Gå till innehåll
torsdag 19 september 2024
Steve_Drake

Wallas 1800B (placering och upphängning)

Rekommendera Poster

Nu har jag ålat runt i min båt och försökt att hitta en bra plats för värmaren.

Min fråga är helt enkelt: Hur nära träpanel kan man ha värmaren? Hur varm blir wallas rökgasslang?

Min förhoppning är att kunna dra rökgasslangen genom köksskåpet, tänkte göra en liten "trägång" att dra slangen i till en Wallasgenomföring. Går detta tror ni?

Tacksam för svar Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rökgasslangen omges av inluftsslangen som inte allas blir varm. Själva värmaren blir kanske 30-40 grader. Min sitter i garderoben, 10 mm från skottet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Se bara till att placera skorstenen så det inte kommer in avgaser mellan kapellet och överbyggnaden

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade också min 1800 monterad i en garderob. Med gummidistanser ca 10 mm ut från skottet var det inga som helst problem,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Fötterna" på värmaren ger ca 10 mm avstånd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inga fötter på värmaren vad jag vet.

Tänkte hänga upp den med vinkeljärn bara. Kan fixa nån centimeter distans då så skall det nog vara lugnt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inga fötter på värmaren vad jag vet.

Tänkte hänga upp den med vinkeljärn bara. Kan fixa nån centimeter distans då så skall det nog vara lugnt

 

Om du sätter den inne i kabinen eller på ett skott som angränsar till kabinen så tycker jag att du skall sätta den på gummidämpare. Pumpens knackande ljud blir mindre då.

 

Jag satte vår på skottet mot förpiken i en båt vi hade och det blev svårt att sova i förpiken. När jag satte gummikuddar mellan värmaren och väggen blev det mycket mindre ljud.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I min satt det en gummigrej runt pumpen med en slangklämma som höll alltihop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag anv. en bit liggunderlag runt pumpen, den har suttit i några år nu och man hör knappt pumpen. Tidigare spreds pumpens dunkande genom nästan hela båten, störde helt klart nattsömnen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...