Skogsnisse 0 Postad 21 Maj , 2015 Jag har precis införskaffat en båt (leisure 17) och planerar lite kommande renoveringar jag vill göra. Ganska högt upp på listan ligger just nu ett bord till ruffen, vilket saknas. Ägaren innan mig köpte båten i vrakskick och har renoverat den ganska ordentligt både ut och invändigt, men bordet som fanns var helt genomruttet och några större spår av någon upphängningsannordning finns inte kvar. Planen är då så klart att konstruera ett nytt bord, men jag har inte direkt någon bra plan på hur upphängningsannordningen bäst konstrueras. Har så klart tänkt fästa bordet på stolpen mitt i ruffen som masten står på. Jag hade tänkt mig att bordet skulle vara höj och sänkbart så de exempelvis går att hissa upp i taket vid behov. De råkar inte finnas någon här som har någon idé eller kanske erfarenhet av någon sådan konstruktion som skulle kunna ge några bra pekare eller referenser till att lösa detta på ett bra sätt? Tack på förhand /Henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 22 Maj , 2015 Jag har ett sådant klämfäste som sitter runt aluminiumröret nere i ruffen. Jag ska dit imorgon, då kan jag ta bild på det så du får en hint om vad som fungerar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 22 Maj , 2015 Hade visst en gammal bild i paddan från när jag köpte båten förra året. Till höger ligger röret med klämfästet på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skogsnisse 0 Postad 28 Maj , 2015 Ok, jo har haft någon liknande tanke. Min mittstolpe är dock en lackad trästolpe istället för ett rör, typ 4*3 tum gissningsvis. För att göra de lite mer komplicerat hade jag hoppats på någon konstruktion som inte orsakar allt för mycket skada på stolpen då den är rätt fin :-) Jag kanske efterfrågar de omöjliga här men man vet ju aldrig. Om de finns någon praktisk lösning som inte innefattar stolpen så mottages gärna dessa också. Dock fick jag precis en idé medan jag skrev detta :-) Måste fundera på lite detaljer. Får återkomma när jag lyckats med det. Andra förslag godtages gärna under tiden ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
facil26 3 Postad 20 Juni , 2015 kan du inte bara såga ut en glugg i bordet o fästa ett bordsbeslag i rätt bordshöjd o 2st mässingskedjor från taket till skruvkrokar i motsvarande sida på bordskivan sen är det enkelt att förpassa skivan till taket + att du kan m 2st ben nyttja det i sittbrun okså m motsvarande bordsbeslag Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser