Gå till innehåll
tisdag 19 november 2024
Merzedes99

Ställa in tändning på Mariner 60 el -78

Rekommendera Poster

Hej jag har köpt en båt med en mariner 60 el. Enligt förra ägaren så ska den vara inlämnad på Storservice och motorn är öppnad. Det är så att nu när jag kör så startar den lätt och går fint på tomgång men bara hackar och går dåligt så fort man börjar köra. Är lite fundersam på ifall det kan vara stoppskruven för tändplattan som dom inte har ställt rätt och då behöver jag gradtalet den ska vara inställd på. Finns det någon på detta forum som kanske har nån aning om vilka grader som gäller? Tack på förhand /Christer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Går att kolla statiskt. Lås tändplattan mot stoppet. Vrid svänghjulet till och kolla i ett av hålen på hjulet, där det dyker upp en markeringstunga i metall. Kolla max förställning mot skalan på svänghjulet. Vill minnas att den skall vara runt 25 föd (27 specat, men skall sänkas till 25). Men jag tror inte detta är problemet.

Redigerad av guestsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar! Okej vad tror du att problemet är då? Har även en stroboskoplampa och det borde väl gå och kolla med den också?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jodå går att kolla med strobe, men endast i sjön och det blir lite farligt om motorn plötsligt skulle vakna till liv. Kolla med att spruta in lite startgas. Går det att få den att öka varvet lite då är det förgasarna du skall ge dig på. Jag skulle gissa på detta. Annars är är CDI:n ett vanligt fel på dessa, men då borde den gå dåligt även på låga var. Sök i forumet på "TIA 02".  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har senast i förrgår varit upp med förgasarna och reedventilerna. Dränkt i thinner och blåst och torkat rent. Eller tänker du att jag har nåt fel justerat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har kollat tändningen och den stod på 20-21grader och då ändrade jag till 25. Hakade på släpet och ner med båten i vattnet men då ville den inte ens tända överhuvudtaget. Så jag skulle tro att det är som du säger att cdi boxen är trasig. För jag tycker inte att det jag ändrade på tändplattan ska ha nåt med att starta motorn att göra eftersom den vrids ju när man gasar. Har även provat nya stift och det hjälpte inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej drar upp min tråd igen! Jag håller på att bli tokig på min båtmotor! Jag har köpt ny cdi Box, bytt topppackning, rengjort förgasare och bränsle system, bytt lager och alla packningar/packboxar i växelhuset. Men får ändå inte min motor att gå rent! Bytte lager i växelhuset då axeln gick jättetungt att vrida runt så trodde att det var därför motorn inte orkade varva ut. Kan jag ha fel bestyckning eller är det nåt annat elfel som gör att den inte vill gå som den ska? Motorn startar jätte lätt men den vill inte som sagt inte gå fullt ut oavsett vilket gaspådrag jag har. Är mycket tacksam för alla tips jag kan få. Har lagt så mycket pengar på motorn så jag vill inte riktigt ge upp än! Med vänlig hälsning, Christer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Notera att jag var osäker på max förställning. Ta reda på vad som gäller!! 

Tändningen ändrar inte på sig av sig själv så du bör fråga dig om den verkligen stod fel och i så fall varför.

 

Angående lager i växelhuset går det med en enkel effektanalogi oftast att komma till slutsatsen att detta inte kan vara problemet. Antag att du kommer fram till att ca 5 hk saknas. Detta motsvarar 4 kW eller två spisplattor på full effekt i lagret. Visst är växelhuset vattenkyllt, med denna enorma effektutveckling skulle säkert få huset/lagret att haverera ganska snart. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med tanke på att de som har varit isär med motorn tidigare verkar vara ett gäng nötter så skulle det inte förvåna mig om dom har ändrat nåt med tändningen. Har köpt mig en handbok och har för mig att det stod 25grader men är inte 100. Lagret havererade och jag trodde att det var därför motorn gick dåligt pga att lagret gick tungt. Kan det vara tändplattan som jävlas eller tändspolarna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Drar igång denna tråd igen eftersom det börjar vara dags att sjösätta igen! Jag vet inte hur jag ska beskriva hur motorn går i text men oavsett vilket gaspådrag jag har när man kör så är det som att motorn går fullt ut i ca 2-3 sekunder och går skit 2-3 sekunder om varannat hela tiden. Som om det skulle vara nån som sitter inne i motorn och flippar på en strömbrytare hela tiden :-P Har som sagt tidigare i tråden bytt cdi-box, tändstift, topppackning då den var blåst (har jämn komp nu), helrenoverat växelhuset med lager och packboxar m.m. Samt rengjort förgasarna flera ggr. Motorn startar lätt. Har även provat att köra lite på 1% olja efter rekommendation från en på Yamaha men ingen skillnad. Kan det vara nån tändspole som jävlas med mig? Är liksom i den sitsen nu att man har kostat på motorn flera tusen och vill få den att gå utan att behöva lägga ut 5000 eller mer på den. Har funderat på en annan motor men känns som att man har renoverat så mycket i onödan då också. Mycket tacksam för alla tips och råd!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej har du prövat köra utan kabelhärva från reglaget.Det kan ju vara något som ligger o jordar Med vänlig hälsning Tutte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej det har jag inte gjort. Kan man starta motorn och sen skruva isär kontakten i motorn efteråt eller måste man tjuvstarta tror du?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur mår soppapumpens membran, litet hål i detta och soppan tar genvägen in i vevhuset vilket gör att motorn gåt orent.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan starta motorn o skruva loss kontakten sen.Tänk på att du inte kan stoppa den bara utan att sättta tillbaka kontakten Med vänlig hälsning tutte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ska prova att köra utan kabelhärva och även kolla membranet men jag har rengjort pumpen ett par ggr så tycker att jag skulle ha märkt om den var trasig men man vet ju aldrig;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen! Har nu tagit fram båten från vinterförvaringen och provstartat den hemma med spolmuffen. Har provat både med och utan kabelhärva utan någon skillnad i gång. Har dock inte rivit upp bränsle pumpen än. Några andra tips?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...