Gå till innehåll
söndag 26 januari 2025
AndyTheBest

Bogpropellertunnel Vetus eller ej?

Rekommendera Poster

Jag skall ha en tunnel till min Vetus bogpropeller. Måste det vara en Vetus tunnel eller kan jag använda vilket fabrikat som hellst.

Det verkar vara svårt att få tag på Vetus polyester 150x1000 om det nu behöver vara Vetus tunnel. Vet någon nån webshop som har den i lager.

Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På 90-talet var jag delaktig i ett företag som bl.a. handlade med Vetus. Vi köpte inga tunnlar från Vetus, och jag är osäker på om Vetus ens hade "egna" tunnlar. Minns jag rätt var det en svensk firma som hette Bjästa Plast som levererade de tunnlar vi sålde till bogisarna. Har svårt att tänka mig att det spelar någon roll vilket fabrikat på tunnel du väljer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På 90-talet var jag delaktig i ett företag som bl.a. handlade med Vetus. Vi köpte inga tunnlar från Vetus, och jag är osäker på om Vetus ens hade "egna" tunnlar. Minns jag rätt var det en svensk firma som hette Bjästa Plast som levererade de tunnlar vi sålde till bogisarna. Har svårt att tänka mig att det spelar någon roll vilket fabrikat på tunnel du väljer.

Hej och tack för svaret!

Jag ringde Bjästa som hänvisade till deras ägare Sleipner som inte hade 150 invändigt utan till deras bogpropeller var diametern 160 inv.

Fick svar nu att Vetus i Danmark ej har på lager. Jag har ringt några mindre firmor som håller på att plasta in bogpropellrar samt ringt till Erlandssons, Hjertmans, Sleipner som nämnts ovan, plus några till som säljer  

båttillbehör.

Är det inte konstigt att det skall vara så svårt att få tag på 150x1000. Erlandssons och Hjertmans väntar jag på leveranstid vid om dom skulle göra en beställning.

När jag kollar lite verkar det som att Craftsman använder sig av 150 också. Får nog kolla lite vid Craftmans återförsäljare.

MVH

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med att det är synd att det skall vara så svårt. Men som jag minns det var det rätt ovanligt att det gick så långa rör som 1000 mm till så relativt små bogpropellrar. Det var väl 750 mm rör som gick mest. Hursomhelst hoppas jag du hittar ett som passar dina behov.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...