Gå till innehåll
torsdag 06 februari 2025
Los_capitanos

DPH Power Trim behöver huvudmotorn igång för att funka!

Rekommendera Poster

Hej.

 

Hela förra året kunde jag endast tilta DPH drevet (mha Power trimmet) när motorn (D4) var igång.

Kollade runt lite och det visade det sig att för alla andra räckte det att tändningen var på (motorn behövde inte vara igång). Drog slutsatsen att det måste vara något elektriskt.

 

Samma dag som när båten skulle tas upp testade jag, av någon outgrundlig anledning, trimknappen med bara tändningen på och vips drevet lyfte sig..... Najs tänkte jag, självlagande båt.. (tilläggas bör att jag gjorde ett flertal tester och det funkade varje gång)

 

Och så händer det, i år är jag tillbaka där jag var förra året, D4:an måste vara igång för att trimmet skall funka. (Drar samma slutsats som sist, elhelvetet strular!!)

 

Frågan är var/hur felsöker jag??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle börja med att konditionstesta batteriet. Det drar väl lite att köra utan att motorn är igång? Sedan skulle jag dra åt varenda skruv på vägen från batteriet till pumpen, det kan vara så att man tappar en del effekt i varje anslutning pga att du kanske tappar 0,1 V i varje? Och du har förstås ganska tjocka kablar så där tappar du inte effekt heller...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du elektronisk startspärr och är den avaktiverad när du försöker tilta drevet utan motorn igång?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt trim fungerar inte heller med bara tänding på om jag inte trycker på nyckelknappen på EVC paneln.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Funkis, splojdans nya batterier.

 

ArneRadar, nope ingen startspärr. (det funkade ju förra året)

 

Bernte-AQ, menar du att du sätter på tändningen + trycker på nyckelknappen på EVC panelen och då går det att tilta (utan att motorn är på)?

Redigerad av Los_capitanos

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, det funkade.

Blev dock inte klar över huruvida det var "nyckelknappen" eller "neutralknappen" som fixade till det.

Hur som helst kunde jag tilta drevet utan att motorn var igång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Har samma maskiner och trodde med att något var fel tills jag fick veta att "nyckelknappen" måste vara aktiverad för att tilta dreven!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Undrar om det finns andra "funktioner" som VP glömt att redovisa i manualerna?  :ph34r:  :ph34r:

Redigerad av Los_capitanos

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Undrar om det finns andra "funktioner" som VP glömt att redovisa i manualerna?  :ph34r:  :ph34r:

 

Precis min tanke. Fattar inte varför en så självklar sak inte står i manualen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skönt att höra att det löste sig, min teori är att föratplatsen blir aktiv när man vrider igång motorn. Om man inte gör det och vill lägga i en växel tex för att få bort propellrarna eller trimma drevet så behöver man aktivera förarplatsen genom att trycka på nyckelknappen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...