Niklas-L 37 Postad 21 Maj , 2015 På min kabin båt tänkte jag sätta mörkläggningsgardiner. Vet att det finns många olika sätt, men då jag inte vill borra och skruva i plast eller metall runt rutorna så tänkte jag fästa dem med kardborre. Troligen måste jag använda något lim för att få kardborren att fästa bra. Men med gardinerna så vill jag helst köra vita från Ikea, sådana som är mörkläggande, måste ju dra åt sig mindre sol och värme än mörkblå eller svarta. Vill inte sy, kan det knappt. Samt tänkte att det skulle bli enkelt att bara klippa i en Ikea gardin, sedan fåt jag rulla ihop dem, vid förvaring. Någon som har testat? Eller tror att det är dömt att misslyckas? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pauce 10 Postad 21 Maj , 2015 Hej, Jag är inne på samma projekt som dig. Fick kardborre insytt på några platser på insidan av kappellet. Hur du fäster dom beror nog lite på hur det ser ut, bara fantasin som sätter gränser där.Vad har du hittat för ljusa mörkläggningsgardiner från IKEA? Man ska nog ha sådana med riktigt mörkläggningstyg. Lite tjockare ljusa fungerar inte, ljuset kommer igenom! Jag har tittat på att köpa mörkläggningstyg på löpmeter, finns för ca 100kr metern i butik. De på IKEA jag hittade var mörkblå, och det lär bli varmt.Absolut inte dömt att misslyckas, kör på! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niklas-L 37 Postad 21 Maj , 2015 Köpte denna till sovrummet. http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10290532/ Blir mörkt, inget lyser igenom. Då kom jag tänka att det skulle passa helt ok i båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pauce 10 Postad 21 Maj , 2015 Aha, förstår. Jag hade nog valt tyg. Lättare att få bra passform osv. Vet inte hur det där materialet mår av att vikas heller, kanske blir tvungen att rulla och svårare att stuva? Kommer undan rätt billigt dock. Får du det att passa hyffsat så kör. Finns väl inget rätt eller fel bara det blir mörkt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niklas-L 37 Postad 21 Maj , 2015 Det positiva med materialet, kan vara att det är rätt styvt, men är ju anpassat att kunna rullas ihop. Kan skära i det, och inte behöva vara orolig att det fransas upp. Du har helt rätt i att jag måste rulla det för förvaring, men tror det skall fungera. Har inte räknat på vad jag behöver, men när jag gjort det, så kan jag se vilka storlekar som blir bäst att köpa. Men helst skulle jag vilja få en kapell kille som kommer över, fixar utvändigt monterade solskydd, med tryckknappar och hela kittet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 21 Maj , 2015 Jag valde kapellväv efter att tidigare haft tyg som blektes och drog åt sig fukt med risk för mögel. Helnöjd med det valet. Färgen blev beige och jag hittade kapellväv från Sunbrella på 150 cm bredd. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patrikone 2 Postad 22 Maj , 2015 Min båt liknar din med stora rutor heltruntom faktiskt. Ser ut som en riktigt bra snygg lösning som skulle passa utmärkt i min båt med. Hur har du fäst tyget på plats och har du fått förstärka det så det inte fransar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 22 Maj , 2015 Jysk har haft rullgardiner med en sida i foliesilver och andra vanlig färg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 22 Maj , 2015 Tänkte samma tanke, vanliga gardiner. Men… just på rutor så kommer lite kondens som sedan droppar ner på gardinen. Tvätta ofta eller kanske satsa på riktiga tyger? Riktiga tyger är även flamsäkra, dvs tar inte eld förrän det blir väldigt varmt… ska klara öppen låga en stund. Kanske är värt priset ändå? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 22 Maj , 2015 Min båt liknar din med stora rutor heltruntom faktiskt. Ser ut som en riktigt bra snygg lösning som skulle passa utmärkt i min båt med. Hur har du fäst tyget på plats och har du fått förstärka det så det inte fransar? Jag valde att sätta heltäckande kardborreband på alu-listen så att listen är helt dold. Nu ser det ut som en vit list runt rutorna. Kapelltyget har jag bara klippt till och sytt dit korta bitar (3-4 cm) av kardborreband. Avståndet mellan varje är 30-40 cm. Tyget revar sig inte så man behöver inte fålla eller vad det heter. Nu efter två år börjar bandet på listen släppa lite i en hörna så jag kommer att ersätta den hörnan med nytt självhäftande band. Förra gången hade firman i Länna slut på den bandbredden som jag önskade så då fick jag klippa bandet längsledes vilket tog sin lilla tid. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niklas-L 37 Postad 22 Maj , 2015 666D3, så du har alltså köpt tyget löst, klippt till det, utan att sy, eller på annat sätt behandlat det, för att minska risken för att tyget skall fransa sig. Samt det har hållit i två år? Isåfall kommer jag slå till på samma tyg som du. Såg bra ut på bilden! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 22 Maj , 2015 Tyget är som nytt fortfarande. Sydde bara dit karborren. Köpte detta kapelltyg. http://www.marineonline.se/kapellvav-150cm-bred.aspx?gclid=CLvthteD_7YCFSt8cAodNDEA4Q Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pauce 10 Postad 22 Maj , 2015 Lösning och material mm beror väl på användning. Jag har ju en DC så tänker använda mörkläggningsgardiner endast de gånger någon behöver sova på solbädden i sittbrunnen. De kommer alltså användas väldigt sparsamt och hänga uppe några timmar åt gången så ingen risk för solblekt osv. Tycker lösningen med kapelltyg verkar bra, lite styvare så blir nog bättre än "vanligt tyg". Har du några ställen som blir knepiga att klippa ut efter så prova att malla först med byggplast så ser du hur det blir! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niklas-L 37 Postad 26 Maj , 2015 Har nu mätt och kollat runt lite. Verkar vara en bra lösning att köra med kapellväv som gardintyg. Fästa det med kardborre och stansade tryckknappar, där det passar. Väven som jag blev rekommenderad här i forumet, verkar bra. Men kanske onödigt bra. Mailade seaside.nu och stämde av med dem. Såg på deras sida en väv som kostade hälften så mycket. Blev rekommenderade en lite dyrare väv. 220 kr/m (152 bredd) Denna väv heter Docril, fanns både som belagd och obelagd. Priser skilde 20 kr/meter. Obehandlade väven skulle vara lite mjukare och mer lätthanterlig. Läste själv på att en obelagd väv andas bättre. Någon som vet vad som är att föredra? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 547 Postad 26 Maj , 2015 Jag har helt enkelt klippt till mörkläggningsgardiner av plast och fäst punktvis med självhäftande kardborrband på rutramarna. Typ 50cm mellan infästningspunkterna. Jag hade två gamla rullgardiner som jag klippte sönder. Det har funkat perfekt. På ett kapell funkar det däremot inte med självhäftande, där måste man sy. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser