Klas66 1 Postad 21 Maj , 2015 Hej Vet någon vad som hänt med SMHIs Kustväderapp (IPhone). Jag öppnar den men den är alldeles död, och på AppStore hittar jag den inte längre för nedladdning. Har SMHI lagt ner den tjänsten? Vore synd i så fall, jag tyckte det var den bästa väderinformationen för att segla längs våra kuster. /Klas 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AlfaAlfa 63 Postad 21 Maj , 2015 SMHI Väder, är deras nya app. Inte fokuserad på kustväder. Dom använder Yr.no som utgångspunkt (datakälla), så yr.no app går också att använda. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lindius 65 Postad 21 Maj , 2015 Såg i någon jämförelse där de över tid kollat på prognoser från de olika utgivarna och där var YR bäst i stockholmsregionen, men det varierade över landet. De var sällan över 50% någon av dem, vilket skulle betyda att vädertjänsten inte sysslar med vetenskap utan spel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 21 Maj , 2015 Nja, spel är nog mer förutsägbart faktiskt... det är i förväg bestämda sannolikheter! Så är det inte med väder. Tror det beror på när man mäter. 24 timmar innan är nog prognoserna rätt bra... tre dagar framåt är det ganska dåligt om inte vädret är stabilt. En månad = ingen aning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lindius 65 Postad 21 Maj , 2015 Självklart, raljerade lite Det är så oerhört många faktorer som påverkar, och så länge man har koll de närmaste 24h så klarar man sig bra i skärgården! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 365 Postad 21 Maj , 2015 Den stora fördelen med SMHI:s app är möjligheten att titta på väderradarbilder! Med hjälp av dem kan man enkelt göra egna prognoser i närtiden (<4 timmar kanske), främst vad gäller nederbörd och molnighet, och även åska. Vindstyrkor och vindriktning är förhållandevis enkelt att förutsäga baserat på lufttrycksdata, så de brukar vara väldigt pålitliga i prognoserna, i alla fall på 1-2 dygns sikt. Längre än så är det mycket svårare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
brstfanp 9 Postad 21 Maj , 2015 Prognoserna finns kvar som webbsidor. Jag har lagt till de prognosområden som jag oftast seglar i som bokmärken på hemskärmen. T.ex. http://www.smhi.se/vadret/hav-och-kust/kust?pp=http://www.smhi.se/produktportal-1.0/forecastCoastDetailed.do?areaType=coast&geoAreaId=22 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 21 Maj , 2015 Alla appar bygger på rådata som troligen alla väderlekstjänster i Europa använder. Sen finns det lite olika algoritmer för hur man använder de data man får. Men ska man ha riktig prognos så kärvs en manuell bearbetning av en meteorolog. Men framförallt i det korta perspektivet är apparna bra, jag gillar WeatherPro, tycker den har mycket information inkl radar, satellitbilder mm. 59 kr/år för premium. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Platon 5 Postad 22 Maj , 2015 Ingen app förvisso men väl en gratisprogram för dator som läser gribfiler. Lätt att använda och stämmer väldigt bra med utfall mot SMHI's väderstationer. Sök på zyGrib Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hoegakusten 7 Postad 23 Maj , 2015 (redigerade) Hej Vet någon vad som hänt med SMHIs Kustväderapp (IPhone). Jag öppnar den men den är alldeles död, och på AppStore hittar jag den inte längre för nedladdning. Har SMHI lagt ner den tjänsten? Vore synd i så fall, jag tyckte det var den bästa väderinformationen för att segla längs våra kuster. /Klas Vad tycker ni om SSRS Kustvädersapp? Redigerad 23 Maj , 2015 av hoegakusten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 23 Maj , 2015 Här, i norra Vänern, tycker jag drn funkar rätt bra Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jokkepettersson 2 Postad 23 Maj , 2015 Hej Vet någon vad som hänt med SMHIs Kustväderapp (IPhone). Jag öppnar den men den är alldeles död, och på AppStore hittar jag den inte längre för nedladdning. Har SMHI lagt ner den tjänsten? Vore synd i så fall, jag tyckte det var den bästa väderinformationen för att segla längs våra kuster. /Klas Vad tycker ni om SSRS Kustvädersapp? jag brukar använda ssrs appen och tycker den funkar utmärkt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser