batnissen 0 Postad 22 Maj , 2015 Hej! Är på gång att skaffa mig en surfplatta till att köra Seapilot på. Nu kommer frågan/frågorna. Vilken platta, upplever ni, är bäst lämpad för ändamålet? Dvs, fungerar stabilast, batteritid osv. Kräver Seapilot mycket bandbredd eller prestanda? Är inne på Ipad Air 2 4G i dagsläget men fungerar det lika bra om inte bättre med en android-platta så kan jag lika gärna köra på det. Sen är det ju som bekant en båt så jag är även ute efter ett potent skydd mot väta och stötar. Vad rekommenderas? Plattans funktionalitet ska helst inte bli lidande(svårtryckt skärm osv). Mvh /Båtnissen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skoter 50 Postad 22 Maj , 2015 Jag köpte en Sony Xperia Z2 för ett tag sen och jag är mycket nöjd med den. Den största fördelen är att den är vattentät så att man inte behöver oroa sig för att ha den i fodral när det är blött. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 500 Postad 22 Maj , 2015 Jag kör samma som Skoter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
breckan 19 Postad 22 Maj , 2015 (redigerade) Det står om Seapilot att man prenumererar på sjökorten ett år. Innebär det att om man inte betalar år 2 har man inga kort? Eller bara att man inte får uppdateringar? Redigerad 22 Maj , 2015 av breckan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 22 Maj , 2015 Kortet finns kvar men det blir inte uppdaterat. Ang platta så kolla att ni kan se eran telefonskärm från förarplatsen i solljus innan köp av platta. Syns inte telefonskärmen så syns inte sjökortet på plattan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ove-T 291 Postad 22 Maj , 2015 Kortet finns kvar men det blir inte uppdaterat. Ang platta så kolla att ni kan se eran telefonskärm från förarplatsen i solljus innan köp av platta. Syns inte telefonskärmen så syns inte sjökortet på plattan. Hej Sjökorten hyrs för ett år i taget och försvinner när ett år har gått om man inte köper ny licens. Sjökort för Sverige och ett år kostar 179 kr. Sjökort för länder runt omkring finns att köpa på liknande sätt. Programmet är gratis och kan installeras och registreras på hur många enheter man vill. Sjökorten kan användas på alla registrerade enheter men bara på en enhet i taget. AIS, väder mm från Internet går att köpa till. Hälsningar Ove Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 22 Maj , 2015 Jag missade förnyelsen som för min del skulle vara i mars. Har ändå kvar kortet men det kan bero på att jag har köpt till specialare från Hydrographica Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
auxvoice 8 Postad 22 Maj , 2015 Den ipad som du är intresserad av ligger på ca 400 nits, vilket är ganska bra men du kommer inte se vissa detaljer i värsta fall beroende på bakgrundsfärg av visning av informationen. Det finns plattor med 550 nits du bör köpa om du främst ska använda till navigering. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ove-T 291 Postad 22 Maj , 2015 Jag missade förnyelsen som för min del skulle vara i mars. Har ändå kvar kortet men det kan bero på att jag har köpt till specialare från Hydrographica Hej Du skall inte vara ledsen för att du inte uppdaterade, tidigare köpta kort blir kvar och även nyinköpta Hydrographica. Du kan starta ett nytt abonnemang med nya kort och ändå har kvar dina gamla kort som då blir kvar orättade. Hälsningar Ove Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 22 Maj , 2015 Jag har en mini och en vanlig ipad som är några år. Fungerar väldigt bra. Plätern är kvar men står alltid i samma läge dvs ca 20 min framåt. Paddan används för att få översikt, leta andra vägar mm. Eftersom paddan är lös kan man "undkomma solen". En Otterbox ger ett bra skydd. Paddan har inte skärmen på hela tiden, däremot brukar den få spara spåret vilket gör att GPS-positionen alltid är korrekt. Jag kör iSailor som är den bästa nav.appen enl mig. Men för att se strandlinjen är Navionics bäst (de har lagt ihop strandlinjen med vanliga kartor/flygbilder). De kostar några hundra per styck utan några prenumerationer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bobba 54 Postad 17 Juni , 2015 Har inte testat iPad själv men har kompisar som har gett upp iPad som navigator p.g.a. överhettning vilket gör att plattan helt enkelt stänger av sig. Jag kör Nexus 7 med Navionics och är toknöjd bortsett från att det gärna hade fått vara en Nexus 10 istället. Inga årskostnader med Navionics och all Hydrographicadata inkluderat samt att man nu kan använda den som ekolod med en wifi-ekolodsgivare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser