Grodhavsseglarn 0 Postad 18 Maj , 2015 Jag har en trevägsventil på skrovgenomföringen till toa som sitter fast. Jag ska ta bort detta och sätta dit nytt. Den gamla ventilen är en rejäl grunka som har 38mm invändig diameter på rörnipplarna precis som innerdiametern på toa slangarna. Jag har dock fått för mig att det är brukligt att använda 1 1/4 tums trevägsventil och genomföring för toa dvs 31,7 mm. Det ser trång ut i 90 graders svängen i ventilen. Funkar det verkligen med 1 1/4 tum för toa ventiler? Det är ju inte så kul om det blir stopp. Finns det 1 1/2 tums trevägskulventil eller måste jag köpa trevägsventil i plast med separat 1 1/2 tums kulventil på skrovgenomföringen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 983 Postad 18 Maj , 2015 Ahlsell har trevägs upp till 50 mm i rostfritt. Finns både L- och T-borrade. https://webshop.ahlsell.com/vivp/index.jsp#idx-14-717 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 18 Maj , 2015 Det blir lättare stopp i en trevägsventil, i synnerhet om den bara är R32. Sitter ventilen för att skicka till sjön, skicka till tank eller tömma tanken? Då är det bättre med två vanliga, en på bordgenomföringen och en så nära tanken som möjligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Grodhavsseglarn 0 Postad 18 Maj , 2015 Ahlsell har trevägs upp till 50 mm i rostfritt. Finns både L- och T-borrade. https://webshop.ahlsell.com/vivp/index.jsp#idx-14-717 Tack för tipset! Det går dock inte att komma åt produktinformation eller priser utan vara inloggad. Man måste ansöka om åtkomst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Martin-Winga29 1 Postad 30 Maj , 2015 Nu får ni slå mig om jag har fel men motsvarar inte 1 1/4 tum 38mm? Varför måste du ha trevägsventil? Jag gjorde så här: Utloppet på min tank går till ett T- rör. Ena änden till kulventil i skrovgenomföringen och andra änden på T-röret raka vägen till sugtömningen. Jag har bara en enda ventils mitt system. Beror ju givetvis hur system,tank mm är konstruerat och placerat. Men trevägsventil kan jag inte riktigt se behovet av. /Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
speljakt 138 Postad 30 Maj , 2015 Jag har en trevägsventil på skrovgenomföringen till toa som sitter fast. Jag ska ta bort detta och sätta dit nytt. Den gamla ventilen är en rejäl grunka som har 38mm invändig diameter på rörnipplarna precis som innerdiametern på toa slangarna. Jag har dock fått för mig att det är brukligt att använda 1 1/4 tums trevägsventil och genomföring för toa dvs 31,7 mm. Det ser trång ut i 90 graders svängen i ventilen. Funkar det verkligen med 1 1/4 tum för toa ventiler? Det är ju inte så kul om det blir stopp. Finns det 1 1/2 tums trevägskulventil eller måste jag köpa trevägsventil i plast med separat 1 1/2 tums kulventil på skrovgenomföringen? Det går utmärkt att använda 1 1/4 tums rördelar till toautlopp, enligt min uppfattning. Styrande är ju slangdimensionen, innerdiameter 38mm. Detta innebär att slangnippelns innerdiameter hamnar någonstans kring 31-32mm (gäller även själva toalettens slangstos). Det som är tillräckligt finfördelat för att kunna passera ut ur toaletten kan rimligen också passera resten av systemet. Därmed inte sagt att det skulle vara fel att använda 1 1/2 tums rördelar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 30 Maj , 2015 11/4" = R32 = 32 mm. Gängan är utvändigt 42 mm. 11/2" = R40 = 38 mm, gänga 48 mm. R32 används ibland för toainstallationer och brukar fungera men en trvägsventil R32 med en skarp 90° böj är väldigt trångt. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser