svenzzon 1 Postad 21 Maj , 2015 (redigerade) Hej ! Jag är mitt uppe i att byta motor i min UTö Kabin. Jag har fått tag på en sprillans ny b20 motor från försvaret: Det jag tänkt att göra med motorn är att sätta på en impellerpump och driva sjövatten in i en värmeväxlare och kyla denna, sedan ut genom avgaslimpan för att kyla även den, sen ut genom avgasröret. Den bilvattenpump som redan sitter på motorn driver sedan glykolvätska genom motor och oljekylare via ett expansionskärl. Mina frågor är: 1. Kommer jag kunna stänga av inloppet till motorn från avgaslimpan så att endast denna kyls? 2. Kommer vattnet vara för varmt efter att den gått genom värmeväxlaren för att sedan kunna kyla även avgaslimpan ? 3. Med denna lösning hoppas jag slippa marinkonvertering av toppen och bara köra som den är nu. Det borde väl fungera? Vad tror ni? 4, Bör jag använda mig av termostaten för bilen eller den för marint brukt som öppnar vid lägre temp? Tacksam för svar. ---------------------------- Övrig fakta om motorn: Är en utbytes motor till en Haubits 77. Är endast provstartad 1 gång var 5:e år och sedan konserverad med konserveringsvätska. Det sitter en stromberg förgasare på, avskärmat och vattentätt tändsystem samt 24 volts generator och startmotor. Sitter även elektrisk styrning av fögasaren som jag tänkte plocka bort.Skall vara marin kam etc i men det är jag inte säker på. Redigerad 21 Maj , 2015 av svenzzon Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 21 Maj , 2015 Om Inte motorn har oljekylare, bör du nog överväga att montera en sådan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
svenzzon 1 Postad 21 Maj , 2015 Om Inte motorn har oljekylare, bör du nog överväga att montera en sådan. Ah jo då den har oljekylare. Har precis varit och blästrat färdigt mina marina delar som ska på ! Undrar fortfarande om mina frågor dock... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 22 Maj , 2015 (redigerade) 1. inte riktigt säker på vad du menar här 2. Nej vattnet blir inte för varmt, om allt funkar som det ska 3. Det bör fungera. För det finns väl inga anslutningar för värmeelement på den där industrimotorn 4. Biltermostat och använda det termostathuset som sitter på motorn. Alltså inte det marina. Redigerad 22 Maj , 2015 av Gelis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 22 Maj , 2015 Ett litet instick som inte har med kylningen att göra: Det är troligt att insuget inte passar så möjligen får du flytta över även det. (När jag, för många år sedan, konverterade en "bil-B20" till marinversion var jag tvungen att jaga rätt på ett annat insug då bilversionens tog i limpan) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
svenzzon 1 Postad 22 Maj , 2015 (redigerade) Tack för svar! Ja jag har fått modifiera insuget med fyra förlängningar för att det skulle passa! Enda problemet jag har kvar är att det sitter en rem där impellerpumpen ska sticka ut. Funderar på en lösning med dubbel remskiva på generatorn för att då driva bilvattenpumpen med denna. Och nej ja tror inte att det finns några ansöutningar för värmeelement. Det sitter en rund oljekylare på den idag... Men ska byta ut den mot den cylinderformade för jag tror inte den runda får plats när avgaslimpan kommer på. Ska bygga lite på motorn imorgon så ska ni få se resultatet sen Redigerad 22 Maj , 2015 av svenzzon Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 22 Maj , 2015 Beroende på att marinmotorn inte har vattenpumpen monterad och således går bara remmen vevaxelskiva - generator. Du ska alltså ha en rem vevaxel - generator och en annan generator - vattenpump. Det innebär att vattenpumpen kommer att snurra långsammare än original konfigurationen. Vet inte, men flödet kanske räcker ändå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
svenzzon 1 Postad 22 Maj , 2015 Hmmm... Varför kommer den snurra långsammare? Generatorn har ju samma hastighet som vevaxeln eftersom den drivs av den. O generatorn driver sedan vattenpumpen med samma hastighet. Eller tänker jag fel nu? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Faderullan 718 Postad 22 Maj , 2015 Jag har sötvattenkylt min b20 via värmeväxlare. Jag använder bilmotorns vattenpump till cirkulationen av glykolen i motorn och värmeväxlaren. Vattenpumpen från marinmotorn pumpar sjövatten genom värmeväxlaren och avgaslimpan. Det här är ett hembygge av hopplockade delar så rördragningarna är inte särskilt vackra att beskåda, värmeväxlaren är troligen avsedd för en V8 så den är antagligen en aning överdimensionerad. Det hela fungerar utmärkt, termostaten är en biltermostat, 82 grader tror jag... Generatorn gick inte att ha på sin vanliga plats under avgaslimpan så jag gjorde ett nytt fäste på motorns andra sida, då fick jag en vettig rutt för generatorremmen. Har inga bilder, men man får en liten överblick av det hela på en youtubesnutt senaste ombyggnaden från tvåportsweber till dubbla Solex -jo, jag vet, det brukar vara andra vägen men webern var slut och solexarna låg i en låda och skräpade :-) https://www.youtube.com/watch?v=8oqVhqD0-OA Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
svenzzon 1 Postad 22 Maj , 2015 (redigerade) Se där ja ser ut o funka fint! Ja vi får se hur ja löser det. Måste greja med den lite mer för att se vad som får plats o ej. Men de va jättekul o se din konstruktion! Redigerad 22 Maj , 2015 av svenzzon Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ludden 1 Postad 26 Maj , 2015 Tror att martec har en impeller-pump som man kan montera utanpå vevaxelns remskiva. Hade en sån på min b20. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 27 Maj , 2015 Hur fort generator och vattenpump snurrar beror ju på hur (olika) stora remskivorna är. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
svenzzon 1 Postad 1 Juni , 2015 Yes nu har vi ordnat nytt fäste för generator o fixat på alla marina delar på b20 motorn. Men nu har vi en liten fundering igen. På den nya motorn som ska i sitter det ju lamellpaket där splinsen från drevet passar i. Det gjorde det ju inte på den gamla motorn. Det kan väl ibte göra någonting om lamellpaketet sitter kvar? Eller är det dumt och jag bör flytta över de gamla delarna o splinsen från den gamla motorn? Tänkte att de e ju kul att använda det som är nyast... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 1 Juni , 2015 Där ska väl sitta en ryckutjämnare... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
svenzzon 1 Postad 2 Juni , 2015 Vad är det hmm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
s59746 88 Postad 2 Juni , 2015 Vad är det hmm En rund plåt som sitter på svänghjulet istf lamellpaketet i en bilkoppling. I centrum på den sitter en medbringare med splines som sitter upphängd i radiella fjäderpaket. I den monteras axel från backslag/drev. Dämpar ryck och vibrationer mot backslag eller drev. Man behöver ju inte ha koppling i en båt.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
svenzzon 1 Postad 2 Juni , 2015 Ja okej jo en sån sitter på den gamla. Men det ser ut att sitta något liknande i lamellpaketet så jag tänkte om man kunde använda det lamellpaketet istället? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Michaelhuss 0 Postad 17 Juni , 2015 har precis satt in en likadan motor men jag flyttade øver delarna från gamla motorn. lamellpaketet fick jag før mig inte skulle passa inne i struten när jag mätte, men det kanske ser ut på ett annat sätt hos dig. så jag flyttade över den gamla trykutjämnaren. Ett annat tips, byt kylpluggarna, dom var inte rostfria i haubits motorn, jag ser på bilden att vi har samma. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Michaelhuss 0 Postad 17 Juni , 2015 jag fick också tips om att inte använda bilpumpen då den inte klarade kylningen, men här har jag hört olika saker, så det kanske är fel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser