Platon 5 Postad 20 Maj , 2015 Hej Behöver byta min gamla toalett av manuellt slag. Den ser ut som en standard Jabsco men det står ITT på den. Min fundering är om hålen mot golvet är standard för skruvarna eller behöver jag spackla och måla när jag fått bort den gamla stolen? Den nya blir en manuell med Twist and Lock. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Moogmannen 2 Postad 21 Maj , 2015 Vet inte om det är ett alternativ, men jag bytte bara själva pumphuset till en Twist and Lock. Såvida det inte är några problem med resten så är det en enkel lösning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaidin 298 Postad 21 Maj , 2015 funderar själv i samma bana, att byta till twist'n lock. Vad är den praktiska skillnaden? Att det inte kommer tillbaka spolvatten, jo, men vad är annorlunda i pumphuset? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 227 Postad 21 Maj , 2015 Om jag fattat det rätt vrider man handtaget och då spärras backventilen mekaniskt. Det kan tydligen också läcka när ventilen blir trött, men man borde bli av med risken för hävertverkan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaidin 298 Postad 21 Maj , 2015 Jag tycker den vanliga toan håller ganska tätt så länge packningarna är OK men man får ju byta dom efter ett par år vilket jag hoppades på att slippa men då kanske det inte spelar någon roll..? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Platon 5 Postad 21 Maj , 2015 Hej Vad gäller min fråga angående hålmönster så finns det tre standarder som hyffsat harmoniserar. Min toa (ITT) är tydligen en Jabsco från 1986-1991. Finns tre generationer. Talade med en servicetekniker idag och har man Jabsco så finns det nya pumphus med Twist funktion för runt 1000 lappen. Vill man bara byta packningar så ligger en sats på 5-600 kr. Eftersom toan är gammal och mot ovan prisbild och att jag precis köpt båten så blev det en nya toa istället för 2000 kr. En kulventil på utgående borde göra samma jobb men det kanske är lite trevligare att be sina gäster att vrida till "Lock" istället för ner på durken och böka med en ventil ;-). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 227 Postad 21 Maj , 2015 Nja... du har väl en tank emellan toan och bordgenomföringen hoppas jag, så de gör inte samma jobb. Lag på tank med sugtömning fr o m i år... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaidin 298 Postad 21 Maj , 2015 Toan töms i toppen på tanken så det är ju bara slangen som töms om toan börjar läcka ur packningarna. Jaja, nu skall jag inte förorena TS tråd med en massa andra frågor, i stället för att köpa nya packningar nästa gång får det bli nytt pumphus, prisskillnaden är ju ganska marginell i sammanhanget så det är inte mycket att fundera över. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Platon 5 Postad 21 Maj , 2015 Ja, utgående från toa till tank menar jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Leonardo 12 Postad 22 Maj , 2015 Jag gjorde exakt det bytet förra året, och det var inga problem med hålbilden. Funkar jättefint. Har både ventil på utgående och twist 'n' lock. Fungerar fint även med gäster efter instruktion. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser