Knorr026 3 Postad 21 Maj , 2015 Läste detta i en tråd som är stängd: "Ang. galvaniska strömmar kan man mäta detta enl. följande. Ta fram en voltmätare och sätt röda tråden till plus på batteriet och svarta till skrovet tex. drevet ( metall ), visar mätaren samma spänning som du har i batteriet så kommer dina offeranoder att försvinna på någon vecka" Eftersom jag precis skaffat en båt med 110V system ombord och med en trafo så kontrollerade jag enligt ovan och jag har ovanstående "problem" Dock har jag sett att det sitter en zink saver eller galvanisk isolator ansluten. Är allt i sin ordning då? Finns det någon anledning att installera en isolationstrafo? Det är ändå en ganska dyr investering (3000-5000:-) Dom isolationstrafos som jag sett är IP klassade för att stå utomhus. Jag skulle hellre vilja ha en som monteras fast i båten, men hittar inga med lägre IP klass. Några förslag? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 21 Maj , 2015 Nä, de flesta motorer är minusjordade, då får man spänning om man mäter som ovan men det är helt ok. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knorr026 3 Postad 21 Maj , 2015 Ok, gött Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 22 Maj , 2015 (redigerade) Hmmm… just signature bhemac brukar vara noga med att påpeka att en så kallad Zink Saver funkar väldigt bra i USA men troligen inte funkar i Sverige. Det beror på att vi har andra jordarter och framförallt på att vi har mycket berg… som isolerar jord. Så det blir en spänningsskillnad mellan jord lokalt ( i vatten via din motor ner i drev eller via axeln ) och till landströmsjord som har ett spett någonstans rätt långt upp i backen ( närmaste större station ) Men du skriver att du redan har en transformator? Lite oklart där… 230 till 110V? Om den burken kan anses vara en isolertransing så är du ok så länge du enbart kopplar in 110V grejer och en enstaka dubbelskyddad 230V grej som tex en batteriladdare. Personligen försöker jag hålla isär orden JORD och MINUS vilket innebär att om man skriver "minusjordat" så har du gjort en elektrisk ihopkoppling mellan båtens 12V minus och jord från dina 230V. Detta av olika skäl, tex personskydd för starkström. Det som inte är bra är dels att du kopplar ihop begreppen konceptuellt, de har inte med varandra att göra rent elektriskt. Dels så kopplar du nu faktiskt ut landjord ut i havet och det var ju precis det som inte var bra… om du inte har en isolertransing. Det finns för övrigt transingar som avsedda att monteras inne i båten… alla stora märken som Victron, MasterVolt osv har sådana. I Sverige gör tex Tufvassons fina transingar. De flesta amerikanska båtar har 110V jord kopplat ihop med minus 12V eftersom de följer US coast guard bestämmelser där det står att om du INTE har en jordfelsbrytare så måste du göra så. Har du en jordfelsbrytare så behöver du inte koppla ihop. Samma regel som man kan tolka på samma sätt i Sverige. Som sagt, i USA har de inte samma problem med variationer i jordens spänning och där kommer en Zink Saver i de allra flesta fall att fungera. Men den funkar alltså inte i Sverige... Redigerad 22 Maj , 2015 av Funkis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knorr026 3 Postad 22 Maj , 2015 När jag rev runt bakom köket igår så plockade jag fram trafon. Eller, ja den kom fram i delar. Nu är den dock ihop skruvad igen. Någon isolertrafo tror jag det inte. Inkommande fas och nolla är skruvade till terminal och likadant med utgående. Minns inte, men jag tror nollan var kopplade till samma punkt. Jordkabeln var iaf ihopkopplade (inkommande och utgående), jord går sedan till zink savern. I en isolertrafo är väl(?) jord åtskilda? Skulle en sådan här fungera: https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=56-268-53&toc=18896 Eller är effekten för klen? Jag skall driva batteriladdare, varmvattenberedare, spis... hmm, tror det var allt. Jag funderar på att byta USA kontakten i skrovet mot en infälld jordad CEE kontakt. Då slipper jag den otympliga gula 30A kabeln... Något 230V uttag har jag inte idag... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 22 Maj , 2015 Nej, den isolertransformator du länkar till klarar inte din spis eller VV beredare. Varför inte titta på Victron om du kan tänka dig att lägga ut så mycket pengar på en väldigt liten transformator. Dyr men omkopplingsbar 230-110 till 230-230V så den dag som du eller nästa ägare byter till nya 230V grejor kan man använda samma isolertransformator? Intagsproblematiken löser du antingen med ett nytt beslag för intaget eller så byter du helt enkelt kabel till en annan kabel. USA har dubbelt så stor strömstyrka som vi normalt har och som du säger så kan en riktigt kabel från landet i väster vara otymplig. Den säljer du med fördel till en långfärdsseglare som vill ha rejäla kabeldimensioner? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knorr026 3 Postad 22 Maj , 2015 Denna känns prisvärd. Egentligen behöver jag inte en kapslat för utomhusbruk, men priset var ju bra. http://www.blocket.se/stockholm/Trafo___Omvandlare_230___110_volt__CM_Marine_16029893.htm?ca=5&w=3 I så fall blir det en fast installation och CEE kontakten klipps och kopplas in på det infällda CEE uttaget i skrovet. Sen en kabel på 110v sidan som går direkt till elcentralen. Ok? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 22 Maj , 2015 Nja, Funkis, det är inte jag som brukar dissa zinksaver, det är Seawolf. Men jag håller helt med honom. Skrivningen som TS hittat är helt fel, de flesta båtar man mäter i kommer att visa spänning mellan batteriplus och drev eller propeller. Transformatorn TS har är helt fel, det är en spar eller autotransformator där primär och sekundärlinfningarna är ihopkopplade. Den på Blocket verkar riktig, vet att Torparn61 här på forumet tänkte importera några till ett lägre pris. Kolla med honom Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knorr026 3 Postad 22 Maj , 2015 Okej, då hamnar ny trafo högt upp på listan över nya inköp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knorr026 3 Postad 2 Juni , 2015 Så, nu är ny trafo beställd. Det blev denna: http://www.blocket.se/stockholm/Trafo___Omvandlare_230___110_volt__CM_Marine_16029893.htm?ca=5&w=3&last=1 Den kommer monteras permanent inne i båten. Nu återstår att byta den otympliga 30A landströmskabeln. Duger det med en vanlig utomhuskabel 3x2,5mm, CEE handske i ena ändan och flytta över den gula honan från 30A kabeln? Tänkte först byta anslutningskontakten på båten till CEE, men behåller US standard tills vidare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 2 Juni , 2015 Kabeln ska vara H07RN-F (RDOE) eller H07BQ-F Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knorr026 3 Postad 2 Juni , 2015 Som denna då: http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Stromforsorjningssladd/Skarvsladd-3G25-mm-2000023206/ Sen bara klippa hon-kontakten och på med den gula från monsterkabeln? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 2 Juni , 2015 (redigerade) Lugn nu innan du tar sönder USA kabeln. Finns flera typer av kontakter... det KAN vara så att den inte är gjord för att demonteras och därefter sättas ihop igen även om den är skruvad? Kanske ska du göra en adapter? Eller ännu hellre kanske byta hela intagskontakten till en blå sak som är mer eller mindre Europa-standard. Din Gula kontakt är rent konstruktionsmässigt gjord med mycket mindre anliggningsyta än den blå med pinnar, Och du får nog mer betalt för din gula kabel om den inte är klippt, de hundralapparna täcker lätt ett nytt intag. Redigerad 2 Juni , 2015 av Funkis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seahunter 33 Postad 2 Juni , 2015 US kabeln bör du inte göra dig av med, den sitter faktiskt bättre i båten än de klumpiga, fula och överprisade skitkontakterna som säljs här. Ansluten, lätt vrid medsols och sen dra åt låsringen så är det ingen risk att den lossar när nån bryggfyllerist snubblar på din kabel Klipp av och byt handsken i bryggänden bara, så gjorde jag och det funkar alldeles glimrande. Mvh Andréas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 2 Juni , 2015 Jag skulle först kolla om intagskontakten är godkänd, om inte byt den. CEE kontakten är inte den bästa men det finns andra, dessa är att de ofta är gjutna på kabeln vilket är bra men de är dyra i synnerhet om man vill ha en extra kabel som är lite kortare. I "landändan" ska det sitta en CEE-kontakt. Man kan använda adapter men bara i "landändan". Det är viktigt att man följer bestämmelserna annars kan försäkringsbolaget neka eller reducera ersättning vid skada. Ännu värre blir det om det skulle bli en personskada. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knorr026 3 Postad 27 Juni , 2015 Nu är strax isolertrafon på plats. Hur gör jag med zinc savern som sitter monterad sedan tidigare? Ta bort eller låta den vara kvar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knorr026 3 Postad 23 Augusti , 2015 Nu är strax isolertrafon på plats. Hur gör jag med zinc savern som sitter monterad sedan tidigare? Ta bort eller låta den vara kvar? Ingen som vet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 23 Augusti , 2015 Du kan låta den sitta kvar, den gör ingen skada (eller nytta) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knorr026 3 Postad 23 Augusti , 2015 Okej, tack. Då får den sitta kvar så kan jag stryka en sak från "att-göra-listan" Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser