Gå till innehåll
söndag 03 november 2024
larban

Glöm inte vädra ur motorrummet ordentligt vid start. Läs detta.

Rekommendera Poster

När sådant händer så tänker jag att det är det skönt att ha dieselmotor.

 

//Roger

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När sådant händer så tänker jag att det är det skönt att ha dieselmotor.

 

//Roger

 

Ja, smällen blir lite mer dov så man kanske slipper tinnitus ;)

--

Har någon sett någon utrednings av olyckan? Verkar ju som de hällt bensinen direkt i motorrummet eller att slangen för påfyllning varit trasig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köra fläkten är bra. Men man bör också använda näsan och sniffa i motorrummet och kring tanken efter tankning. Och kontrollera tanken, slangar och tankventilationen åtminstone vid säsongsstart. Tankventilationen kollar man under tankning, genom att lyssna och känna vid ventilen att det pyser ut bra där.

 

Sniffa motorrummet är bra att göra före och efter varje tur. Då lär man sig hur det normalt ska lukta, och kan reagera när det luktar "fel". Ex nån överhettad del, bensinångor, oljedoft, glykoldoft mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När sådant händer så tänker jag att det är det skönt att ha dieselmotor.

 

//Roger

 

Jo. Man slipper explosioner vid start.

Å andra sidan, om det går hål på ett spridarrör så futtar den dieseldimma som sprids ut nästan enklare än bensin. Så det kan börja brinna under färd enklare...

 

Fick jag reda på efter att vara mycket nöjd med mitt säkra dieselköp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

När sådant händer så tänker jag att det är det skönt att ha dieselmotor.

 

//Roger

 

Jo. Man slipper explosioner vid start.

Å andra sidan, om det går hål på ett spridarrör så futtar den dieseldimma som sprids ut nästan enklare än bensin. Så det kan börja brinna under färd enklare...

 

Fick jag reda på efter att vara mycket nöjd med mitt säkra dieselköp.

 

 

Fast dieseln brinner ju knappast explosionsartat i detta fall, vilket bensin gör. Flytande diesel är mycket svårt att få fjutt på, som dimma / aerosol går det absolut men man måste ju fortfarande ha tillräcklig värme eller antändningskälla i motorrummet för att det skall börja brinna?

 

Någon som vet hur vanligt det är i verkligheten (inte i teorin) med brand i mottorrum i fritidsbåtar med diesel jämfört med bensinfallet? Bränderna är väl i allmänhet tack och lov ovanliga, tänker relativt sett mellan bränsletyperna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en övertro på att diesel inte kan brinna.

Både bensin och diesel är ju brandfarliga vätskor och ska behandlas därefter.

 

Jag startar alltid min motorrumsfläkt innan jag börjar fylla bensin i tanken och låter den den gå någon minut efter att jag är klar. Därefter startar jag motorn.

Sen att kolla alla bränsleanslutningar och avluftningar ett par gånger per säsong är väl självbevarelsedrift oavsett om man har bensin eller diesel i tanken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

När sådant händer så tänker jag att det är det skönt att ha dieselmotor.

 

//Roger

 

Jo. Man slipper explosioner vid start.

Å andra sidan, om det går hål på ett spridarrör så futtar den dieseldimma som sprids ut nästan enklare än bensin. Så det kan börja brinna under färd enklare...

 

Fick jag reda på efter att vara mycket nöjd med mitt säkra dieselköp.

 

 

Fast dieseln brinner ju knappast explosionsartat i detta fall, vilket bensin gör. Flytande diesel är mycket svårt att få fjutt på, som dimma / aerosol går det absolut men man måste ju fortfarande ha tillräcklig värme eller antändningskälla i motorrummet för att det skall börja brinna?

 

Någon som vet hur vanligt det är i verkligheten (inte i teorin) med brand i mottorrum i fritidsbåtar med diesel jämfört med bensinfallet? Bränderna är väl i allmänhet tack och lov ovanliga, tänker relativt sett mellan bränsletyperna.

 

 

 

Man får väl skilja på olika faror. Med en diesel så slipper man ju explosionrisken ( och motorrumsfläktar). Brinna kan  ju mycket ombord inklusive bensin, diesel spritkök, gasol och elinstallationer.  I just det fallet är väl skillnaderna marginella.

