Gå till innehåll
onsdag 25 december 2024
Martin-Winga29

Hur rengöra winch?

Rekommendera Poster

Hej! Har skruvat isär mina gamla winchar som börjat kärva och inte är rengjorda på länge. Kladdigt så förbannat. Vattenfast fett antar jag. Men hur får man bort skiten? Måste lösa upp det så delarna blir rena. Kan man bada de i något, typ aceton? T-sprit biter inte bara kladdar runt. Plastderaljerna lägger jag inte i aceton då kanske de försvinner, men metalldelar?

Mvh Martin.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Avfettning borde funka och är ju safe att använda på bilar med plastdetaljer. Biltemas kallavfettning är ganska effektiv och förhållandevis billig.

Diesel funkar väl också. Det brukar man ha mycket av i båten... Men det är inte så trevligt att blaska med förstås.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag använde diesel. Vilket jag förövrigt använder till lite allt möjligt i garaget. Kanske inte det trevligaste, men billigt och fungerar bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lika löser lika, som min gamle kemilärarinna på gymnasiet sa (hon sa också - om man är dum får man bli humanist, men det är en annan historia...)

Dvs, skall du lösa petroleumbaserat fett kan du inte göra det med alkohol, utan du behöver ett petroleumbaserat lösningsmedel. Diesel, fotogen, lacknafta, bensin, 5-56... tja, något och det hållet.

Häll inte ut det i avloppet.

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är så enkelt.... Så synd att jag kämpat mig igenom en hel kväll och slitit med trasa och T-sprit (det var det jag hade och det skulle bara bli gjort)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...