Gå till innehåll
torsdag 07 november 2024
Funkis

Vilket håll ska svirvel sitta på mindre fockbeslag?

Rekommendera Poster

Finns det någon seglare som använt en sådan här svirvel?

Fick i present och ska sätta som ett inre förstag. Ett enklare beslag för att få en inrullningsbar fock, dvs inte revbar utan inrullningsbar. Har ingen bild på beslaget nedtill, i RF med plats för tamp för inrullning. Och där syns tydligt att seglet halsas i själva beslaget och sedan är det rörligt i förhållande till båten, kan rulla in focken.

Med det sagt så måste väl beslaget på bilden vara menat som att den del där rullen sitter ska vara vänd nedåt, dvs jag belastar hela seglet mellan de  två svirvlarna? Dvs vänster på bild är nedåt?

Tror jag har rätt. Men det stämde inte med hur beslaget såg ut från masten ( Öga…  )
Att jag frågar är för att bli säker, hittar inte detta beslag på nätet.
Plus att det var regnigt och kallt igår vid båten, hjärnan var inte i bästa form...

post-68277-0-53630100-1431955110_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det stämmer som du själv har noterat redan. Du skall även ha en vajer som förstag fäst vid den bulten/riggnit som syns längst till vänster på bilden. En likadan bör sitta på motsvarande del på den andra delen med rullen. Sedan så har du troligen en pelikanhake och en vantskruv eller bara en vantskruv för att spänna det inre förstaget med?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jepp. Tack för bekräftelsen...

Började fundera för som man ser på bilden så är det en ögla åt höger - dvs uppåt?
Och i fästet för inre förstag i masten är det också en ögla. Så nu måste jag ha en sorts dubbelgrej för att koppla ihop två ögon! Eller byta i masten, lite krångligare för mig.

Men jag fick svaret på frågan.

Har du själv använt ett sådant här beslag eller är du allmänt kunnig så att säga.

Frågar för jag undrar hur lätt det kan bli att rulla in ett segal… när det brallar lite?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jepp. Tack för bekräftelsen...

Började fundera för som man ser på bilden så är det en ögla åt höger - dvs uppåt?

Och i fästet för inre förstag i masten är det också en ögla. Så nu måste jag ha en sorts dubbelgrej för att koppla ihop två ögon! Eller byta i masten, lite krångligare för mig.

Men jag fick svaret på frågan.

Har du själv använt ett sådant här beslag eller är du allmänt kunnig så att säga.

Frågar för jag undrar hur lätt det kan bli att rulla in ett segal… när det brallar lite?

Har inte haft ett sådant beslag men konstruktionsmässigt är det ingen skillnad på den rullfock jag själv har på mina två båtar. Att koppla ihop din övre del mot masten är ju inte speciellt svårt, du kanske kan använda två hålade plattjärn i rostfritt med två riggnitar som sammanbinder bägge ögleändarna? Se bara till att passningen i hålen är tajt så det inte börjar att gnaga större hål så riggnithuvudena kan glida genom. Kan kanske finnas toggles som har gafflar i bägge ändar oxå?

Ett inre förstag är ju till för kryssfock eller stormsegel så att rulla in ett sådant blir ju inte tyngre än en genua på det främre staget.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Pseudonym skrev: Kan kanske finnas toggles som har gafflar i bägge ändar oxå?

Verkar finnas tre varianter av sådana till Furlex rullar. Lite speciellt utformade enligt måttuppgifterna på pdf:ens sida 11, men nån kanske ändå är användbar här?
Haha, anledningen till att jag råkade kolla i Furlex instruktion var att jag försökte begripa hur fallet hanteras vid den aktuella typen av inrullning. Fallet går väl igenom skivan på svirveln och leds ner parallellt med förstaget och fästs i en sorts medroterande knape? Även den överskotts-lina som blir efter hissningen måste sen kunna snurra med??
post-86835-0-73295800-1432029534.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra synpunkt som jag inte ens tänkt på än ( grejerna är inte monterade och framförallt inte segel ) 

Det är ett inre förstag som är knappt 7 meter. Så går det bort lite i en pelikanhake och själva svirveln. Men minst 7 meter lina ska precis som påpekas ju fästas på något sätt för att åka med runt vid inrullning? Eller låter jag linan ligga kvar på däck kanske. Snurrad? Nä... 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det enklaste är att ha en förlängningslina just när man hissar seglet, alltså ska fallet inte gå hela varvet runt upp till svirveln och ner igen utan man kopplar en extra lina som man sedan tar bort när man har hissat helt upp. Då sparar man in på några meter fallina. Så har jag gjort på mina CU-rullar och det funkar bra.

www.rullfock.se

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Pseudonym: Bra tips och länk! :-)
http://rullfock.se/76-2/

Angående toggles så har nog riggverkstäder även andra storlekar än de i Furlex-instruktionen ovan.
(De har ju många storlekar på rullar än 100S så antagligen kan man kika i deras
olika manualer för att hitta fler alternativ.)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...