Gå till innehåll
torsdag 12 december 2024
Mariner60

Startmotorn Klickar precis när man ska starta

Rekommendera Poster

Hej.

jag har en Mariner 60hk från 1999. Motorn går som en klocka men var gång jag ska starta när motorn är kall så klickar bara startmotorn till (lilla kugghjulet) hoppar till lite (kvarts varv) men spinner inte igång. Detta händer ungefär 10-40ggr innan startmotorn drar runt och motorn startar. När man sedan kört en stund ca 10 min stänger av och sen försöker starta igen så går den igång direkt. Den går även igång direkt om man väntar kanske 20min efter att den varit igång ett tag.

Jag har bytt batteri till ett helt nytt och ser till att batteriet alltid är fullladdat. Någon som har en idé om var felet kan vara? Tycker det är lite synd att byta ut massa delar i onödan.

Tacksam för svar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt tips är ju just startmotorn, eller kanske dålig kontakt, lossa kablarna och se till att det inte ärr ärgat utan att de har ordentlig kontakt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som sagt, följ alla kablar, både plus och minus sidan. Skruva isär alla kopplingar, stålborsta av och skruva ihop.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har kollat över kontakterna och de ser ok ut. Men jag tycker felet borde borde uppstå när man är ute och stannar upp 20 min sen försöker starta men då är problemet som bortblåst.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle gissa på att startmotorn behöver en rengöring. Troligen är det lite ärgat inne i motorn och när den är varm har metallerna expanderat så kontakten blir lite bättre.

Jag hade en startmotor med liknande problem, ett par dagar på lasarett och 700kr senare var den som ny. De hade blästrat kontakter och vad de nu gjorde...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En gammal likströmsmotor behöver ofta nya kol samt ev att svarva/spåra kollektor. Ibland räcker det med att tvätta kollektorn, det brukar bli lite skit i form av kolrester, oljerök mm, med tiden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

jag har en Mariner 60hk från 1999. Motorn går som en klocka men var gång jag ska starta när motorn är kall så klickar bara startmotorn till (lilla kugghjulet) hoppar till lite (kvarts varv) men spinner inte igång. Detta händer ungefär 10-40ggr innan startmotorn drar runt och motorn startar. När man sedan kört en stund ca 10 min stänger av och sen försöker starta igen så går den igång direkt. Den går även igång direkt om man väntar kanske 20min efter att den varit igång ett tag.

Jag har bytt batteri till ett helt nytt och ser till att batteriet alltid är fullladdat. Någon som har en idé om var felet kan vara? Tycker det är lite synd att byta ut massa delar i onödan.

Tacksam för svar.

kolla vid övre drevet på startmotorn den som skall gå mot svänghjulet,är det glapp där så drar inte startmotorn riktigt,beronende på övre lagret som måste bytas,råkat ut för det på en 50hk Suzuki,var oljebronslager som slitits ovalt,men ett nytt lager kostade 20kronor hos bosch,lätt att fixa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar för svar. Får se om man kan hitta sig en ny startmotor eller ett renoveringskit så får vi se om det gör någon skillnad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du har huvudströmbrytare så är mitt tips att kolla den till att börja med. Koppla förbi den temporärt och kolla hur det fungerar. 

Brytarna är ju rena skiten och pajar vart 3:e år. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du har huvudströmbrytare så är mitt tips att kolla den till att börja med. Koppla förbi den temporärt och kolla hur det fungerar. 

Brytarna är ju rena skiten och pajar vart 3:e år.

helt rätt om du inte vill paja likriktarn på din motor koppla strömmen till utombordarn direkt på batteriet,blir det glapp i strömbrytarn när du kör o motorn är kopplad till den pajar likriktarn direkt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...