Gå till innehåll
måndag 23 december 2024
hhh84

Mastfot

Rekommendera Poster

Hej

Det här är väl inte en elitfråga, men eftersom jag inte vet så frågar jag. Vid påmastningen (första gången för oss med den här båten) så märkte vi att mastfoten på vår Dixie (27 fot segelbåt) inte hålls fast i längsled. Det finns ett hack i skenan som sitter i däcket och hål i mastfoten för en sprint. Ingen av oss kan minnas att det satt någon sprint som där när vi mastade av i höstas, men det kan man ju ha glömt. På tidigare båtar vi haft har det ju funnits något som hållt fast masten, vilket ju verkar vettigt.

 

Nu håller vanten fast masten mot båten, skenan hindrar förflyttning i sedled, men inget hindrar i längsled. Ska man sätta dit en sprint eller räcker det med spänningen som vanten ger? Jag tycker att det känns tveksamt.

Hälsningar

Henrik

post-100208-0-22998200-1432391035_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har svårt att se att det skulle vara en nackdel att sätta dit en sprint för säkerhets skull ändå, men han jag har båten med är av en annan åsikt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det gjort för en säkerhetssprint så skulle iallafall jag använt en.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även om jag tror att det är onödigt så sätter jag en bult där. Har storskot och kick utgående från mastfoten och bakåt och det känns bättre att ha det säkrat fast föregående ägare inte hade det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har svårt att se att det skulle vara en nackdel att sätta dit en sprint för säkerhets skull ändå, men han jag har båten med är av en annan åsikt.

 

Skulle vara intressant att höra argumenten mot?  :huh:

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sätt dit sprinten den skall du inte ta bort när du mastar av den skall sita kvar där

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte riktigt vad han tänkte skulle vara en nackdel...

 

Sprinten sitter inte kvar i skenan, eftersom det bara är ett hack.

 

Tack för era svar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte riktigt vad han tänkte skulle vara en nackdel...

 

Sprinten sitter inte kvar i skenan, eftersom det bara är ett hack.

 

Tack för era svar!

 

Det skall sitta nån form av bult i hålet i masten. 

 

När jag köpte min storfidra satt det en rostfri M8-bult med mutter genom hålet.

 

Jag skulle inte tjangsa på att segla utan något som hindrar att masten glider framåt eller bakåt.

 

Det kan ju räcka att man går i kraftig sjö och att maststöttningen sviktar en aning, för att anspänningen från vanten minskar.

 

Men det är klart. Kan man spara en tia i hopp om att det klarar sig ändå. Skulle det skita sig får man kanske bara betala självrisken på ett par tusenlappar, medans försäkringsbolaget åker på en ny mast för bortimot 20 000 kr. Om nu det räcker.

 

En sån förtjänst är ju något att satsa på även om insatsen blir en förstörd seglingssemester.  ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan bara hålla med Thallatha. Jag skulle inte segla en meter utan bult. Tänk bara på vad som kan hända om/när mastfoten glider iväg och kommer farandes in i sittbrunnen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter som, att du har samma variant som på vår S30. I järnplattan på rufftaket finns inget hål för någon bult, men en skåra för en riggbult. Som jag fattar är anledningen till detta att man ska ha möjlighet att låta masten stå permanent bakåtlutat x antal grader. Jag är rätt säker på att i din mastfot så har du på ett passande läge/hål för en passande riggbult. Du skall förmodligen inte ha en vanlig bult där eftersom det inte ska finns någon gänga på bulten som kan "karva" på  skåran i plattan. Riggbulten bör du ha koll på så att den inte är böjd eller sliten plus givetvis säkrad med en ring. Riggbulten behöver du aldrig ta bort vid på och avmastning om det är som jag tror att den bara sitter i en skåra. Ett visst glapp behövs sidledes för att inte mastfoten skall skadas. Du säkrar ju masten med stagen, så det llöser sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sätt definitivt en riggbult i hålet. Det känns avsevärt tryggare. Jag skulle inte segla utan att säkra mastfoten i längsled och jag kan inte se varför man skulle låta bli.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har förgäves sökt bland Seldéns instruktions-pdf:er efter glasklart svar.
Förmodligen har de bara råkat förbise att påpeka detta med att säkra mastfotläget även i långskeppsriktningen ordentligt? (Men jag är långtifrån säker, risken kanske är så liten att den inte riktigt förtjänar nån egen "dödskallemärkt" varningstext?) Knepigt att begripa vilka krafter som gäller.

Att masten pressas neråt med enorm kraft, ofta motsvarande flera ton känns rimligt och vedertaget*. Och med en sådan press uppifrån får väl också friktionen mer makt att bromsa slintande**. Kanske blir kontentan att mastfotens friktion räcker till för att den ökar precis lagom för att kompensera varje tänkbart scenario??  
 
Nå, skulle liksom alla övriga forumsvarare ovan INTE HELLER CHANSA på enbart friktionen, men kan ändå ana att slint-risken faktiskt är liten.
(Har varit i pysseltagen och saxat ihop en bild nedan hämtade från denna Epdf med valda skisser som nog kan ha betydelse i trådfrågan. Vill kort sagt gärna begripa detaljerna kring detta ordentligt, så ni må ursäkta mitt nördande. ;-)     
*) Man kan ju summera alla stagens neråtriktade kraftkomponent för att inse att pressen uppifrån på mastfot/maststötta blir betydande redan i lugnt hamnläge. Vilken maximal neråtriktad kraft mastfot/stötta kan utsättas för i extremväder är svårare att begripa.
(Själv tänker jag att den jäkligast tänkbara pressen kan uppkomma i ett ögonblick då hög sjö i vågrullningar oturligt råkar tvinga upp skutan så att hela segelarean exponeras för vindpress i motverkande riktning enl fig4. Normalt kränger ju båten ner litet extra vid kraftiga vindbyar och minskar därmed vindexponerad segelarea, men om nu hög sjö samtidigt råkar ge en kraftig och krängningsmotverkande överhalning i det ögonblicket?)
En bra riggs alla detaljer måste hålla även i varje "worst case scenario" och då verkar väl varje snålchansning klart onödig?]
**) Typ; försök sparka/knuffa bort den understa tegelstenen i en högt belastad trave lösa tegelstenar, ungefär så?

post-86835-0-31268000-1432650918_thumb.jpg

 

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har mastat på If. Sambor, Hobie 16, Trissgigg, S30 och Minitolva typ Södergren 2.

Samtliga har någonting som säkrar masten framåt - bakåt och gör det även i viss mån äve ytterst lite sidledes.

Det bästa tror jag är att utgå från plattan som masten står på för att förstå hur den skall säkras..

På hobien finns det en kula och på samborna och Trissgiggen har jag för mig att det är någon form av kraftiga rostfria vinkeljärn, med en skåra i .Möjligtvis var det så på Samborna och Trissgiggen att det satt permanent en riggbult framför och en bakom i infästningen på båten/botten som säkrar mastfoten i första hand föröver/akteröver. Det finns ingen sprint alls på Sambans mast utan mastfoten är så formad där att den sluter om precis som den gör på Hobien och Minitolvan- På Trissgiggen är jag rätt säker på att det fanns flera hack i båtens infästning för masten vilket innebar att du kunde välja vilket av hacken som du ville använda.

beroende på vilken lutning på masten som du ville uppnå eller om du ville att den skulle stå rakt upp. Sprinten satt fast i masten redan från början och kommer automatiskt ner i den skåran som du tänker använda om du styr den rätt.

