Nim26 170 Postad 19 Maj , 2015 Hej Jag har satt in två st nya torkarmotorer och där fanns redan kablar dragna som med min testlampa visade + på båda trådarna och när jag slog på switchen så blev den ena minus allt väl så långt. Men inte en tillstymmelse till liv när jag kopplade!! följde elschemat och om jag hittade rätt så saknades det en säkring! men skulle testlampan verkligen tänts då? (utan säkring) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 549 Postad 19 Maj , 2015 Vilken typ av testlampa har du? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nim26 170 Postad 19 Maj , 2015 2015-05-19 vid 08:42 skrev Eld-: Vilken typ av testlampa har du? OJ vet inte ingen speciell, bara en mässingsfärgad med en sladd och klamma för att jorda med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 19 Maj , 2015 (redigerade) Du skriver att du kopplat in 2 st nya torkarmotorer.Har dess blad-armar månne speciella parkeringslägen likt bilar, eller är det okej ifall de tvärstoppar bums oavsett position när de slås av? Kanske högfartsläge. Torkar de kanske olika delar av på samma glasruta och riskerar att krocka??Finns en hel del varianter så ett förtydligande av frågan vore inte dumt.(Gärna också klickbar länk som visar de nyinköpta motorernas original-reservdelsnummer eller annat googlingsbart artikelnummer etc.) Redigerad 19 Maj , 2015 av Thomas-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 19 Maj , 2015 Nehä du, två kablar med ström i som senare blev jord och en saknade en säkring! Saknas en säkring på en kabel kan det varken bli spänning eller jord, - i den! Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nim26 170 Postad 20 Maj , 2015 2015-05-19 vid 11:35 skrev Thomas-1: Du skriver att du kopplat in 2 st nya torkarmotorer. Har dess blad-armar månne speciella parkeringslägen likt bilar, eller är det okej ifall de tvärstoppar bums oavsett position när de slås av? Kanske högfartsläge. Torkar de kanske olika delar av på samma glasruta och riskerar att krocka?? Finns en hel del varianter så ett förtydligande av frågan vore inte dumt. (Gärna också klickbar länk som visar de nyinköpta motorernas original-reservdelsnummer eller annat googlingsbart artikelnummer etc.) Hej Det är två st vanliga simpla från biltema och dom skall återgå till startläget när du stänger av automatiskt. dom torkar varsin ruta och bägge ledningarna går sedan tidigare till samma strömbrytare!ser inte vad det i detta fallet spelat för roll om dom torkat samma ruta eller inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nim26 170 Postad 20 Maj , 2015 2015-05-19 vid 11:42 skrev Pentax: Nehä du, två kablar med ström i som senare blev jord och en saknade en säkring! Saknas en säkring på en kabel kan det varken bli spänning eller jord, - i den! Kalle jamen om du sätter en testlampa på en tvådelad kabel så tands den på bägge men när du slår på switchen så slocknar den ena och blir!! jord och så är det inget konstigt med det. Det konstiga var att det ingen säkring fanns och därför tänkte jag att en sån liten testlampa kunde visa ström men att det ingen krafft var i den! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
s59746 88 Postad 20 Maj , 2015 2015-05-20 vid 05:25 skrev Nim26: 2015-05-19 vid 11:35 skrev Thomas-1: Du skriver att du kopplat in 2 st nya torkarmotorer. Har dess blad-armar månne speciella parkeringslägen likt bilar, eller är det okej ifall de tvärstoppar bums oavsett position när de slås av? Kanske högfartsläge. Torkar de kanske olika delar av på samma glasruta och riskerar att krocka?? Finns en hel del varianter så ett förtydligande av frågan vore inte dumt. (Gärna också klickbar länk som visar de nyinköpta motorernas original-reservdelsnummer eller annat googlingsbart artikelnummer etc.) Hej Det är två st vanliga simpla från biltema och dom skall återgå till startläget när du stänger av automatiskt. dom torkar varsin ruta och bägge ledningarna går sedan tidigare till samma strömbrytare!ser inte vad det i detta fallet spelat för roll om dom torkat samma ruta eller inte. Skall de återgå automatiskt till startläget krävs tre kablar till torkarmotorn, en fast 12v+ , en 12v + som manövreras med kontakten och en minuskabel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
s59746 88 Postad 20 Maj , 2015 2015-05-20 vid 05:25 skrev Nim26: 2015-05-19 vid 11:35 skrev Thomas-1: Du skriver att du kopplat in 2 st nya torkarmotorer. Har dess blad-armar månne speciella parkeringslägen likt bilar, eller är det okej ifall de tvärstoppar bums oavsett position när de slås av? Kanske högfartsläge. Torkar de kanske olika delar av på samma glasruta och riskerar att krocka?? Finns en hel del varianter så ett förtydligande av frågan vore inte dumt. (Gärna också klickbar länk som visar de nyinköpta motorernas original-reservdelsnummer eller annat googlingsbart artikelnummer etc.) Hej Det är två st vanliga simpla från biltema och dom skall återgå till startläget när du stänger av automatiskt. dom torkar varsin ruta och bägge ledningarna går sedan tidigare till samma strömbrytare!ser inte vad det i detta fallet spelat för roll om dom torkat samma ruta eller inte. Skall de återgå automatiskt till startläget krävs tre kablar till torkarmotorn, en fast 12v+ , en 12v + som manövreras med kontakten och en minuskabel. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 549 Postad 20 Maj , 2015 Om en anslutning blir "jord" (minus) när strömbrytaren slås på så är nog strömbrytaren kopplad så att den bryter minuskabeln i stället för plus. Då kommer inte parkeringen fungera. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 20 Maj , 2015 Biltemas enklar torkarmotor ska ha 3 anslutningar: plus minus minus via bytare för att gå Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 549 Postad 20 Maj , 2015 Det var udda... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjorns_snipa 94 Postad 20 Maj , 2015 Kanske inte så udda. När mina två torkarmotorer (av olika fabrikat) inte parkerade skruvade jag isär dem och listade ut att båda skulle ha: konstant plus konstant minus strömbrytaren mellan minus och den tredje anslutningen. Samma som dina alltså. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 549 Postad 20 Maj , 2015 Mina Roca har konstant minus samt plus för respektive parkering, långsamt och snabbt. Den kräver alltså trevägs växlande brytare. (Eller att man, som jag gjorde, ordnar detta med växlande reläer.) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders74 0 Postad 21 Maj , 2015 Jag har dessa torkarmotorer på min båt, för att få dessa att fungera med en brytare måste man ansluta styrsignalen till jord med två relä. Gör man inte detta utan bara en brytare som drar till jord kommer de inte stanna om de går i otakt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 674 Postad 21 Maj , 2015 Man kan också sätta en diod mellan styrsignalen och brytaren från resp. torkarmotor istället för relä. Anledningen till att de annars inte stannar när de är i otakt, är att den motor som ännu inte nått stoppläget har styrsignalen internt lagd till minus (eller plus, beroende på motortyp) tills den är där. Och då har brytaren ingen funktion, eftersom styrsignalen ändå hålls jordad av den gående motorn, och när den nått sitt stoppläge har den andra motorn lämnat det och fortsätter hålla styrsignalen aktiv (genom sin interna vilolägesswitch). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser