Gå till innehåll
torsdag 19 september 2024
Steve_Drake

Installera Wallas 1800B (rökgasslang)

Rekommendera Poster

Har precis köpt mig en gammal Wallas som jag tänkte installera i min Fjord.

Frågan är vad man skall ha för slang från värmare till skorsten. Jag inser att man har en "dubbelslang", men är det något man köper eller tar man bara två varmluftsslangar av olika dimension?

Tacksam för svar/ Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du köper Wallas slang hos tex Hjertmans 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rostfria spiralslangar.

 

Det är väl bara den inre rökgasslangen som är rostfri? Den yttre tilluftsslangen brukar väl vara av aluminium.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag fick lära mig att bägge skulle vara rostfria. Och sedan borrar man ett litet hål i innerslangen så att eventuellt regnvatten inte står kvar i slangen utan droppar igenom och torkar upp av värmen så man inte får ner vatten i brännarhuset. Nu har ju jag skorstenen som är ämnad för skrovsidan och inte för taket och då gör man så iallafall.

 

Här finns bild på just det en bit ner på sidan.http://old.maritim.no/pdf/5/Wallas%201300.pdf

 

På den nyare beskrivningen finns inte den informationen vad jag kan se. http://wallas.fi/flippingbook/TheaterA/files/mobile/tablet.html#49

Redigerad av pseudonym

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har visst rätt båda....

På sidan 7 i den gamla installationsanvisningen som du länkade till så framgår det att däcksgenomföring har yttre slang av aluminium, Skrovgenomföring ska ha yttre slang i rostfritt. Båda har inre slang i rostfritt. Men det är såklart aldrig fel att välja rostfritt till båda typerna av genomföring.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...