Gå till innehåll
måndag 06 januari 2025
pkno

Segling söder om fasta Åland till Kökar

Rekommendera Poster

Hej,

Har seglat i många år runt Åland och tycker det är fantastiskt vackert men vill göra något nytt. Tänkte segla från tex Rödhamn till Kökar men söder om istället för i farleden förbi Degerö. Har sökt och hittat ganska lite och jag är medveten om att det finns risker i och med undermålig sjömätning. Någon har nämnt Sjöbjörnsleden men de koordinaterna verkar inte helt trovärdiga. Någon som har erfarenhet? Skulle rutten i bifogad fil funka? På sjökorten ser det relativt säkert ut och finnarna gjorde väl en ny sjömätning 2011?

post-55377-0-26488600-1432304702_thumb.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Har seglat i många år runt Åland och tycker det är fantastiskt vackert men vill göra något nytt. Tänkte segla från tex Rödhamn till Kökar men söder om istället för i farleden förbi Degerö. Har sökt och hittat ganska lite och jag är medveten om att det finns risker i och med undermålig sjömätning. Någon har nämnt Sjöbjörnsleden men de koordinaterna verkar inte helt trovärdiga. Någon som har erfarenhet? Skulle rutten i bifogad fil funka? På sjökorten ser det relativt säkert ut och finnarna gjorde väl en ny sjömätning 2011?

Just denna rutten har jag seglat flera gånger, sist med KSSS sommareskader med 12 båtar, och det var inga problem (min båt sticker 2 meter). Man vet ju aldrig riktigt, speciellt vid den där smala passagen (på östra delen av rutten), sist tänkte jag krypa igenom bara ifall, men med frisk slör kändes det onödigt komplicerat så vi bara tutade igenom i 9 knop ...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

För två år sedan träffade vi en finsk seglare på Björkör som tipsade oss om att segla utmed kraftledningen som går söder om Vidskär (där man även kan lägga till i naturhamn om jag inte minns fel).

Vi provade den sträckan när vi seglade från Kökar väster ut i lätt sydlig vind. Fungerade bra men vi rullade in focken när vi åkte genom området som saknar djupsiffror. Lite obehagligt att se grynnor en bit bort som inte var med på kortet... Det var dock djupt med god marginal hela vägen.

Samtidigt seglade det en annan båt en bit norrut, så det verkar finnas en "led" där också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...