Med tanke på den bilden som du bifogat på mastfoten med infästningen i däcket, så tolkar jag det som du har samma konstruktion som finns på IF och S30:an. Det innebär att du SKALL HA en riggbult sittandes permanent i bakre delen på mastfoten, som du enligt mig, med 99% säkerhet har ett hål för! Det är helt ok att det glappar lite där. Det viktigaste är att du har en riggbult som går ned i skåran som sitter på plattan. Anledningen till att det baraf inns en skåra och en infästning, plus att de sitter i bakkant är att vissa master vill man ha lite permanent bakåtlut på. Då hade det aldrig fungerat eller i alla fall blivit en för stor påfrestning om du även hade /eller istället för  en riggbult och skåra långt fram på mastfoten. Det är möjligt att man ibland har någon typ av justeringsskruvar/platta under mastfoten delvis för att fördela trycket på hela mastfoten, men jag känner inte till det och har aldrig använt någon sådan.

Kolla med Benns i Stockholm. De är specialister på master och riggar. De har även en ambulerande riggservice, men smakar det, så lär det kosta! Jag har för övrigt väldigt god erfarenhet av Benns. Var bor du? Jag kan mycket väl tänka mig att det finns bra riggservice/tillbehör i både Göteborg o Malmö! Norr över? En lång riggbult med låsring , vilket är det jag tror att du behöver tror jag inte finns i en vanlig båtillbehörsbutik. Om det skulle fungera med en vanlig rostfri bult, som en del har skrivit om här anser jag att det är väldigt viktigt att inte gängor någonstans trycker och karvar på vare sig mastfot eller infästningen på båten.

Lycka till! Fråga mera om det är något du undrar över. Det finns mycket kunskap i detta forum och mycket hjälpsamhet uppfattar jag det som.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Bra sammanfattning av Seglarfreaken, alla nämnda båttyper tycks alla ha det gemensamt att de har nån sorts slintskydd för mastfoten långskepps. :-)
Betraktar härmed grundfrågan som avslutad, det SKALL HELT ENKELT i ditt fall sitta en säkrande riggbult, typ den min fig2 ovan, i hålet! (Haha, tror du har fått tillräckligt bra argument att framgångsrikt påverka din delägande o skeptiske vän, alla i forumet hittills är ju faktiskt helt eniga om riggnitens nödvändighet!!?)

Lämpligen ett avslutat ämne angående just den aspekten?  Men... jag ser fler tveksamheter i din bild. Försöker peka ut dessa i bilden nedan.
Den ena tveksamheten är enkel att beskriva, uppenbarligen har långvarigt slitage av den bomnedhållande kicktaljans infästning gjort dess ögla märkt "!" tunnsliten. (Skulle fundera på nån sorts invändig lastfördelande slitage-skoning innan den brister helt så man därmed mer eller mindre står med skägget i brevlådan. Inte för att kicktalja är helt nödvändig säkerhetsmässigt men ändå.

Den andra tveksamheten är litet knepigare att beskriva. Min mastfot på 70-tals Amigo23 har hela 4 st hack för riggniten, alltså u-formade urtag i T-base. Det skumma är att dessa ca 10 millimeter djupa urtag ändå inte är såpass djupa att mastfotens häl kan bottna?? Med andra ord, hela mastens förment kolossala vertikala press hamnar enbart på niten i mitt fall.
[Har alltså ungefär lika klent gods runt niten som i TS bild, men dessutom har min mastfot två lika klena nithål både i fram- som bakkant. (Min mastplacering sen många år har trimningsmässigt landat i att sätta niten i mastbakkanten, alltså inte dess valbara frontkant där den satt tidigare, närmare bestämt urtag två akterifrån räknat vilket jag f.ö. nogsamt brukar anteckna vid avmastning för att slippa strul vid påmastning.]
Nu har ju förvisso detta med att ha all vertikal belastning samlad på enbart riggniten (inte hälen) funkat för mig i 30+ år, men men. Känns liksom skumt att mastens hela neråtpress kan tillåtas landa i en gjuten mastfots klena fram- eller bakkants- utskottsöra för riggnit??
[Min måhända nördiga besatthet av frågans detaljer angående belastning/slitage/risker må alltså ursäktas, vad händer ifall min riggnit skulle ge sig i nån kritisk situation? Masten skulle plötslig bottna nån halvcentimeter lägre, alla stag överraskande slakna. Mastfoten kan då glida akterut fortare än jag hinner ducka??]

post-86835-0-21919300-1432741367_thumb.jpg

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...... Min mastfot på 70-tals Amigo23 har hela 4 st hack för riggniten, alltså u-formade urtag i T-base. Det skumma är att dessa ca 10 millimeter djupa urtag ändå inte är såpass djupa att mastfotens häl kan bottna?? Med andra ord, hela mastens förment kolossala vertikala press hamnar enbart på niten i mitt fall.

[Har alltså ungefär lika klent gods runt niten som i TS bild, men dessutom har min mastfot två lika klena nithål både i fram- som bakkant. (Min mastplacering sen många år har trimningsmässigt landat i att sätta niten i mastbakkanten, alltså inte dess valbara frontkant där den satt tidigare, närmare bestämt urtag två akterifrån räknat vilket jag f.ö. nogsamt brukar anteckna vid avmastning för att slippa strul vid påmastning.]

Nu har ju förvisso detta med att ha all vertikal belastning samlad på enbart riggniten (inte hälen) funkat för mig i 30+ år, men men. Känns liksom skumt att mastens hela neråtpress kan tillåtas landa i en gjuten mastfots klena fram- eller bakkants- utskottsöra för riggnit??

[Min måhända nördiga besatthet av frågans detaljer angående belastning/slitage/risker må alltså ursäktas, vad händer ifall min riggnit skulle ge sig i nån kritisk situation? Masten skulle plötslig bottna nån halvcentimeter lägre, alla stag överraskande slakna. Mastfoten kan då glida akterut fortare än jag hinner ducka??]

 

 

Kan din mast eller mastfot ha blivit utbytt någon gång innan du blev ägare till skutan? Om tidigare ägare inte förstått vilken belastning det är på mastfoten så kan denne ju ha valt något som "nästan passade". Eller har det legat något mellanlägg mellan mast o mastfot (har förvisso aldrig sett någon sådan konstruktion men allt kan ju vara möjligt).

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lintott: Tack för påpekandet, skall försöka undersöka och återkomma vad gäller just min gamla A23:a! Börjar misstänka att mitt påstående om att hela mastpressen faktiskt skulle vila enbart på riggbulten inte stämmer.
Haha, bra med forum för man tvingas kolla närmare på sina i.o.f.s. gamla o tryggt beprövade saker inför forumets skeptiskt vaksamma ögon. :-)   
Att den inte vilar på mastfotens häl/undersida vet jag bestämt, men en tredje och kanske sannolikare möjlighet är att den vilar på T-base vertikalt uppstickande profildel. Tänkte inte på det. Den är ju decimeterlång och har betydligt större kraftupptagande yta o läge än en fjuttig riggnit.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ähum, visst är det den nästan omärkligt rundade* fotsulan som gäller som kraftupptagande stöd även för min Amigo23!
Får kolla om det finns nån som säljer externa stödminnen till hjärnkontor, Biltema kanske? :rolleyes:
Niten i mastens akterkant enligt bilden går lätt att rubba, T-base rygg flera millimeter nedanför den kluvna mastfotens grenyta.
Hade dock rätt angående fyra st valbara masthack i T-base samt flyttbar riggnit mellan mastfotens bak- respektive framkant, alltid något men men. (Har f.ö. också noterat den lösa däcksskruven till höger i bild.)

*) Rundningens krökningsradie bör väl motsvara ungefär halva mastlängden, här drygt 4 meter.
post-86835-0-49246200-1433845722_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppsan! Här hade det hänt en del sen senast. Hittade en passande riggbult i en låda, misstänker att den förre ägaren missat den helt enkelt. Om det inte var vi i höstas. Dock måste masten flyttas tillbaka ett par millimeter för att den ska gå igenom, men det är ju ett mindre problem. Har inte hinnit segla än ändå i år. Särskilt svårövertalat blev det inte i alla fall!

 

Kul att det blev lite mer diskussion än vad jag räknade med! Tack för era svar, skall kolla på någon lösning för kicktaljan så att den håller ett tag till.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...