 

Jag känner mig mer olustig vid en tankbrygga när bensindoften ligger tung en varm sommardag än när någon tankar diesel. Har inte någonsin hört talas om en olycka liknande (med explosion) den som beskrevs i samband med en diesel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skillnaderna är stora på hur bensin, sprit, fotogen och diesel beter sig - detta innebär verkligen inte att t.ex. fotogen och diesel är riskfritt, men riskerna ser annorlunda ut. Diesel och fotogen är t.ex. svåra att antända i sin fria flytande form. Det går inte att få diesel att brinna explosionsartat på ett jämförbart sätt som i den beskrivna tankningsolyckan. Däremot kan andra bränder, olyckor och tillbud självklart uppstå.

 

Det jag tycker kan vara en intressant fråga är om någon har några kunskaper eller erfarenheter av just dieselrelaterade bränder på fritidsbåtar samt hur vanligt det är i praktiken (relativt bensinrelaterade olyckor). Scenariot med sprucket spridarrör kan jag på ett sätt förstå, men det behövs fortfarande ordentlig värme/antändningskälla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ej erfarenhet av båt, men väl av en bil som började brinna pga läcka vid en spridare och jag körde i motorvägsfart. Lyckades stanna bilen, men tusan vad det brann, och det brann fort! Dock ej så explosionsartat som bensin, men jag hade lämnat skeppet lika fort, kan jag lova.

 

Bensin, vill jag påstå, är ett ostabilare bränsle än diesel, men tro inte att diesel säkrare/tryggare.

Diesel har en flampunkt om ca 62 grader och bensin har en flampunkt av -40 grader, MEN självantändingstemperaturen för diesel är 210 grader, och bensin 246 grader, och det skall man ha respekt för.

Flampunkt är den temperaturen då ett ämne avger brännbara gaser i sådan koncentration att den kan antändas i luft.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snackade med en av mina närmsta vänner som jobbar på sjöräddningen. På västkusten är det som tur är inte så många båtbränder, ganska ovanligt. Han säger i debatten diesel vs bensin att visst är bensin mer lättantändligt men de avgörande faktorerna är snarare ålder/ursprungskvalite på båt kombinerad med dålig skötsel, avsaknad av brandskyddsutrustning ombord, bristande omdöme ... o.s.v. Läckande torra gamla gasolslangar och elbränder är nog lika vanliga som motorrumsbränder för övrigt.

 

Öppna maskinluckan och kolla/sniffa runt efter pölar om båten legat länge och kör motorrumsfläkten innan start så kommer man långt. Det finns ju folk som kör runt i sin 70-tals DC utan att öppna upp på hela säsongen och sedan fattar de ingenting när det går åt H-vete.

 

Trots denna info känner jag själv en slags (falsk?) trygghet att välja diesel vid köp av motorbåt (planerar köp av Nimbus 26 Epoca). Just att inte behöva känna tvånget att alla (inkl katt) ombord måste upp på land vid tankning, fläktar skall köras innan och efter tankning etc annars KANSKE båten exploderar när man vrider om nyckeln. Men som sagt...det är bara känslan/rädlsan och jag vet att den inte är befogad rent statistiskt. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snackade med en av mina närmsta vänner som jobbar på sjöräddningen. På västkusten är det som tur är inte så många båtbränder, ganska ovanligt. Han säger i debatten diesel vs bensin att visst är bensin mer lättantändligt men de avgörande faktorerna är snarare ålder/ursprungskvalite på båt kombinerad med dålig skötsel, avsaknad av brandskyddsutrustning ombord, bristande omdöme ... o.s.v. Läckande torra gamla gasolslangar och elbränder är nog lika vanliga som motorrumsbränder för övrigt.

 

Öppna maskinluckan och kolla/sniffa runt efter pölar om båten legat länge och kör motorrumsfläkten innan start så kommer man långt. Det finns ju folk som kör runt i sin 70-tals DC utan att öppna upp på hela säsongen och sedan fattar de ingenting när det går åt H-vete.

 

Trots denna info känner jag själv en slags (falsk?) trygghet att välja diesel vid köp av motorbåt (planerar köp av Nimbus 26 Epoca). Just att inte behöva känna tvånget att alla (inkl katt) ombord måste upp på land vid tankning, fläktar skall köras innan och efter tankning etc annars KANSKE båten exploderar när man vrider om nyckeln. Men som sagt...det är bara känslan/rädlsan och jag vet att den inte är befogad rent statistiskt. 

 

Jag har bevittnat två båtbränder i mitt båtliv. Den ena vet jag med säkerhet att det var ett elfel i det andra fallet pekade allt på det och det var även det försäkringsbolaget kom fram till.

Med tanke på alla skatbon till elinstallationer man sett så är jag inte förvånad. Respekten för att installera 12v utrustning är minst sagt begränsad och insikten om vad som kan hända likaså. Jag skulle hellre färdas i en bensindriven båt med bra elsystem än en diesel med genomgående skatbon, allt annat underhåll lika.

