Gå till innehåll
torsdag 02 januari 2025
PatrikBe

Olje läckage TAMD 63

Rekommendera Poster

Jag har två TAMD 63 varav styrbord maskin skvätter olja. Det är inga mängder men det kommer så fort jag börjar köra. Så klart så är det höger sida på maskin som läcker och det är on om plats för att leta. Är det någon som har erfarenhet om det är något speciellt ställe på TAMD 63 som det brukar läcka? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej !

De är inte så enkelt att de kan vara ngt av oljefiltrerna som inte är draget ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

nja oljefiltrerna på tamd 63 sitter på styrbords sida av maskin,på babords sida har du dieselfitrerna.. oljefiltrerna sitter alldeles bakom sjövattenpumpen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Har också problem med oljeläckage på min tamd 63p, inte mycket men det blir lite smådroppar som verkar komma i framkant på motorn. Har singelmontage och lite mer utrymme att komma åt på sidorna men svårare att se under. Har lite svårt att avgöra vad som är normalt, skall det vara fritt från olja eller är några droppar då och då nått man får stå ut med?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bigfish68. Motorerna sitter bakochfram med vinkelväxel ner till axlarna. Därav så blir filtren på högermaskin på vänster sida. Samma som på din bild, glömde skriva detta :-). När jag såg din bild så kollade jag på fler bilder på nätet. Kan hända att det är oljekylet på motorn som läcker. Ser ut att stämma rent mått mässigt och den sitter på vänster sida. Får kolla detta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

aha ja då sitter dom där såklart :D

Torka rent där du tror att de läcker eller överallt där de är kladdigt,kör en sväng o kolla igen.

lampa o spegel om de är svårt att se,annars finns ju kameror.

jag köpte en sån här mycket praktisk

http://www.ebay.com/itm/5M-7mm-6LED-Waterproof-Borescope-USB-Endoscope-Inspection-Tube-Camera-Cam-/181722612650?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item2a4f8303aa

Redigerad av Bigfish68

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Torkat rent min och efter en tids användning så ser det ut så här framtill så uppenbart var det läcker lite smått. Är det bara att dra åt dessa en aning? Har kollat oljenivå flera gånger och det är inte för mycket, ligger precis i mitten av min/max

Tycker den "svettas" lite väl mycket när man tittar runt men det kanske är normalt?

post-77745-0-62779400-1433436653_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Av att titta på bilden så skulle jag tro att det är packboxen runt vevaxeln som läcker. Även mest troligt då det är den enda tätning som "slits" framtill

Inget jättejobb att byta men iaf på 30-40-serien så krävs det specialverktyg. Vet inte om det är samma lösning för att lossa svängningsdämpare mm på 60-serien

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Av att titta på bilden så skulle jag tro att det är packboxen runt vevaxeln som läcker. Även mest troligt då det är den enda tätning som "slits" framtill

Inget jättejobb att byta men iaf på 30-40-serien så krävs det specialverktyg. Vet inte om det är samma lösning för att lossa svängningsdämpare mm på 60-serien

OK, tack för svar! Det kommer väldigt lite olja, är det nån fara tro? Ska nog lämna in och få en liten generell genomgång av motorn till hösten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Av att titta på bilden så skulle jag tro att det är packboxen runt vevaxeln som läcker. Även mest troligt då det är den enda tätning som "slits" framtill

OK, tack för svar! Det kommer väldigt lite olja, är det nån fara tro? Ska nog lämna in och få en liten generell genomgång av motorn till hösten.

Det där ser inte ut att vara nån fara att köra med och lär inte eskalera. Släng ett öga på det ibland bara

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är väl aldrig fel att känna efter om sumpen är dragen. Dra alla bultar med känsla.

Hälsningar Ove

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är väl aldrig fel att känna efter om sumpen är dragen. Dra alla bultar med känsla.

Hälsningar Ove

OK, skall känna efter om de går att dra åt en aning. Tack!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...