motorn körde du väl igenom glykol och då borde du även fått in glykol i cylindrarna och då bör den i inte rosta fast. Topplockspackningen gick sönder även på min Mercruiser 5,7 förra sommaren, och det märktes omgående kan jag säga.

//Peter

 vad hände när dom sprack för dig? jag ska testa att veva motorn efter jag har tagit ut tändstiften så får jag se vad som är fast eller inte. håller med dig att det känns konstigt att dom skulle rosta fast men är bara orolig eftersom jag inte kunde röra vevaxeln.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmm

 

Alltid intressant vad som kan komma ut där!

Kolvarna behöver inte ha rostat fast trots att maskinen är låst!

 

Kanske fyllt på vattnet själv vid vinterkonservering!

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej.

 

Är också lite undrande varför kolvarna skulle sitta fast. Om topplockspackningen mot förmodan spruckit och du fått in vatten i cylindrarna, så är det en stor risk att dom rostar fast. Men när du vinterkonserverade motorn körde du väl igenom glykol och då borde du även fått in glykol i cylindrarna och då bör den i inte rosta fast. Topplockspackningen gick sönder även på min Mercruiser 5,7 förra sommaren, och det märktes omgående kan jag säga.

//Peter

vad hände när dom sprack för dig? jag ska testa att veva motorn efter jag har tagit ut tändstiften så får jag se vad som är fast eller inte. håller med dig att det känns konstigt att dom skulle rosta fast men är bara orolig eftersom jag inte kunde röra vevaxeln.
När packningen gick sönder för mig så tappade jag kraft i motorn för att efter några sekunder plötsligt tvärstanna, och motorn gick inte runt pga att en cylinder var full med vatten. Kan väl även nämna att topplockspackningen inte var rostfri !! och hade helt enkelt rostat sönder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmm

 

Alltid intressant vad som kan komma ut där!

Kolvarna behöver inte ha rostat fast trots att maskinen är låst!

 

Kanske fyllt på vattnet själv vid vinterkonservering!

 

 

Kalle

nu kanske jag är korkad, men varför skulle jag fylla på vatten? och vad skulle det ha med att motorn är låst att göra?  hade K-sprit i tanken och hade sötvattens kört motorn mm. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Hej.

 

Är också lite undrande varför kolvarna skulle sitta fast. Om topplockspackningen mot förmodan spruckit och du fått in vatten i cylindrarna, så är det en stor risk att dom rostar fast. Men när du vinterkonserverade motorn körde du väl igenom glykol och då borde du även fått in glykol i cylindrarna och då bör den i inte rosta fast. Topplockspackningen gick sönder även på min Mercruiser 5,7 förra sommaren, och det märktes omgående kan jag säga.

//Peter

vad hände när dom sprack för dig? jag ska testa att veva motorn efter jag har tagit ut tändstiften så får jag se vad som är fast eller inte. håller med dig att det känns konstigt att dom skulle rosta fast men är bara orolig eftersom jag inte kunde röra vevaxeln.
När packningen gick sönder för mig så tappade jag kraft i motorn för att efter några sekunder plötsligt tvärstanna, och motorn gick inte runt pga att en cylinder var full med vatten. Kan väl även nämna att topplockspackningen inte var rostfri !! och hade helt enkelt rostat sönder.

 

mm nä sista turen jag gjorde gick fint och även starten på land gick bra. kanske ska hoppas på att packningarna inte har gått då. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just körningen på land som kan vara intressant, trädgårdslangen kopplad till kylvattenintaget för att säkerställa kylning?

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...