LaVirino 0 Postad 19 Maj , 2015 Hallå alla båttokiga! Jag har nyligen köpt mig en mycket vacker Sundénkryssare i mahogny från 70-talet. Saken är den att däcket, som består av målad plywood är i riktigt kasst skick. Tycker för den delen heller inte att målad plywood är riktigt rättvist för båten. Så jag fundera på om det är möjligt att lägga ett nåtat däck av sibirisk lärk. Teak vill jag nog helst undvika att lägga på grund av ekonomiska skäl men också av miljöskäl. Så vad tror ni gott folk, kan det vara en bra idé eller ska man kanske hålla sig till teaken? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 19 Maj , 2015 Hmmmmmm nåtat däck, förr eller senare kommer det att ge bekymmer, oberoende av vilket träslag som lagts. Teaken som säljs i landet är i dag är odlad, så den påverkar miljön minimalt. Om det är ett målat plywood däck, det har inte varit dukat? Snyggt tätt. En modernare variant är att plasta däcket snarlikt dukat, och tätt. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LaVirino 0 Postad 19 Maj , 2015 Aha ok, men priserna är nog ganska höga... Hm, jag skulle snarare tro det är någon sorts glasfibermatta på plywooden, för den är ganska vek och nästintill rutten på en del ställen. Så det verkar som de försökt stärka upp den. Vad för sorts problem blir det med nåten efter en tid? Har aldrig haft ett nåtat däck så kunskapen är minimal Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 19 Maj , 2015 Det finns bra alternativ till teak, Cumaru, Bankirai, Massaranduba, Idé, Redwood. En del har alltid använts till däck i vissa länder. Tror inte sibirisk lärk är tillräckligt hårt och sen har det fel färg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BSven 469 Postad 19 Maj , 2015 Nu är det kanske inte skälet till att TS funderar på lärk så ta detta som ren information.Det florerar en missuppfattning att lärk skulle vara mer rötbeständigt än andra träslag. Missuppfattningen grundar sig ursprungligen i att när skogsägare talar om rötbeständighet så avses rotröta dvs. ett skadegörande svampangrepp på trädet. När vanligt folk pratar rötbeständigt så menar man den sågade plankan/brädan. Faktum är att kärnvirket hos lärk, furu och gran(!) är likvärdigt ut röthänseende. Splinten (träet utanför kärnan) är lika rötkänsligt hos alla tre träslagen. Tyvärr så är det nästan omöjligt att få tag i sågat kärnvirke då sågverken inte sågar efter detta utan en planka/bräda består av max hälften. Hos gran kan man inte ens se skillnaden så det är ännu svårare att avgöra vilket det är. Lärk kan innehålla mycket kådlåpor (fickor med kåda) vilket kan göra ytbehandlingen problematisk men gillar man den röda färgen så är den ett lika bra alternativ som de andra två. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 19 Maj , 2015 Ja nu försökte väl även bygghandlen lansera lärk som rötfritt i klass med tryckimpregnerat, men det verkar ha blivit tyst med den marknadsföringen. Till ett nåtat däck är varken gran, fur eller lärk något bra val, samtliga har för stor rörelse mellan torrt och fuktigt. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LaVirino 0 Postad 19 Maj , 2015 Där ser man, många nya saker som marknadsförs som mirakelvaror. Tills folk upptäcker det motsatta. Men då får det bli äkta hardwood när det kommer till kritan, det är ju ett säkert kort i varje fall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 20 Maj , 2015 Lägg gärna in ett foto på ditt däck som det ser ut idag. Kalle / som tycker att lägga teakdäck är det dyraste sättet att förstöra ett däck. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tompelompe 74 Postad 20 Maj , 2015 Limmar man inte teakdäck idag eller måste man skruva också? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thundergod 101 Postad 20 Maj , 2015 Många tillverkare vacumlimmar teakdäcket. Antar att det mest gäller de som lägger teaken i färdiga större delar och inte nåtar varje ribba för sig? Du har inte funderat på fuskteak typ flexiteak, duradeck mfl? Det finns ganska bra fuskteak nuförtiden. Vissa är både riktigt nåt och slipbara mm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 20 Maj , 2015 Byt plywooden om den är dålig och lägg sedan duk/glasfiber/kolfiber/nåtad teak eller vad du vill ovanpå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 20 Maj , 2015 Nästan alla nya teakdäck vakuumlimmas idag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LaVirino 0 Postad 20 Maj , 2015 Vad är det en del folk skyr så mycket när det gäller teakdäck, är det att det börjar smygläcka efter ett par år? Angående fuskteak så har jag funderat på alternativet men avvägt. Kalla mig traditionell och tråkig men på denna båt ska det vara äkta trä mig gör det inget om det behöver underhållas ofta... Man vill ju undvika plastkänslan känner jag också rent spontant. När vi ändå är inne på ämnet ang. Fuskteak: hur länge beräknas det hålla innan det blir så pass slitet så man vill byta det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser