PatrikBe 0 Postad 18 Maj , 2015 Jag har två TAMD 63 varav styrbord maskin skvätter olja. Det är inga mängder men det kommer så fort jag börjar köra. Så klart så är det höger sida på maskin som läcker och det är on om plats för att leta. Är det någon som har erfarenhet om det är något speciellt ställe på TAMD 63 som det brukar läcka? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bigfish68 18 Postad 18 Maj , 2015 Hej ! De är inte så enkelt att de kan vara ngt av oljefiltrerna som inte är draget ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PatrikBe 0 Postad 18 Maj , 2015 Hej Bigfish68 Tyvärr inte. Filtren sitter på andra sidan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bigfish68 18 Postad 18 Maj , 2015 nja oljefiltrerna på tamd 63 sitter på styrbords sida av maskin,på babords sida har du dieselfitrerna.. oljefiltrerna sitter alldeles bakom sjövattenpumpen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
L3akim 18 Postad 18 Maj , 2015 Hej! Har också problem med oljeläckage på min tamd 63p, inte mycket men det blir lite smådroppar som verkar komma i framkant på motorn. Har singelmontage och lite mer utrymme att komma åt på sidorna men svårare att se under. Har lite svårt att avgöra vad som är normalt, skall det vara fritt från olja eller är några droppar då och då nått man får stå ut med? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PatrikBe 0 Postad 19 Maj , 2015 Bigfish68. Motorerna sitter bakochfram med vinkelväxel ner till axlarna. Därav så blir filtren på högermaskin på vänster sida. Samma som på din bild, glömde skriva detta :-). När jag såg din bild så kollade jag på fler bilder på nätet. Kan hända att det är oljekylet på motorn som läcker. Ser ut att stämma rent mått mässigt och den sitter på vänster sida. Får kolla detta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bigfish68 18 Postad 19 Maj , 2015 (redigerade) aha ja då sitter dom där såklart Torka rent där du tror att de läcker eller överallt där de är kladdigt,kör en sväng o kolla igen. lampa o spegel om de är svårt att se,annars finns ju kameror. jag köpte en sån här mycket praktisk http://www.ebay.com/itm/5M-7mm-6LED-Waterproof-Borescope-USB-Endoscope-Inspection-Tube-Camera-Cam-/181722612650?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item2a4f8303aa Redigerad 19 Maj , 2015 av Bigfish68 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PatrikBe 0 Postad 19 Maj , 2015 Tack för tipset med kameran, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
L3akim 18 Postad 4 Juni , 2015 Torkat rent min och efter en tids användning så ser det ut så här framtill så uppenbart var det läcker lite smått. Är det bara att dra åt dessa en aning? Har kollat oljenivå flera gånger och det är inte för mycket, ligger precis i mitten av min/max Tycker den "svettas" lite väl mycket när man tittar runt men det kanske är normalt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 4 Juni , 2015 Av att titta på bilden så skulle jag tro att det är packboxen runt vevaxeln som läcker. Även mest troligt då det är den enda tätning som "slits" framtill Inget jättejobb att byta men iaf på 30-40-serien så krävs det specialverktyg. Vet inte om det är samma lösning för att lossa svängningsdämpare mm på 60-serien Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
L3akim 18 Postad 7 Juni , 2015 Av att titta på bilden så skulle jag tro att det är packboxen runt vevaxeln som läcker. Även mest troligt då det är den enda tätning som "slits" framtill Inget jättejobb att byta men iaf på 30-40-serien så krävs det specialverktyg. Vet inte om det är samma lösning för att lossa svängningsdämpare mm på 60-serien OK, tack för svar! Det kommer väldigt lite olja, är det nån fara tro? Ska nog lämna in och få en liten generell genomgång av motorn till hösten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 8 Juni , 2015 Av att titta på bilden så skulle jag tro att det är packboxen runt vevaxeln som läcker. Även mest troligt då det är den enda tätning som "slits" framtill Inget jättejobb att byta men iaf på 30-40-serien så krävs det specialverktyg. Vet inte om det är samma lösning för att lossa svängningsdämpare mm på 60-serien OK, tack för svar! Det kommer väldigt lite olja, är det nån fara tro? Ska nog lämna in och få en liten generell genomgång av motorn till hösten. Det där ser inte ut att vara nån fara att köra med och lär inte eskalera. Släng ett öga på det ibland bara 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ove-T 292 Postad 8 Juni , 2015 Det är väl aldrig fel att känna efter om sumpen är dragen. Dra alla bultar med känsla. Hälsningar Ove 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
L3akim 18 Postad 8 Juni , 2015 Det är väl aldrig fel att känna efter om sumpen är dragen. Dra alla bultar med känsla. Hälsningar Ove OK, skall känna efter om de går att dra åt en aning. Tack! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser