Gå till innehåll
torsdag 28 november 2024
stebano

Glykol i Volvo Penta (D6 350)

Rekommendera Poster

Hej! Tänkte att det var dags att byta glykol i färskvattendelen på min motor. VP skriver i instruktionsboken att dem rekommenderar deras glykol och att det ska vara en etylenglykol. Jag har köpt Promeister Premium (grön) på Mekonomen och undrar om någon vet om detta är ok?

 

Blir helt villrådig när jag försöker läsa mig till vad som är ok glykol eller inte i min motor (VP d6-350). Har läst lite om att glykolen i en diesel ska minska risken för kavitation i kylkanalen närmast cylindern och att det är viktigt att glykolen har rätt tillsatser.

 

Är det någon på detta forum som känner till om det är någon fara att inte använda sig av Pentas glykol (typ 90) om den är av etylentyp?

 

//Stefan som varken vet ut eller in i detta snåriga och otydliga område.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har tyvärr inget svar men det är tydligt att tillverkarna medvetet förvirrar för att kunna sälja sin glykol dyrt. Vart själv extremt förvirrad när jag skulle byta kylvätska i en bil nyligen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Om du har en motor som kostar en halv miljon är det då värt att spara några kronor på att använda en glykol som du inte vet något om. Köp Pentas färdigblandade glykol så är du säker på att ha en bra vätska i din motor.

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter lite enkelt googlande, konstateras att den glykol du köpt, är lämpad för motorer med/av aluminium. Därmed inte sagt att den köpta glykolen inte passar din D6:a. Jag skulle inte heller chansa, utan hade köpt Pentas rekommenderade glykol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet naturligtvis inte om just den glykol du köpt är optimal... Den funkar antagligen?

Däremot har jag läst mig till två saker.

 

Dels att glykolens olika additiver ( som ju gör jobbet med att hindra korrosion, öka förmågan att kyla, skyddar motorn osv osv ) dessa additiver har begränsad livslängd. Fina motormärken i bilar rekommenderar att byta vart tredje år...  hur jag översätter till båt är väl en svår fråga?

 

Dels att det kan vara knepigt att få olika märken att blanda sig med varandra. Så även om du byter glykol kan det gå åt skogen eftersom olika märken eller olika sorter av samma märken inte behöver vara kompatibla. Annars får man skölja ur motorn med vatten och få rent först?

 

Själv letar jag just nu efter GLYCOSHELL som tydligen är en utgående produkt och SHELL vill inte svara på mitt mail om vilken produkt de har som är kompatibel... har i vinter byggt ut mitt vattenburna värmesystem och behöver fylla på. Tänkte slippa att tömma hela systemet liksom...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, tack för svar. Det står så här om produkten:

Promeister Glykol Premium är en modern kylarglykol som skyddar kylsystemet i alla förbränningsmotorer, bensin eller diesel, mot korrosion och frostsprängning. Promeister Glykol Premium är baserad på etylenglykol med tillsatser som ger produkten ett effektivt korrosionsskydd, även för lättmetallkomponenter, motverkar skumning samt ger ett bra frostskydd. Promeister Glykol Premium innehåller ej amin, fosfat eller nitrit. 

 

Men det kanske är bäst att tömma ur och hälla i Penta Coolant typ 90 istället, även om det känns lite som oljediskussionerna kring huruvida man kan ha en annan olja än Volvos original.

Problemet här är väl att det inte tydligt framgår från Volvo Penta vilken spec/norm som glykolen ska uppfylla annat än att den ska vara baserat på etylen?!

 

Gör om gör rätt blir det väl i så fall för mig. Hur gör ni andra när ni byter glykol? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...