Gå till innehåll
torsdag 20 februari 2025
Mkip

blanda agm och bly, vilka nackdelar?

Rekommendera Poster

Hej!

Vad säger den lärde om att ha agm batterier som förbrukare, och vanligt blybatteri till start? Kan välja 1, 2 eller 1+2 men ser ju gärna att allt laddas när jag kör.. Går det att blanda så eller bör jag byta till agm även för start?

Hade bara bly förra säsongen, finns det något man bör tänka på när man byter till agm? Är det bara att tuta å köra eller måste man anpassa något för nya batterierna?

Tack för eventuell hjälp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog bara tuta och köra, men du kommer få massor av andra synpunkter. Då resonerar jag så här att båda typerna är gjorda att laddas av vanliga standardgeneratorer som skall ge max spänning på 14,2-14,4 volt vid fulladdade batteriet. Därmed är laddningen fixad och båda kan kopplas ihop vid laddning. Båda batterierna är anpassade för motorstart (inte alla AGM-batterier), men AGM är dessutom mycket bättre som förbrukningsbatteri.

Så sammanfattningsvis kan du använda dina batterier. Koppla ihop dem under laddning, koppla isär dem sedan och använd främst blybatteriet till starten. Krångligare än så behöver det inte vara.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Precis, man behöver inte krångla till det. Jag har bly till start och AGM till förbrukning. 

Det som skulle kunna  vara en bov är solcellsregulatorn eftersom den mal på dag efter dag. Den bör ha en spänning som är anpassad till AGM. Vill man ha solladdnig av startbatteriet så bör det vara en separat regulator. (det gick att krångla till det lite ...)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låter som bra svar! Då kör jag på! :)tack!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...