Gå till innehåll
måndag 16 september 2024
Falken_sail

Läckande Insug/avgasventil?

Rekommendera Poster

Motor: Albin 022 (4 takt, bensin, 2 cyl.)

Ursprungligt problem: Ojämn tomgång (Går dock bra vid gaspådrag samt på tomgång endast cylinder no. 2)

 

Vid kompressionsprov av cylinder 1 noterades ett slags "pust" ljud, luft som läcker, under kompressionstakten. Noterade vidare att motorn handjagades betydligt enklare vid kompressionsprov av cylinder 1 (den som gör "pust" ljudet) jämfört med cylinder 2 (Motstånd vid kompressionstakten). 

Första tanke att insugs eller avgasventilen ej håller tätt. Någon som har erfarenhet av detta?

 

Mätte även ventilspelet på bägge cylindrarna där cylider 1 med "pust"ljudet visade:

Insug: 0,6 (Ska vara 0,20)

Avgas: 0,5 (Ska vara 0,25)

I min värd borde ju detta betyda att ventilerna är mer stängda än vad det egentligen skall vara, ändå läcker dom vid kompression.

 

Dags att byta ventil och sätesringar kanske?

 

 

 

 

post-58098-0-15978600-1432324890_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I min värd borde ju detta betyda att ventilerna är mer stängda än vad det egentligen skall vara,

 

 

Det är väl snarare tvärt om, ju mer ventilerna kommer ner mot sätet ju mindre blir ventilspelet.

 

Jag tror att det är sot och rost på ventilspindlarna, så att dom kärvar, (sot skär)

En dylik maskin skulle kanske även må bra av blyersättning.

 

Montera väck stiften tryck ner ventilerna med en mejsel eller dyligt i kompresions takten rotera maskinen och upprepa detta ett antal gånger.

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom inga värden för uppmätt  tryck angetts utan bara pysljud så är det svårt att ange orsak. Men ett tips är att droppa i lite olja i cylindern och ta ett nytt prov. Om uppmätt värde stiger markant så kan du utesluta att felet beror på ventilerna. Sedan har jag en fråga om ventilspelet som tillverkaren uppgett skall mätas på kall eller varm motor? Ventilspelet blir väsentligt lägre vid varm motor när det är sidoliggande kamaxel och stötstänger.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ventilspel är som TS uppgivet 0,20 och 0,25 och maskinen ska vara kall.

 

Det är mycket vanligt att dessa maskiner har ventiler som fastnar under vinteruppläggningen!

Lägg ingen energi på annan felsökning innan du är övertygad att ventilerna rör sig själv hela sin slaglängd!

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar!

 

Pentax: Skall prova att trycka ner ventilerna för hand som du säger. Tror också att det är mycket sot och skit. Kanske därför ventilspelet är så stort om ventilerna inte lägger sig dikt mot sätesringarna. Skulle kanske nämnt det från början men motorn har stått orörd under förra säsongen, alltså inte körd sedan sommaren 2013.

Funderar också på om man kan göra rent motorn invändigt med någon kemikalie eller liknande? Skönt om man kunde slippa skruva isär motor i dess beståndsdelar.

 

Donkyman: Fick nästan 8bars tryck i bägge cylindrarna vid körning med startmotorn, kall motor. Men trycket steg på helt olika sätt i respektive cylinder. "Pust" ljudet hörs tydligare när motorn handjagas.

Olja i cylindern har jag provat, utan resultat. 

Och ventilspelet uppmätte jag på kall motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uppdatering från dagens arbete:

Provade första att motionera ventilerna genom tändstiftshålet. Gav ingen effekt, fortfarande "pust" ljudet och samma ventilspel.

Plockade därefter av toppen. Bilderna nedan är tagna innan rengöring. Efter enklare rengöring minskade ventilspelet, dock marginellt. 

 

Något mer att göra innan toppen åker på igen? Mer sätt att felsöka om ventilerna är täta?

 

Tacksam för alla svar :)

post-58098-0-51536900-1432574502_thumb.jpg

post-58098-0-64017800-1432574686_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...