Gå till innehåll
torsdag 07 november 2024
Knorr026

Ankarspel som trasslar

Rekommendera Poster

Har ett ankarspel monterat i fram på min nyinköpta båt. Aldrig haft ankarspel tidigare så jag såg fram emot att kunna ankra smidigare än tidigare. Men icke... frifallsfunktionen fungerar, men när jag tar hem ankarlinan så vill den inte mata ner linan i avsett hål utan linan korvar/trasslar sig. Har testat med treslagen lina (på bilden) samt blyad ankarlina. Den blyade fungerade bättre, men även den trasslar efter ett tag. 

Jag antar att det är lätt att åtgärda. Eller jag hoppas det. Några förslag?

post-92950-0-46342800-1432242159_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde så här för att prova ut mitt spel som också kinkade ibland

- satte på kätting de första 20-30 meterna. Du ankrar ofta på det djupet...

- manuellt vara beredd att lösa upp kinket när linan kommer ( segt om det blåser… )

- byta till smalare lina, funkar bra men vid blåst, dvs belastning så greppade den inte så bra

- testa med en flätad lina, kan funka bättre eftersom den inte vrider sig på samma sätt

- skar sönder en årklyka i gummi och tryckte ner i hålet. Visserligen blev hålet smalare men jag var ute efter att få en styrning högre upp. Eller gör hålet större om du kan!

- jag tog bort en hylla ner i stuven som linan samlades upp mot, linan måste få tillräcklig fallhöjd och nu åker den ända ner i stuven… mycket bättre fall

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag gjorde så här för att prova ut mitt spel som också kinkade ibland

- satte på kätting de första 20-30 meterna. Du ankrar ofta på det djupet...

- manuellt vara beredd att lösa upp kinket när linan kommer ( segt om det blåser… )

- byta till smalare lina, funkar bra men vid blåst, dvs belastning så greppade den inte så bra

- testa med en flätad lina, kan funka bättre eftersom den inte vrider sig på samma sätt

- skar sönder en årklyka i gummi och tryckte ner i hålet. Visserligen blev hålet smalare men jag var ute efter att få en styrning högre upp. Eller gör hålet större om du kan!

- jag tog bort en hylla ner i stuven som linan samlades upp mot, linan måste få tillräcklig fallhöjd och nu åker den ända ner i stuven… mycket bättre fall

Jag hade en fundering på att byta till 40m kätting. Men trist extra kostnad (då jag redan har ett antal ankarlinor) samt den extra vikten kätting innebär. 

Hållet kan jag nog göra lite större om jag monterar bort spelet. Tyvärr kan jag inte göra något åt fallhöjden. Jag är rätt säker att den spelar in i detta fall, då det sällan kinkar sig första 20 metrarna. 

Den flätade blyade linan fungerade bättre. Precis som du föreslår. Dock kinkar den sig också, men inte lika mycket/ofta.

Tar 6mm kätting mindre plats än 12mm flätad lina? Om den gör det så kanske lösningen trots allt är kätting... 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det sista är svar JA på, en kätting tar väsentligt mindre plats. Har du råd kan du köpa förstärkta 6 mm kedjor som är lika starka som en vanlig 8 mm...

Sedan flätad lina. Nej, jag menar inte en blyad lina. Den är relativt styv och behöver fallhöjd. Det finns mjuka flätade linor som viker sig direkt. Möjligen så kinkar det direkt på däck istället.  :P

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Biltemas 6mm skall fungera för båt upp till 4 ton. Min väger 2,4, dock otankad och olastad. Har köpt en 5m stump för att testa om spelet tar kättingen. Funkar det bra får det bli 34 kilo extra vikt i fören...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...