Gå till innehåll
torsdag 28 november 2024
dspj

Bogpropeller och ankarspel på startbatteriet - smart?

Rekommendera Poster

Har idag allt utom själva motorn (Kad 44, 260 hk diesel) kopplat på förbrukarbanken, bland annat både bogpropellern och ankarspelet.

 

Rent principiellt känner jag att det vore smart att lägga båda dessa på startbatteriet istället, eftersom:

 

- Jag kommer inte att köra vare sig prop'en eller spelet utan att motorn redan är igång (utom möjligen finjustering av ankarsträckningen). Ingen risk att förbruka startströmmen och bli stående, alltså.

 

- Både motorstart, ankarspel och bogpropp är korta men momentana storförbrukare, så man kan välja ett batteri med bra sådana egenskaper till den funktionen. (Idag sitter det några dual-purpose batterier som både start o förbrukning, men för framtiden...)

 

Har jag rätt eller har jag förbisett någon aspekt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej det är mycket smartare så. Men bäst är ett eget batteri i fören, det kan vara hopkopplat med startbatteriet med måttligt grova kablar.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej det är mycket smartare så. Men bäst är ett eget batteri i fören, det kan vara hopkopplat med startbatteriet med måttligt grova kablar.

 

Varför bäst?

För att inte fresta startbatteriet för hårt i alla fall?

 

Feta kablar går redan hela vägen till batteribanken ganska långt bak i båten. Annars är jag med på att det vore bra för att slippa dra bautakablar hela vägen från bogproppen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är du nöjd med nuvarande installation, varför då ändra? Om du tänker på framtida batteriinköp, köper du AGM för både start och förbrukning, och då behöver du inte heller ändra. Är du inte nöjd, skall du naturligtvis göra något åt det.

 

Jag har samma typ av installation som du med grova kablar från batteribanken och är nöjd med mina funktioner både av bogisen och ankarspelet. Har dock en stor förbrukarbank av vanliga batterier och laddar aldrig ur dem mer än max 50%.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är du nöjd med nuvarande installation, varför då ändra? ....

 

Nja. Feta kablar och inget separat batteri i fören har jag ingen "issue" med.

 

Det är "load balancing" mellan batteribankerna jag är ute efter i dagsläget. Det känns som om bogpropp o ankarspel tär rejält på förbrukningsbanken, vilket startbatteriet skulle kunna avlasta.

 

Särskilt med tanke på att en motorstart drar förhållandevis lite och startbatteriet snabbt återfylls även om man bara kör ett litet stycke.

 

Har inte riktigt kläm på vad AGM, Gel, Litium och alla andra batterityper har för några +/-.

Batteriplatsen är dock begränsad till 1+2 batterier, möjligen lite större än de standardstora typ bilbatterier som sitter idag, men inte mycket...

 

Där skulle ett batteri i förpiken vara en fördel, men det är ju inte startbatteriet som behöver avlastning utan förbrukarbanken!

 

Att koppla över bogpropp o ankarspel till startbatteriet känns som ett enkelt och billigt första steg till förbättring. AGM är ju en dyrare lösning (om de alls går att få in).

 

----

 

Apropå:

Från generatorn går förresten strömmen via ett fördelningsrelä till bank 1 o 2. Är det någon som vet om någon av de utgångarna har prioritet, så startbatteriet t.ex. ska sitta på 1:an och få laddning i första hand?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du tänker helt rätt.

Sen såklart ett batteri nära förbrukare med fettokablar ger minimalt spänningsfall men kanske överkurs.

PS. OT bra tlll ankarspelet är en avlastningstamp som du sätter i en knap och släpper draget från ankarspelet så dess lager slipper ankarets statiska och ryck-laster. DS.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man fullföljer den principen fullt ut så borde man ha bara en batteribank med 3 baterier och ett skydd (typ Battery Brain) mot urladdning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du tänker helt rätt.

Sen såklart ett batteri nära förbrukare med fettokablar ger minimalt spänningsfall men kanske överkurs...

 

Å andra sidan kom jag just på att ett batteri i förpiken skulle bli ett fjärde batteri = mer kräm totalt!

 

Får jag bara plats med det där skulle jag kunna leda om fettokablarna från aktern till det och bara skarva i korta fettokablar mellan det batteriet och bogpropp/ankarspel fram. Därmed slippa dra nya kablar hela vägen o förpiksbatteriet kunna stötta förbrukningsbanken och även återladdas via fettokablarna.

 

Visst ja! Å tredje sidan kan förbrukarna i värsta fall då har dragit ur även ankarspelet, så jag får igång motorn - men inte upp ankaret...! :-(

 

(Börjar känna mig som Gösta Ekman inför Expressen/Aftonbladet-frågan...)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lade till ett batteri i fören till förbrukarbanken i vintras och drog lite tunnare kabel (8 mm) till resterande batterier i banken.

http://www.maringuiden.se/forum/topic/75940-separat-batteri-till-bogpropp-mm/

Har väl inte testat så mycket än men det verkar funka bra. Kör enbart med AGM-batterier.

Anledningarna står i länkade tråden men jag hade plats i förpiken och jag ville ytterligare förstärka förbrukarbanken och jag ville att förbrukningen från det nya batteriet skulle gå via min mät-shunt så jag kunde se verklig förbrukning.

Med den här principen, och med stöt-tåliga AGM-batterier så funkar det att sätta dem i fören.

AGM har också den fördelen att stora strömuttag återladdas snabbt så om jag kör bogis eller ankarspel vid tilläggning så återladdas i princip allt på de minuter det tar att lägga till och fästa första tampen i land.

Skulle dock inte våga sätta ett vanligt batteri i fören på en planande, studsande båt. Min är varken planande eller studsande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bygger om mitt system nu efter installation av bogpropeller.

 

Hade 2+2 batterier i aktern med amerikansk 1+both+2 väljare.

Ändrar nu så jag har ett rent AGM för start som även kommer få mata framtida ankarspel.

Bogpropellern matar jag med ett AGM i fören som jag kopplat ihop med två AGM i aktern vilket ger 3 st AGM till förbrukarbanken..

 

Utöver detta kopplar jag om via nuvarande batteriväljare så jag i nödfall kan starta motorn från förbrukarbanken alternativt köra förbrukarbanken på startbatteriet. Som grädde på moset slänger jag in ett laddrelä som ser till att bägge bankerna blir laddade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Är du nöjd med nuvarande installation, varför då ändra? ....

 

Nja. Feta kablar och inget separat batteri i fören har jag ingen "issue" med.

 

Det är "load balancing" mellan batteribankerna jag är ute efter i dagsläget. Det känns som om bogpropp o ankarspel tär rejält på förbrukningsbanken, vilket startbatteriet skulle kunna avlasta.

 

Särskilt med tanke på att en motorstart drar förhållandevis lite och startbatteriet snabbt återfylls även om man bara kör ett litet stycke.

 

Har inte riktigt kläm på vad AGM, Gel, Litium och alla andra batterityper har för några +/-.

Batteriplatsen är dock begränsad till 1+2 batterier, möjligen lite större än de standardstora typ bilbatterier som sitter idag, men inte mycket...

 

Där skulle ett batteri i förpiken vara en fördel, men det är ju inte startbatteriet som behöver avlastning utan förbrukarbanken!

 

Att koppla över bogpropp o ankarspel till startbatteriet känns som ett enkelt och billigt första steg till förbättring. AGM är ju en dyrare lösning (om de alls går att få in).

 

----

 

Apropå:

Från generatorn går förresten strömmen via ett fördelningsrelä till bank 1 o 2. Är det någon som vet om någon av de utgångarna har prioritet, så startbatteriet t.ex. ska sitta på 1:an och få laddning i första hand?

 

 

Har du ett kraftfullt skiljerelä mellan batteribankerna och grova kablar till och från reläet och batterierna, vinner du inte mycket om ens något att lägga om kablarna till motorbatteriet. Detta därför när motorn är igång och reläet är draget  så går den mesta strömmen från motorbatteriet om detta har bättre laddning än förbrukarbatterierna. Detta därför att ett relä inte prioriterar någon bank.

 

Sen är det en annan sak om du sätter ett extra batteri i fören nära bogpropellern och kopplar det parallellt med förbrukarbanken för då vinner du två fördelar. Dels så utökar du tillgänglig kapacitet i förbrukarbanken samt dels minskar du spänningsfallet fram till bogisen och får kanske lite mer effekt ur den.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du ett kraftfullt skiljerelä mellan batteribankerna och grova kablar till och från reläet och batterierna, vinner du inte mycket om ens något att lägga om kablarna till motorbatteriet. Detta därför när motorn är igång och reläet är draget  så går den mesta strömmen från motorbatteriet om detta har bättre laddning än förbrukarbatterierna. Detta därför att ett relä inte prioriterar någon bank.

 

 

 

 

Hmmm. Skiljereläet har nog inget att göra med från vilket batteri strömmen tas. Det sitter på vägen från generatorn till batterierna och styr (på något sätt) vilken batteribank som laddas vid motorgång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rent principiellt så ska bog kopplas på startbatteriet därför att ett startbatteri är gjort för stora strömuttag. Skillnaden märks framförallt när batterierna börjar bli några år. 

Husbatterierna är oftast inte byggda för stora strömuttag men det spelar mindre roll om husbanken är stor. Men, en bogpropp kan få spänningen att sjunka så mycket att elektroniken startar om mm. 

Avståndet mellan en stor förbrukare och batteri ska alltid vara kort för att minska förlusterna, i ström eller pengar (till dyra, feta kablar.)

Har man ett extra batteri kören kan man med fördel ha lite klenare kablar, de får de en utjämnande effekt.

Kör man bogen på husbatterierna är det en fördel med AGM som klar stora strömuttag men man bör inte ha GEL som inte tycker om stor belastning.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Har du ett kraftfullt skiljerelä mellan batteribankerna och grova kablar till och från reläet och batterierna, vinner du inte mycket om ens något att lägga om kablarna till motorbatteriet. Detta därför när motorn är igång och reläet är draget  så går den mesta strömmen från motorbatteriet om detta har bättre laddning än förbrukarbatterierna. Detta därför att ett relä inte prioriterar någon bank.

 

 

 

 

Hmmm. Skiljereläet har nog inget att göra med från vilket batteri strömmen tas. Det sitter på vägen från generatorn till batterierna och styr (på något sätt) vilken batteribank som laddas vid motorgång.

 

Jo skiljereläet kopplar ihop båda batterierna parallellt och ger en strömvandring från det mest laddade batteriet till det sämre som därmed får mer energi som kan skickas till bogisen. Därmed får också generatorn "ett rakt rör" direkt till förbrukarbanken via startbatteriet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo skiljereläet kopplar ihop båda batterierna parallellt och ger en strömvandring från det mest laddade batteriet till det sämre som därmed får mer energi som kan skickas till bogisen. Därmed får också generatorn "ett rakt rör" direkt till förbrukarbanken via startbatteriet.

 

 

 

Detta kan vara ett problem, att man drar för stor ström genom relät. Jag skulle ordna så skiljerelät kopplas bort när man kör bogen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

Jo skiljereläet kopplar ihop båda batterierna parallellt och ger en strömvandring från det mest laddade batteriet till det sämre som därmed får mer energi som kan skickas till bogisen. Därmed får också generatorn "ett rakt rör" direkt till förbrukarbanken via startbatteriet.

 

 

 

Detta kan vara ett problem, att man drar för stor ström genom relät. Jag skulle ordna så skiljerelät kopplas bort när man kör bogen.

 

 

Är man ängslig kan man göra det, men det behövs nog inte. Skulle olyckan vara framme, dvs vid helt tomt förbrukarbatteri, är det ingen katastrof vad jag kan se utan endast att reläet fastnar i draget läge. Detta scenario känns osannolikt för oftast har man kört motorn en stund innan man kör bogisen och under den tiden har spänningen i batteribankerna hunnit jämna ut sig en del. Kopplar man bort skiljerelälet förlorar man kapaciteten från både generatorn och startbatteriet till att driva bogpropellern.

 

Edit: Det är ju så det är kopplat idag och det har ju fungerat!

Redigerad av robert99

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...