Som allt annat så krävs underhåll och skötsel. Att ha en oljedrypande rostklump till motor med ett par liter motorolja i kölsvinet är ju ingent ovanligt, men det brinner lika bra på en diesel som bensinare.

 

Rätt utfört och skött är allt säkert. Skillnaden man kan diskutera är risken för explosion, men börjar det brinna på en båt så är ju tom den skillnaden ganska akademisk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

När sådant händer så tänker jag att det är det skönt att ha dieselmotor.

 

//Roger

Jo. Man slipper explosioner vid start.

Å andra sidan, om det går hål på ett spridarrör så futtar den dieseldimma som sprids ut nästan enklare än bensin. Så det kan börja brinna under färd enklare...

 

Fick jag reda på efter att vara mycket nöjd med mitt säkra dieselköp.

Jag råkade ut för en dåligt utförd service på en firmabil. När jag var på väg hem märkte jag att bilen hade dåligt fäste på asfalten. Min tanke var att någon spillt ut olja eller dyligt. Efter att ha kört genom Sthlm började det ryka från motorhuven så jag stannade och öppnade huven. Hela motorn var nerdränkt med diesel och röken kom från höger bromsskiva som nog var rätt varm. Jag hade nog änglavakt att bilen inte började brinna. Bilfirman skyllde på tillverkaren av filtret men VAG menade att det var okunskap vid monteringen av nya filtret. Allt löstes iaf. Ang bensinstationer så är det väl EX klassat område och då får man bara använda utrustning som är klassade. Vanliga mobiler och ficklampor är inte klassade så de får inte vara påslagna pga explosionsrisken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som exempel så kan ju Pricess of Scandinavia och senast en av Hurtigrutens fartygs maskinbrænder hærledas till diesel / hfo som sprutat ut øver avgasmanifoldrar.

 

Bensin har en flampunkt på -30 grader och diesel på 60 grader, dærav skilladen att tænda på dom rakt av med en tændsticka. Dæremot som någon sa, så ær inte dieseldimma att rekommendera.

 

Just risken før en explosion av en gnista ær næstan obefintlig før dieselånga, men ingenting ær omøjligt. Anvænder man luktsinnet så bør man vara ganska sæker. 

 

Skall sjælv byta påfyllnadsslangen då den børjat visa på begynnande torrsprickor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allt är säkert...om man har koll på grejerna.

 

Däremot undrar man, eftersom de skriver att 9 av 10 båtbränder sker vid tankning, så lär väl dessa bränder vara bensinrelaterade? Diesel förgasas väl inte av sig själv som bensinen gör, så brandrisken med diesel uppstår när det är högt tryck och läckage, alltså efter insprutningspumpen i bränslesystemet och när motorn är igång. Detta händer säkert ibland också, men det är knappast dessa som artikeln tar upp, väl?

 

Eller är det lika stor risk vid tankning av de båda bränsletyperna?

 

/L

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Flampunkt och antändningstemperatur är inte riktigt samma sak. Diesel mot en het yta antänds t.ex. lättare än bensin mot en lika het yta. Diesel självantänder vid en lägre temperatur än bensin. Det är vanligt att ämnen med hög flampunkt (svårantändliga med t.ex. en tändsticka) har en lägre självantändningspunkt.

 

Tror just tankningsolyckor med diesel är i princip obefintliga om man inte sprutar diesel över en het yta.

 

Alla bränslen är farliga, men risker och brandförlopp ser lite olika ut.

 

Jag har själv dieselmotor, men gör alltid daglig tillsyn i motorrummet trots att det innebär omaket att plocka bort sittbrunnsbord och någon dyna för att kunna lyfta durken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2003 inträffade 160 båtbränder. "Ofta vid tankning" men är det 90%?

 

Jag jobbade med Räddningstjänsten och vi diskuterade båtbränder. Vi har en hamn med nästan 1000 båtar men de kunde bara påminna sig något enstaka fall de senaste åren. Aldrig vid sjömacken men folk som tankat snurran med dunk och spillt.

Nästa fråga var "vad har ni för motor i era båtar?". Alla hade bensin. (ingen hade fotogenkök).

Deras mardröm: Överfulla gästhanar. Långa bryggor var inte populärt heller.

Dieseln har den nackdelen att om den kommer ut på vattnet så brinner det betydligt längre än bensin.

Dieseln är normalt  lite mindre farlig men skillnaden är inte jättestor. En bensinare i en segelbåt skulle fungera utmärkt och bli mycket billigare. Men försök sälja en sådan båt ...

 

Fortfarande tycker jag det är konstigt med en båt som exploderar efter tankning, jag tycker det pekar på något allvarligt fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Flampunkt och antändningstemperatur är inte riktigt samma sak. Diesel mot en het yta antänds t.ex. lättare än bensin mot en lika het yta. Diesel självantänder vid en lägre temperatur än bensin. Det är vanligt att ämnen med hög flampunkt (svårantändliga med t.ex. en tändsticka) har en lägre självantändningspunkt.

 

Tror just tankningsolyckor med diesel är i princip obefintliga om man inte sprutar diesel över en het yta.

 

Alla bränslen är farliga, men risker och brandförlopp ser lite olika ut.

 

Jag har själv dieselmotor, men gör alltid daglig tillsyn i motorrummet trots att det innebär omaket att plocka bort sittbrunnsbord och någon dyna för att kunna lyfta durken.

 

Nej det är ju inte samma sak, men med tanke på att avgastemp på en fartygsdiesel kan gå upp mot 500 grader så är vi ju över termisk tändpunkt på både diesel och bensin men det är väl kanske inte relevant här.

 

Olyckorna som exemplet ovan väl främst med bensin då dess flampunkt är -30 grader och därmed bildar explosiv atmosfär i normal rumstemperatur medan man skall över 60 grader för att börja bilda gaser med diesel.. Därav vikten att inte söla med bensin medan lite dieselspill i normalfallet inte är något att oroa sig över.

 

Sen har man ju LEL / UEL att tänka på med. Det kan ju vara så att du har en fet blandning i motorrummet, men att du när du öppnar luckan för att sniffa sänker inblandningen så att du plötsligt kommer inom explosivt område. 

Är ju inte allt för ovanligt vid husbränder osv att någon öppnar dörren och orsakar övertändning...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Artikeln TS länkar till anger att 9 av 10 båtbränder börjar i samband med tankning. Hur många av dessa tankningar sker då från dunk? Och hur många bränder uppstår då pga statisk elektricitet vid användning av plasttratt (är detta så farligt som det sägs)? Uppstår det någonsin brand vid dieseltankning?

 

Om endast 1 av 10 bränder beror på annat, t.e.x elfel, spritkök, dieselläckage i motorrum etc så är ju dieseln statistiskt mycket säkrare även om den kan vara nog så farlig teoretiskt.

 

Har ingen aning om det finns belägg för det som skrivs i artikeln. Gissar att det är försäkringsbolagen som borde sitta på bäst statistik. Vore väldigt intressant att veta mer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Artikeln TS länkar till anger att 9 av 10 båtbränder börjar i samband med tankning. Hur många av dessa tankningar sker då från dunk? Och hur många bränder uppstår då pga statisk elektricitet vid användning av plasttratt (är detta så farligt som det sägs)? Uppstår det någonsin brand vid dieseltankning?

 

Om endast 1 av 10 bränder beror på annat, t.e.x elfel, spritkök, dieselläckage i motorrum etc så är ju dieseln statistiskt mycket säkrare även om den kan vara nog så farlig teoretiskt.

 

Har ingen aning om det finns belägg för det som skrivs i artikeln. Gissar att det är försäkringsbolagen som borde sitta på bäst statistik. Vore väldigt intressant att veta mer.

 

Håller med. 

Det jag i alla fall hört mest om är att det smällt när folk tankat och skall starta.

Angående tankning från dunk hör man väl inte så mycket om det, kanske mest för att man vid tankning från dunk oftast använder sig av en mindre tank i t.ex utombordarapplikation.

Skall jag fylla 400 L med dunk i min båt så får jag hålla på ett tag..

 

Dock angående dunkfyllning; det kan ju bli ganska rejäl statisk elektricitet vid frifall, men man borde väl enkelt slippa detta om man lägger an och jordar dunkens pip mot tankhålet? 

Har man dessutom metalldunk och ett ordentligt jordat system borde väl risken vara obefintlig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gasolexplosioner!

Man blir mörkrädd när man ser alla gamla nordiska segel- och motorbåtar från glada 60-70 talet. Många har gasol, fotogen, bensin, diesel, etc. men saknar fläkt.

Visst har de flesta av oss åtgärdat och förbättrat men känslan gör sig påmind.

Naturhamn, nä vågar inte ligga nära någon annan.

Förra sommaren exploderade en segelbåt 2 dagar efter vi varit på samma ställe.

Och tänk alla Yamarin med lösa bensintankar i plast...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om endast 1 av 10 bränder beror på annat, t.e.x elfel, spritkök, dieselläckage i motorrum etc så är ju dieseln statistiskt mycket säkrare även om den kan vara nog så farlig teoretiskt.

 

 

Ligger nog en hel del i det...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Sen har man ju LEL / UEL att tänka på med. Det kan ju vara så att du har en fet blandning i motorrummet, men att du när du öppnar luckan för att sniffa sänker inblandningen så att du plötsligt kommer inom explosivt område.

Är ju inte allt för ovanligt vid husbränder osv att någon öppnar dörren och orsakar övertändning...

Risk för OT, men angående inblandning så är det en fråga t.ex. när det gäller läckande gasol på båt. Det är "svårt" att åstadkomma farlig (explosiv) blandning. Har i tidigare trådar länkat till denna film som är intressant: http://youtu.be/Yxm3uMy6MPI

 

Jag har en gång i tiden drivit båtkökstillverkning (gasol, sprit och fotogen/diesel). Helt utan några statistiskt korrekta ambitioner eller underlag vill jag påstå att tillbud/olyckor med gasol är extremt ovanliga (men när de sker blir det en jävla smäll...). Vanligast är tillbud/olyckor med etanol/metanol.

 

Men, som sagt, alla bränslen är farliga men risker och brandförlopp ser olika ut. Gäller att hantera riskerna rätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snedkeps: Vad menar du med citat: Och tänk alla Yamarin med lösa bensintankar i plast... ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Amerikanska marinen vill minimera användandet av bensin. Jag jobbar dagligen i explosiv miljö och det handlar hela tiden om att minimera riskerna. Gasprover tas hela tiden och säkerhetskurser repeteras årligen och sedan i påskas har jag liksom alla andra fått göra alkotest 7 gånger.

 

http://www.hamnen.se/artiklar/nyheter/mercury-lanserar-dieselutombordare.html

Redigerad av 666D3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vissa borde inte få ha båt uppenbarligen.

Varje gång jag ska använda båten öppnar jag motorluckan och gör en snabb koll att allt står rätt till och märker då även om det skulle lukta bensin.

 

Dessutom givetvis före varje start kör man ventilationen och kollar även att den fungerar.

Regelbundet kollar man bränsle och elledningar för att se att det verkar var ok.

 

Bränsle och el går man givetvis igenom så det är i god kondition före varje säsong. Sedan kan man givetvis missa något men det viktigaste måste man ha koll på annars ska man ha en roddbåt.

 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vissa borde inte få ha båt uppenbarligen.

Varje gång jag ska använda båten öppnar jag motorluckan och gör en snabb koll att allt står rätt till och märker då även om det skulle lukta bensin.

 

Dessutom givetvis före varje start kör man ventilationen och kollar även att den fungerar.

Regelbundet kollar man bränsle och elledningar för att se att det verkar var ok.

 

Bränsle och el går man givetvis igenom så det är i god kondition före varje säsong. Sedan kan man givetvis missa något men det viktigaste måste man ha koll på annars ska man ha en roddbåt.

 

Visst skall man ha koll på grejerna. Det som diskuteras är emellertid huruvida diesel är ett säkrare drivmedel än bensin med stöd av den påstådda statstiken på hamnen.se - dvs att 9 av 10 båtbränder inträffar vid tankning (således bensin). Sedan får man inte glömma av att risken att något överhuvudtaget skall hända vid tankning är MYCKET LITEN, så den uppgiften kan lätt skapa onödig rädsla.

 

Som sagt - man skall alltid sköta sina grejer, även diesel. Skillnaden är väl att med en bensinmotor blir det lite mer påtagligt och en del kanske känner en stress av risken att missa något steg innan avfärd och/eller vid exempelvis tankning. Många av dagens nya båtägare lever ett snabbare liv och har inte riktig samma syn på båtägande som förr. Det skall gå snabbt och enkelt. Vrid om nyckeln och kör. Att lyfta upp familjen på bryggan vid tankning, kontrollera och köra fläktar och för säkerhets skull sticka ner huvudet i motorrummet för att lukta efter bensinångor rimmar sannolikt inte så bra med den livsstilen. 

 

Men jag håller med dig. Det är inga svåra steg och vilken båtägare som helst borde kunna få det i ryggmärgen på samma sätt som att man tar bilbältet på sig, ser sig för i korsningar, blinkar när man byter fil (även om det slarvas förstås), stänger av spisen, släcker ljus etc etc. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

"Vanligast är att båtbränder inträffar vid tankning. Bensinen hamnar i kölsvinet istället för i tanken" 

Jo det man man nog tänka sig.

 

Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...