Gå till innehåll
onsdag 15 januari 2025
larban

Dutta till gasen för att laddningen ska komma igång...

Rekommendera Poster

Har en ad31 penta diesel. När jag startar hoppar motorn villigt igång på tomgång. Däremot startar inte laddningen förrän jag duttar till gasen (typ 1200 varv). Vad jag förstår är detta normalt. MEN störande. Kan man på något sätt ändra detta? Byta laddlampa? Installera motstånd? Förändra jordningen? Eller något annat?

Finns det någon elexpert som har lösningen tro?

 

/L

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en ad31 penta diesel. När jag startar hoppar motorn villigt igång på tomgång. Däremot startar inte laddningen förrän jag duttar till gasen (typ 1200 varv). Vad jag förstår är detta normalt. MEN störande. Kan man på något sätt ändra detta? Byta laddlampa? Installera motstånd? Förändra jordningen? Eller något annat?

Finns det någon elexpert som har lösningen tro?

 

/L

 

Har du ett skiljerelä? Lite beroende på hur det är inkopplat och själva reläet  så släcks inte laddningslampan förrän relät drar och generatorn ger spänning. Finns nog flera varianter på hur man kan ändra på det, får se vad elexperterna säger är enklast  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan få samma fenomen om man har entrådsgenerator.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är helt normalt och det är för att startmotorn inte ska belastas av en laddande generator. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En kort liten "dutt" på gasen är enklast, men byte av remskiva (till mindre) på generatoren är en annan möjlighet. (ingen risiko för övervarvning vid max varvtal) och en fördel när du vill ladda effektivare på låga varv.

Men om någon kan mäta spänning på din Df (magnetisering) OCH minus (gods) kan felet vara där.

Som s59746 sejer. Relè, nyckel, kabel, spänningsreulator o.a. kan ställa till det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det brukar vara bra att byta remskiva på generatorn. De flesta generatorer brukar vara specade för max 10000rpm. Med en mindre remskiva på generatorn kan man få bra laddningen även på tomgång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har alltid trott att meningen med denna funktion är att man skall belasta startmotorn så lite som möjligt vid start? Alltså att det skall bli lättare att få igång motorn med dåligt batteri..

 

På min gamla båt med penta-motor har jag för mig att det tom fanns en switch för att kunna koppla bort laddningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har lika på min lombardini. Enligt Rodahls tekniker så beror det på att laddlampan är ersatt med en lysdiod, vilken har för lågt motstånd jämfört med en vanlig glödlampa. Han påstod att man kan sätta ett extra motstånd i serie med den så laddar generatorn direkt vid start. Jag har inte brytt mej om att göra det än.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill du trycka på en knapp istf att varva upp kan du ju sätta en slutande switch parallellt med laddlampan. Tryck på knappen så kommer laddningen igång. Lite snällare än att blåsa ut motgonröken i omgivningarna och de som intar sim frukost strax intill avgasröret.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vill du trycka på en knapp istf att varva upp kan du ju sätta en slutande switch parallellt med laddlampan. Tryck på knappen så kommer laddningen igång. Lite snällare än att blåsa ut motgonröken i omgivningarna och de som intar sim frukost strax intill avgasröret.

Ingen risk att man skadar generatorn om man inte har något motstånd mellan?

Jag brukar strunta i att lampan lyser den lilla stund när man precis startat och motorn går på tomgång. Laddningen kommer ju igång så fort man ger sig iväg och ökar gasen. Även om man tvingar igång laddningen manuellt, så tror jag inte generatorn ger så mycket laddning när motorn tuffar på tomgång.

Redigerad av Riro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är precis lika på min Kad 43, om jag inte duttar till så laddningen kommer igång går larmet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen risk att man skadar generatorn om man inte har något motstånd mellan?

 

 

Jag brukar strunta i att lampan lyser den lilla stund när man precis startat och motorn går på tomgång. Laddningen kommer ju igång så fort man ger sig iväg och ökar gasen. Även om man tvingar igång laddningen manuellt, så tror jag inte generatorn ger så mycket laddning när motorn tuffar på tomgång.

 

 

Om du kollar spänningen på lampan eller 61 på generatorn så ser du att den är >12V vid drift, ingen fara med knapp alltså. 

Egentligen ska generatorn ha tillräckligt med remanens för att få igång laddningen men så är det inte i verkligheten utan man måste tillföra spänning vilket man gör via laddlampan (2000-talet ....).

Men kolla möjligheten att byta remskiva, det är väldigt praktiskt att få upp laddningen vid tomgång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är detta ett stort problem?

 

Inte heller min laddning drar igång fören varvet har ökats ett ögonblick.

Förstår inte varför det är så viktigt att laddningen drar igång direkt på start.

De sekunder maskinen går på tomgång är för mig försumbara, det är marchvarv eller avständ som gäller.

 

 

 

Kalle

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anledningen till att jag kontaktade Rodahl om detta var mest för att försäkra mej om att det inte var nåt fel på min generator. Jag har även en digital varvräknare i instrumenteringen som inte visar varvtal förrän jag duttat på gasen och fått igång laddningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tittar man på specen på nästan vilken generator som helst så är det en ganska brant kurva i effekt. De ger mycket lite laddning på lågt varvtal ( tomgång ) och sedan måste man upp till nästan över marchfart för att en generator ska producera sitt max. Ladda vid tomgång är således ingen större vits...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Typ en sådan här kurva...

post-68277-0-36292800-1432194011_thumb.jpg

Redigerad av Funkis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu tycker jag att en diesel ska få gå en stund och hinna bli lite varm innan den belastas, därför får min gå en stund innan jag går från kaj. För min del är det ofta så att den kanske bara får gå 20 min innan jag sätter segel.

Förr var den laddningen viktig, likaså när man kom hem. Det sköter solpanelerna idag. 

 

Min motor har ca 800RPM i tomgång och 3200RPM som maxvarv. Med standard remskiva på generatorn blir laddningen bara några ampere, med 2,5 ggr utväxling, 35A på tomgång. Det är viss skillnad.

 

När man diskuterar elverk brukar alltid några hävda att det är bara att köra motorn på tomgång för att få laddning. Vilket ju inte är riktigt korrekt, ofta behövs dubbla tomgångsvarvtalet för att få laddning!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Ingen risk att man skadar generatorn om man inte har något motstånd mellan?

 

 

Jag brukar strunta i att lampan lyser den lilla stund när man precis startat och motorn går på tomgång. Laddningen kommer ju igång så fort man ger sig iväg och ökar gasen. Även om man tvingar igång laddningen manuellt, så tror jag inte generatorn ger så mycket laddning när motorn tuffar på tomgång.

 

 

Om du kollar spänningen på lampan eller 61 på generatorn så ser du att den är >12V vid drift, ingen fara med knapp alltså. 

Egentligen ska generatorn ha tillräckligt med remanens för att få igång laddningen men så är det inte i verkligheten utan man måste tillföra spänning vilket man gör via laddlampan (2000-talet ....).

Men kolla möjligheten att byta remskiva, det är väldigt praktiskt att få upp laddningen vid tomgång.

 

Tänkte ha diod och motstånd istället för lampa (tycker det är bättre än en lampa som kan gå sönder). Tror jag sätter dit en knapp och skippar motståndet. Man kollar ju alltid alla mätare och varningslampor varje gång man startar motorn, så det är ju omöjligt att glömma att trycka på knappen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

 

Ingen risk att man skadar generatorn om man inte har något motstånd mellan?

 

 

Jag brukar strunta i att lampan lyser den lilla stund när man precis startat och motorn går på tomgång. Laddningen kommer ju igång så fort man ger sig iväg och ökar gasen. Även om man tvingar igång laddningen manuellt, så tror jag inte generatorn ger så mycket laddning när motorn tuffar på tomgång.

 

 

Om du kollar spänningen på lampan eller 61 på generatorn så ser du att den är >12V vid drift, ingen fara med knapp alltså. 

Egentligen ska generatorn ha tillräckligt med remanens för att få igång laddningen men så är det inte i verkligheten utan man måste tillföra spänning vilket man gör via laddlampan (2000-talet ....).

Men kolla möjligheten att byta remskiva, det är väldigt praktiskt att få upp laddningen vid tomgång.

 

Tänkte ha diod och motstånd istället för lampa (tycker det är bättre än en lampa som kan gå sönder). Tror jag sätter dit en knapp och skippar motståndet. Man kollar ju alltid alla mätare och varningslampor varje gång man startar motorn, så det är ju omöjligt att glömma att trycka på knappen.

 

 

Ibland blir jag förvånad att man vill krångla till det, när det inte är ett problem.

 

Samtidigt är jag själv så båtelintresserad att jag vill och gör olika installationer på egna båtarna emellanåt. Men då gör jag det på ett sådant sätt att jag kan ta bort dessa enkelt och återställa det i ursprungsläget. Detta med tanke på nästa ägare som kanske inte kan eller är intresserad av speciallösningar p s s jag. För honom/henne kan det då vara mer förvirrande och ännu en sak att lära när man köper båten..

Redigerad av robert99
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu tycker jag att en diesel ska få gå en stund och hinna bli lite varm innan den belastas, därför får min gå en stund innan jag går från kaj. För min del är det ofta så att den kanske bara får gå 20 min innan jag sätter segel.

Förr var den laddningen viktig, likaså när man kom hem. Det sköter solpanelerna idag.

 

Min motor har ca 800RPM i tomgång och 3200RPM som maxvarv. Med standard remskiva på generatorn blir laddningen bara några ampere, med 2,5 ggr utväxling, 35A på tomgång. Det är viss skillnad.

 

När man diskuterar elverk brukar alltid några hävda att det är bara att köra motorn på tomgång för att få laddning. Vilket ju inte är riktigt korrekt, ofta behövs dubbla tomgångsvarvtalet för att få laddning!

Innan den pajade var vår generator sällsynt pigg. Den gav samma laddning vid motorns tomgång som vid förhöjt varv. Troligen hade remskivan liten diameter så generatorns varvtal låg betydligt högre än normalt. Vid mycket stor belastning ökade strömmen lite vid högre varvtal än tomgång. Det var t.ex när man tog ut 50A när vattenkokaren eller ankarspelet var igång. Det var vid ett sånt tillfälle den gav upp. Troligen nån glappande anslutning. Det blir energiska sttömspikar vid såna strömmar.

 

Så visst kan man fixa laddning vid låga varv men motorn ska ju orka också. I vårt fall är det en 23hk MD11C och lägsta varv runt knappa 1000 varv/min. På den motorn märks inte att den går tungt men det kan vara att den har en fungerande varvtalregulator.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Ingen risk att man skadar generatorn om man inte har något motstånd mellan?

 

 

Jag brukar strunta i att lampan lyser den lilla stund när man precis startat och motorn går på tomgång. Laddningen kommer ju igång så fort man ger sig iväg och ökar gasen. Även om man tvingar igång laddningen manuellt, så tror jag inte generatorn ger så mycket laddning när motorn tuffar på tomgång.

 

 

Om du kollar spänningen på lampan eller 61 på generatorn så ser du att den är >12V vid drift, ingen fara med knapp alltså. 

Egentligen ska generatorn ha tillräckligt med remanens för att få igång laddningen men så är det inte i verkligheten utan man måste tillföra spänning vilket man gör via laddlampan (2000-talet ....).

Men kolla möjligheten att byta remskiva, det är väldigt praktiskt att få upp laddningen vid tomgång.

 

Tänkte ha diod och motstånd istället för lampa (tycker det är bättre än en lampa som kan gå sönder). Tror jag sätter dit en knapp och skippar motståndet. Man kollar ju alltid alla mätare och varningslampor varje gång man startar motorn, så det är ju omöjligt att glömma att trycka på knappen.

 

 

Ibland blir jag förvånad att man vill krångla till det, när det inte är ett problem.

 

Samtidigt är jag själv så båtelintresserad att jag vill och gör olika installationer på egna båtarna emellanåt. Men då gör jag det på ett sådant sätt att jag kan ta bort dessa enkelt och återställa det i ursprungsläget. Detta med tanke på nästa ägare som kanske inte kan eller är intresserad av speciallösningar p s s jag. För honom/henne kan det då vara mer förvirrande och ännu en sak att lära när man köper båten..

 

För min del ser jag det som en ren förenkling. Laddlampan sitter på instrumentpanelen i hytten varifrån man också startar motorn. Kör oftast, alltid när man kastar loss eller angör, från akterdäck där ingen laddlampa syns. Alternativet är då att varva en kall motor för att se att laddningen fungerar eller trycka på en knapp för att sedan gå till akterdäck och göra loss, dra upp ankaret och lugnt puttra ut från hamnen nästan på tomgång med vetskap att laddningen fungerar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Forgus31:

Min motor har 9 lite svankryggiga hästar och 55A generator. någon har tidigare bytt remskiva så den laddar bra, lita på att motorn få ta i!. Med AGM batteri trodde jag motorn skulle "kövna". Som tur är har jag ett tidrelä till skiljerelät så att husbatterierna inte börja laddas direkt. Så en stunds tomgång behövs om motorn ska orka med propellern också.

--

Riro:

Laddlampan blir väl kvar? En knapp är en enkel och bra lösning, om sen näste äger inte förstår sig på det - tråkigt för honom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Forgus31:

Min motor har 9 lite svankryggiga hästar och 55A generator. någon har tidigare bytt remskiva så den laddar bra, lita på att motorn få ta i!. Med AGM batteri trodde jag motorn skulle "kövna". Som tur är har jag ett tidrelä till skiljerelät så att husbatterierna inte börja laddas direkt. Så en stunds tomgång behövs om motorn ska orka med propellern också.

--

Riro:

Laddlampan blir väl kvar? En knapp är en enkel och bra lösning, om sen näste äger inte förstår sig på det - tråkigt för honom.

Har en MD96B i min båt, så jag kan nog hänga på flera generatorer innan det skulle märkas. :)

Då båten är under renovering, har jag idag ingen laddlampa alls. Men det blir en "laddiod" och knapp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan ju ta en knapp med inbyggd lampa. Så det inte blir för mycket prylar ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan ju ta en knapp med inbyggd lampa. Så det inte blir för mycket prylar ;)

Varför?????

Autodakta "kluriga" lösningar resulterar bara i problen (i a.f. för nästa ägare ;-)   )

 

PS.: Har någon undrat över varför få (inga) med el-kunnande löser problem på distans?

 

Även den alltids närvarande "bhemac" har till tider svårt att skilja på V, A och dV.

INGEN löser el-problem på web'en!

 

"bhemac" har en tendens att tycka lika med "någon", när det behövs........................men långt från alltid.

 

PS.: Jag är en cerifiserad  person på el; even i båt. Lyssna INTE på tyckare!

 

Till moderator: Nej; jag vet inte vem "behmac" är................, men jag är Erik Johansen, Stenungsund, Sverige.

 

Jag står för vad jag sejer och mitt kunnande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaja, det var ju ett tydligt klargörande.

Ibland tycker samma som någon annan men inte alltid. Hm, ska jag vara orolig för det?

Att lösa problem på distans är ganska vanligt förekommande nu för tiden, det har jag jobbat ganska mycket med under många år. Det fungerar inte alltid men oftast.

Jag har fö utbildning på el och en del annat skräp samt en del praktisk erfarenhet från jobb mm men jag har inget behov av att skryta med mina meriter.

För mig räcker det bra om jag då och då kan ge några goda råd.

 

Att låta bli att sätta in en vettig knapp för att en ev framtid köpare kanske inte förstår sig på det? Ska man låta bli att sätta ett fäste, en knap, hylla därför att framtida köpare kanske inte gillar det? Knappast. De flesta av oss har båt för att använda, inte sälja.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill man ha lysdiod istf lampa kan man gömma lampan. Den finns redan och gör fortfarande nytta för den som lånar båten eller den nye ägaren. En lysdiod är inte alls nån tålig komponent inkopplad utan skydd i ett nät där gott om energirika strömspikar kan förekomma.

 

Den kan skyddas med en kapacitans som tar upp strömspikar. Men en lampa fungerar ju utan problem så varför ta bort den. Eller sätt den på baksidan.

 

Det finns en del gamla hundar överallt i samhället. Ingen kan lära dem att sitta. Jag köpte en ny dator med ofullständig funktion. Den ska göras om invändigt och det är tänkt att jag ska göra själv. Försökte lite halvhjärtat men ändringarna var så många att det tillsammans blev 3000MB som skulle överföras och installeras. Det tar en stor del av en månads datamängd så den datorn blir kanske användbar när vi fått fiber till huset om några år.

 

Androiden blir räddningen eller frugans gamla med XP. Långsam men användbar. Den nya fina retar bara upp mig med sitt hysteriska sätt. Plötsliga förändringar av skrivbordet och flera lägen. Ibland låtsas den att den är en mobiltelefon med appar. Ja gamla hundar ska ha gamla datorer.

 

Kanske blir retur av den datorn. Den klarade inte av mitt gamla SPCS order lager faktureringsprogram som jag inte haft support på de senaste 10 åren. Det är frugans dator som klarar av det när min gamla lade av.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill man ha lysdiod istf lampa kan man gömma lampan. Den finns redan och gör fortfarande nytta för den som lånar båten eller den nye ägaren. En lysdiod är inte alls nån tålig komponent inkopplad utan skydd i ett nät där gott om energirika strömspikar kan förekomma.

 

Den kan skyddas med en kapacitans som tar upp strömspikar. Men en lampa fungerar ju utan problem så varför ta bort den. Eller sätt den på baksidan.

 

Det finns en del gamla hundar överallt i samhället. Ingen kan lära dem att sitta. Jag köpte en ny dator med ofullständig funktion. Den ska göras om invändigt och det är tänkt att jag ska göra själv. Försökte lite halvhjärtat men ändringarna var så många att det tillsammans blev 3000MB som skulle överföras och installeras. Det tar en stor del av en månads datamängd så den datorn blir kanske användbar när vi fått fiber till huset om några år.

 

Androiden blir räddningen eller frugans gamla med XP. Långsam men användbar. Den nya fina retar bara upp mig med sitt hysteriska sätt. Plötsliga förändringar av skrivbordet och flera lägen. Ibland låtsas den att den är en mobiltelefon med appar. Ja gamla hundar ska ha gamla datorer.

 

Kanske blir retur av den datorn. Den klarade inte av mitt gamla SPCS order lager faktureringsprogram som jag inte haft support på de senaste 10 åren. Det är frugans dator som klarar av det när min gamla lade av.

Låter som om du har Windows 8, något som jag aldrig kommer att installera på någon av mina datorer. Frugan köpte ny dator med förinstallerad win 8 på, och den har varit på väg ut genom fönstret många gånger. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja ruttna äpplen löser ju många problem...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...