Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024
nemtrix

Septitank, sugtömmningen suger i toan

Rekommendera Poster

Hej!

Efter mycket jobb har jag äntligen fått min tank och allt annat på plats. I helgen var vi ute på en tvådagars och tänkte prova att sugtömma när vi kom hem. Sagt o gjort så fungerade allt perfekt och tanken tömdes.

Med jag har upptäckt att det även suger ner i utgående från toaletten och rakt igenom toan. Så länge det finns mycket skit í tanken fungerar det men sen står tömningsstationen och bara hostar utan att få tag i det sista, iaf enligt min bedömning. Det som händer är att vattnet i toan försvinner och troligtvis suger den luft.

Kanske är normalt eller ska man ha en avstängning på utgående slang från toan som stängs vid sugtömning?  Vill ha så lite kranar som möjligt. Idag har jag en T-koppling där jag väljer om jag vill tömma i havet eller spara i tanken. Sen sitter det självklart en bottenventil vid genomföringen.

Problem eller inte?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kommer skiten in i tanken från toan i botten av tanken? Då finns det en risk att tanken fyller toan med skit om backventilen strejkar så en avstängning från toa till tank kan va bra att ha. Också om man vill ta bort toan för service är en avstängning bra att ha.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur stor luftning har du till tanken..? Rykten säger, minst 19 mm - annars kan det bli som du beskriver (eller ännu värre - deformation av tanken)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tömmer från botten på tanken och fyller på från toppen så att bakfylla toan är ingen risk, dessutom har jag gjort en svanhals på slangen från toaletten.

Att tanken töms är jag inte oroad för men frågan är om jag verkligen får ur allt. Nu fyllde jag upp tanken med vatten och tömde en gång till mest för att få rent.

Kan toan ta skada av att man suger ur vattnet ur den, tänker mest på packningar och annat.

Kan tilläggas att den är elektrisk och har varit med sedan 2008. Billigare stol utan märkesnamn. Dock fungerar den klanderfritt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har 19 mm och kolfilter som monterats över tankens högsta punkt. Tanken rör sig inte ett dugg vid spolning/sugtömmning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tanken är förövrigt en standard på 40 liter från seasea

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På en vanlig toa kan det bli så om jokerventilen börjar bli slapp. Den ska ju egentligen bytas varje år ...

På en elektrisk kan det vara impellern som börjar ta slut men det är en ren gissning. Men att det suger igenom toan ska inte vara något problem så länge ingen sitter där. Sätt dit en vanlig avloppsrensare vid tömning.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Fasiken bhemac, du är en källa till massor av praktiska tips. Avloppsrensare? Bra idé.
Du menar en sådan där pinne med en rund gummigrej på, min mormor hade en sådan… Då frestar sugslangen mindre på packningar eller ventiler inne i toan kanske.

Redigerad av Funkis

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Haha, ja det är en väldigt praktisk gammal uppfinning. Med den kunde man skjuta upp rensning av handfatens vattenlås fler månader ;)

Min är "modifisert", träskaftet är ersatt med ett 22mm kopparrör och koppling för tryckluft. Ihop med en liten membran kompressor trycker man ut vatten ur handfat och toaletter.

Finns i en mordern tappning i butiken-som-har-allt http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/Verktyg-och-tillbehor/Vaskrensare-liten-2000034469/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tolkar det som positivt att du kan suga bort vattnet från toan. Istället för att tanken imploderar pga av undertryck är det ju bättre att det kan släppas in luft även via toan (och inte bara avluftningsröret). I mitt fall är avluftningen i klenaste laget, men om toan också fungerar som luftinsläpp vid sugtömning så är jag inte oroad för att tanken ska sugas ihop.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tolkar det som positivt att du kan suga bort vattnet från toan. Istället för att tanken imploderar pga av undertryck är det ju bättre att det kan släppas in luft även via toan (och inte bara avluftningsröret). I mitt fall är avluftningen i klenaste laget, men om toan också fungerar som luftinsläpp vid sugtömning så är jag inte oroad för att tanken ska sugas ihop.

Bra poäng, är avluftningen ok så borde det inte suga i holken. Kan vara kolfiltret som spökar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har alltid varit av den uppfattningen att det är bra att det suger i toaletten, om det behövs. Har själv en med TwistNLock-funktion och den öppnar jag för att det ska kunna suga om avluftningen skulle bli helt eller delvis pluggad. Det är inte helt ovanligt att det kommer skräp i avluftningen p.g.a. hög tanknivå och krängande båt. Att suget genom toan skulle påverka tömningen ser jag som uteslutet. Spelar ingen roll om luften kommer från ena eller andra hållet, så som din tank är konstruerad. Däremot blir tanken aldrig helt tom p.g.a. att det måste finnas ett utrymme mellan tankbotten och röret för att det ska gå att suga överhuvudtaget. Sugröret kan vara lyft en bit från botten eller stå mot botten och vara snedkapat.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har alltid varit av den uppfattningen att det är bra att det suger i toaletten, om det behövs. Har själv en med TwistNLock-funktion och den öppnar jag för att det ska kunna suga om avluftningen skulle bli helt eller delvis pluggad. Det är inte helt ovanligt att det kommer skräp i avluftningen p.g.a. hög tanknivå och krängande båt. Att suget genom toan skulle påverka tömningen ser jag som uteslutet. Spelar ingen roll om luften kommer från ena eller andra hållet, så som din tank är konstruerad. Däremot blir tanken aldrig helt tom p.g.a. att det måste finnas ett utrymme mellan tankbotten och röret för att det ska gå att suga överhuvudtaget. Sugröret kan vara lyft en bit från botten eller stå mot botten och vara snedkapat.

Det TS skriver om T-rör tyder ju på att han inte har ett särskilt sugrör utan att det vanliga utloppsröret från botten används. Han hade också funderingar om en ventil för att kunna stänga slangen från toan. Det är nog inte så dumt, men av annat skäl: jag satte dit en sån när jag bytte tank till en toppmatad, det kommer ju att stå en skitvattenpelare på 1 meter över toans jokerventil, och det verkar vara mer än vad man kan lita på att den klarar,

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fasiken bhemac, du är en källa till massor av praktiska tips. Avloppsrensare? Bra idé.

Du menar en sådan där pinne med en rund gummigrej på, min mormor hade en sådan… Då frestar sugslangen mindre på packningar eller ventiler inne i toan kanske.

Lite OT.

Jobbade ett par år före pensioneringen som vaktmästare. 

Det ingick ett mindre hyreshus, där det hade tillkommit en etta. För att få avlopp till köket hade man gjort en fantasifull rördragning. Det blev naturligtvis stopp i den ledningen. Jag har ju jobbat med helt andra saker och stopp i nåt avlopp har jag aldrig drabbats av tidigare, inte ens mina egna. 

Försökte på alla möjliga sätt med rensfjäder. Kunde tom ta isär röret på ett ställe, men lyckades aldrig komma åt stoppet. Till slut ringde jag på en rörmokare.

Han tog en avloppsrensare. Satte i vasken och tryckte till och proppen försvann. Jag blev mäkta imponerad. . Nästa gång jag var till "Järnaffären" (Nordens Skeppshandel) köpte jag en avloppsrensare och la i fastighetsförrådet. Det är väl närmare fyra år sen och så vitt jag vet har ingen använt den avloppsrensaren - än. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det TS skriver om T-rör tyder ju på att han inte har ett särskilt sugrör utan att det vanliga utloppsröret från botten används. Han hade också funderingar om en ventil för att kunna stänga slangen från toan. Det är nog inte så dumt, men av annat skäl: jag satte dit en sån när jag bytte tank till en toppmatad, det kommer ju att stå en skitvattenpelare på 1 meter över toans jokerventil, och det verkar vara mer än vad man kan lita på att den klarar,

Missade tömning från botten :(

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Smart. Jag kommer att göra likadant. Jag vet att mitt avluftningsrör är lite litet, men när vi tömmer via självfall i vattnet går det på några sekunder så det är bra drag i luftningen i alla fall.

En kort fråga för att slippa leta upp en skiss lat som man är. Hur ställer du handtaget på pumpen? Du öppnar den, men drar du upp handtaget? Eller har det nere eller kanske mitt på?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fråga... hur mycket luftflöde stryper ett kolfilter..?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Smart. Jag kommer att göra likadant. Jag vet att mitt avluftningsrör är lite litet, men när vi tömmer via självfall i vattnet går det på några sekunder så det är bra drag i luftningen i alla fall.

En kort fråga för att slippa leta upp en skiss lat som man är. Hur ställer du handtaget på pumpen? Du öppnar den, men drar du upp handtaget? Eller har det nere eller kanske mitt på?

Det spelar nog ingen roll hur högt upp pumphandtaget står. Det lär nog sugas ner till bottenläget av toatömningssugen om det är lite drag i sugen. Det viktiga är nog att vrida handtaget så att det ställer sig uppe på låsklackarna till TwistLocken. TwistLocken är ju en väldigt enkel funktion. Det är bara en plastpinne längst ner på pumpstången som trycker på bottenventilen i pumpen så att den ska ligga åt lite bättre mot sin anliggningsyta. Om pumpstången inte står i bottenläget så lär det sörpla genom bottenventilen när du suger.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fråga... hur mycket luftflöde stryper ett kolfilter..?

Det är nog svårt att svara på i % eller något sådant. Men ska det göra nytta så får det ju inte vara fritt blås genom filtret. Om tanken sedan någon gång blivit överfylld så det sprutat ut svartvatten genom avluftningen så blir det alltid lite rester som fastnar i filtret och det kommer att göra ännu mer motstånd.

Många förfäktar ju att det ska komma in luft till tanken för att det inte ska bli dålig lukt från den, jag har själv inget kolfilter och har inte noterat någon dålig lukt. Nu råkar min avluftning vara väldigt lågt placerad nere i dekorlinjen en bit ovanför vattenlinjen så mina ev gasutsläpp har lite svårare att sprida sig upp till sittbrunnen,

Man kan ju fundera på varför avluftningarna slentrianmässigt sitter så högt upp på fribordssidan. Det gör ju ingen skada om det skulle komma in lite vatten den vägen och med en svanhals upp under relingen med slangen så torde det inte vara några som helst problem. Kan det vara så att bränsletanksavluftningar sitter högt upp (och ska göra det) som utvecklat denna slentrian.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det spelar nog ingen roll hur högt upp pumphandtaget står. Det lär nog sugas ner till bottenläget av toatömningssugen om det är lite drag i sugen. Det viktiga är nog att vrida handtaget så att det ställer sig uppe på låsklackarna till TwistLocken. TwistLocken är ju en väldigt enkel funktion. Det är bara en plastpinne längst ner på pumpstången som trycker på bottenventilen i pumpen så att den ska ligga åt lite bättre mot sin anliggningsyta. Om pumpstången inte står i bottenläget så lär det sörpla genom bottenventilen när du suger.

Tack för snabbt svar. Precis vad jag ville veta :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade tänkt ha öppet tömniningsventilerna vid första testet när jag har fixat hålet i bajstanken för att få ett hum om sugkraften. Vill ju inte ha ännu mindre tank. Avluftningen ser ut att vara ca 20mm rör men hålet i bordläggningen är kanske bara 12.

Vill man ha snabbsköljning av tanken kan man ha tömningskranen till havet öppen lite mot slutet. Kan vara ett sätt att kolla tankens motståndskraft mot ihopsugning om sugen får gå och jag håller ena handen på tanken och rattar kranen med den andra. Borde gå att se var gränsen går om jag sakta stänger ventilen till toan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jösses vad svar, tackar för alla goda tips. Som sagts tidigare så tömms tanken från botten, en o samma slang som går ut i havet fast jag har monterat ett T-rör med tillhörande ventil för att välja.

Kanske inte är sån dum ide att montera kran på tömmningen ändå, för service ändamål.

Filtret har jag blåst igenom och det är knappt något monstånd, så länge man inte fyller det med skit så klart. Valde ett genomskinligt filter så jag kan se om kolet blir cement. Även ett filter jag kan byta kol så man slipper köpa nytt varje år.

Jag har legat vid en del båtar där det luktat skit rent ut sagt när dom spolat, därför har jag filtret.

En annan fråga, hur gör ni på vintern? spolar ur tanken förstår jag men frostskyddar ni på något sätt?

Avloppsrensare har man allt ägt, en väldigt bra verktyg. Tyvärr försvann den med Hus och Ex.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då är det nog så att det helt enkelt är för lite motstånd i toan.

Lukt i tanken blir det när det är för lite luft, jämför kommunala reningsverk med öppna bassänger! Bäst är dubbla avluftningar så att luften kan dra igenom tanken. 

För vintern pumpar jag upp rejält med klorinblandat vatten som får stå en vecka innan jag tömmer. Mitt vattenintag är hopkopplat med handfatets avlopp så jag häller glykol i handfatet och pumpar. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Aha, där ser man, nåväl jag provar med luktfiltret iår och ser om det sätter igen sig.

Kan man inte frostskydda med spolarvätska eller är det för hårt mot packningar, tänkte lite på miljöaspekten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om tanken blir överfull så det hamnar i filtret  så borde det det bli rent när man sugtömmer!

--

Det finns flera diskussioner om spolarsprit vs glykol men det är glykol tillverkarna brukar rekommendera.

Glykolen kan man suga ut med våtdamsugaren. Sen får man bedöma om man ska återvinna eller återanvända.

En tanke skulle kunna vara att ha en uppsamlingstank ungefär som den man man när man ska suga sot. Sen kan den stå över sommaren och ev partiklar tappas ut. Till hösten återanvänder man efter att ha kollat frysskyddet. På så vis skulle man kunna återvinna större delen av glykolen.

I många år har jag nöjt mig med att bara suga tomt i toasystemet med våtdammsugaren. Men det är så enkelt att bara slå i en skvätt glykol ....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En slatt matolja offrar jag i toaletten och pumpar upp det med tanke på ventiler och pump. De går lätt på våren om det jommi5fram matoljevatten till kärvande pump och ventiler. Matolja fryser inte så den spränger vad jag vet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På en vanlig toa kan det bli så om jokerventilen börjar bli slapp. Den ska ju egentligen bytas varje år ...

På en elektrisk kan det vara impellern som börjar ta slut men det är en ren gissning. Men att det suger igenom toan ska inte vara något problem så länge ingen sitter där. Sätt dit en vanlig avloppsrensare vid tömning.

Vad är jokerventil?

Vi har en manuell Jabsco kanske 10 år gammal.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Joker ventilen är den gummigrunka som dels fungerar som backventil, dels har till uppgift att "spritsa" ut skiten.

Sök på tex "joker valve"

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En slatt matolja offrar jag i toaletten och pumpar upp det med tanke på ventiler och pump. De går lätt på våren om det jommi5fram matoljevatten till kärvande pump och ventiler. Matolja fryser inte så den spränger vad jag vet.

Jag offrade förra sommarens sista olivolja i toaletten, rena lyxsmörjningen.

Nåväl kära båtkollegor. Jag är som vanligt mycket nöjd med alla svar.

Det får helt enkelt vara som det är just nu och skulle jag få tid över så sätter jag en ventil på utloppsslangen från toaletten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...