Gå till innehåll
tisdag 24 december 2024
Jas65

Värme i båten

Rekommendera Poster

Hej

Senaste tiden gått och funderar på det med att ha värme i båten, har idag gångvärme med defroster som funkar fint när man kör och behovet finns men värme vid stillastående har lockat sista tiden.

Familjen har väl max tre övernattningar på en säsong och var inne på Vallas 1300 ett tag för att ombesörja detta behov till våran utter C68 men det är riktigt surt när man ser att bara en sketen skorsten kostar 2000 spänn, var inte direkt sugen att borra i båten heller för den delen, kollade lite på blocket och hittade denna som har ngt större effekt än Vallasen och beställde faktiskt en för att testa, är det ngn här som har erfarenhet av denna, tuberna kostar 18 spänn på biltema och sägs hålla 4,5 tim på max uttag, fördelen kontra Vallasen är ju att den är i princip lika stor till måtten men ändå mobil inne i båten om man så vill.

http://www.blocket.se/helsingborg/Gasolvarmare_1_4kW_med_keramisk_brannare__ny_59587786.htm?ca=15&w=3&last=1

/Jack

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att bränna gasol inomhus, som det blir i en stängd båt, förbrukar en hel del syre. Se till att du har ordentlig ventilation så du inte sover för gott. (De sista två orden kan tolkas på två sätt, "too much" eller "for ever". Här avser jag det sistnämnda!)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Förvisso, men har själv aldrig sovit i en båt en sommarkväll utan att ventilera, om inte annat för fukten skull.

Sen är den snarare till att användas vid vaket tillstånd som när man sitter en sommarkväll o tar sig ett glas rött utan att behöva ha filtar o dyl på sig.

Sen gäller väl samma sak husvagnar, inget ovanligt med att ha gasolvärme i dessa.

Redigerad av Jas65

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är inget vidta bra val. Ska stängas av när man ska sova. Kräver god ventilation, avgaserna ut och frisk luft måste komma in, med för lite syre kommer den att generera kolmonoxid. 

När gasol förbränns så bildas ganska stora mängder fukt. Så den torkar inte ut något vidare. Gasolkaminer för husvagnar mm har en vakt som stänger av om CO2 halten blir för hög.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du släpper ALDRIG ut avgaserna från en gasolbrännare till värmen i husvagnen. Gasolköket ja, men inte värmen.

Det kommer att sluta illa för dig om du kör med den typen av värme.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, förstår vad ni menar ni, får nog bli en Vallas ändå, värmaren får funka som komfortvärme kyliga kvällar med öppet kapell o Vallasen stå för nattvärmen.

Tack för svaren

Mvh

Jack

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har en sådan i båten

http://www.amazon.co.uk/Campingaz-BlueCat-Heater-Old-Version/dp/B000ZJ97C8

Är samma typ av värmare. Men läst och hört samma som föregående talare. Respet för gasen. Tänkte ev sätta in något enkelt gaslarm. Har ännu bara kört den, innan jag går till kojs, för att driva ut fukt. 

Har även en Wallas 800 spis med värmelock, men då jag inte fått igång den, så har jag förlitat mig på gasvärmaren. 

Vet någon hur det ser ut med en Wallas 800. Är monterad från fabrik 2006. Vågar man ha igång denna över natten?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Wallas spisen har sluten förbränning, helt skild från rummet. Alla Wallas mfl är säkra och godkända för användning i båt. De är ofta enkla att meka, någon kanske har en länktill reparatörer.

Från början tyckte jag inte om Wallas, det skulle vara en riktig dieselvärmare. Men det fick bli en gammal Wallas 1800B eftersom det inte fanns plats för något annat.

Nu älskar jag dem, visserligen tar det lite tid innan värmen kommer och man måste ha fotogen med sig (jag brukar köpa en liters flaskor på Biltema). Men de fungerar, är ganska tysta, drar lite ström och framförallt, de går alltid att laga. Min båtgranne har en Wallas 1800, första modellen som kom, installerad i början på 70-talet. Den har inte använts på säkert 10 år. Men den hoppade snällt igång när han testade.

Det finns begagnade Wallas för några tusen men man får sota och troligen byta glödspiral och i värsta fall, bränslepump. Är man inte rädd för att meka lite så är det ett klipp.

Anekdot:

Jag har en Heatpal, mest som reservkök. En kall vinter för många år sen fick jag den ljusa tanken att ställa den i bilen för att tina upp. Den slocknade efter någon timma och med massor av kondens på rutorna, sedan dess har jag mycket respekt för öppna värmare i minde, slutna utrymmen. 

Vi försökte torka bort kondensen men dagen efter gick dörren bara att öppna med våld, rutorna gicks inte att öppna mm. 24 tim i varmgarage med extra värmefläkt behövdes för att återställa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

2000 för en skorsten är mycket men det är även luftintag till förbränningen. En inre metallslang leder ut avgaserna från värmaren och en yttre slang tar in luft till förbränningen. Avgasslangen kyls alltså av inkommande förbränningsluft vilket underlättar vid val av monteringsplats. Allt är helt avskiljt från luften som tas in i båten som någon skrev.

Jag har en Wallas 800 med lock och den kan användas som gångvärme enl. försäljaren på Flipper vilket jag också gjort tidigare. Vi har även kört den hela nätter men eftersom en spisplatta inte sitter nere vid golvet och att fläkten i vårt fall blåste bort från kojerna blev det inte så varmt. Däremot blev det ganska varmt i skåpet under plattan så jag lät dörren dit stå på glänt. Största nackdelen tyckte jag ändå var ljudet från fläktlocket så därför monterade jag en Wallas 22 dt som huvudvärmare i våran lilla båt.

Jag rekommenderar wallas.nu om fel uppstår.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det handlar inte om gasen, utan avgaserna och syret som åtgår till förbränningen. Skulle du sätta dig i garaget med motorn påslagen och porten stängd? Trodde inte det heller, för det är samma sak.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gå in på keatrade.se där finns kompletta dieselvärmare för ca 5400kr

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har haft Wallas 1800B, 1800 och 3200 och de har alla fungera pålitligt. Det enda jag har saknar har vart bättre reglering av värmen, speciellt på 1800 och 3200. Tycker ofta att lägsta värmeeffekten ofta ger för mycket värme och skulle önska att de kunde ge ännu lägre effekt alt. hade automatik för start & stop. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Någon som har en sådan och kan dela med sig av erfarenheter? Det är ju lite skillnad i pris om Eberspächer och Webasto.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Någon som har en sådan och kan dela med sig av erfarenheter? Det är ju lite skillnad i pris om Eberspächer och Webasto.

Jag har för mig att dessa eller liknande värmare nämndes i en tråd för inte så länge sedan men jag hittar den inte. Någon som söker bättre än jag?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Jag har installerat en kinavärmare i min hyttbåt, från handymann.se, det är en kopia av Webasto 2000. Köpte värmaren där och sedan alla tillbehör från webasto ex genomföring, ljuddämpare, luftslangar etc.

Förutom att jag fick vänta länge på värmaren så funkar allt utmärkt. Betalt ca 7000kr jämnfört med 14 000kr för en orginal sats, mycket nöjd ändålänge.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Samma här, har kört min dieselvärmare 2000 air från Keatrade

"Hela" sommaren hitills och den funkat över förväntan, köpte dessutom till en extern tempsensor a 219kr för exaktare gång, tillägas skall att om bränslepumpen pajar så tar keatrade 400kr för en ny medans webasto tar 2500kr funkar exakt samma och ser likadana ut, jag gav 5700kr för ett komplett pkt.

Redigerad av Ivan65

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Intressant med ex tempsensorn, får nog köpa en sådan jag med så man får en jämnare värme i båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Jag har installerat en kinavärmare i min hyttbåt, från handymann.se, det är en kopia av Webasto 2000. Köpte värmaren där och sedan alla tillbehör från webasto ex genomföring, ljuddämpare, luftslangar etc.

Förutom att jag fick vänta länge på värmaren så funkar allt utmärkt. Betalt ca 7000kr jämnfört med 14 000kr för en orginal sats, mycket nöjd ändålänge.

Har du några bilder på installationen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Nej tyvär inte på min mobil, är utomlands tre v till så blir att vänta isåfall!

Men i princip ser det ut som en webasto installation, värmaren ser exakt likadan ut. Varför jag valde en piratvärmare ist för ex wallas 1300 var att man får friskluftinsug här, motverkar imma.

Så insug för kupevärmning i sittbrunnen,utblås i kupen, och en genomföring för avgaser i skrovsidan, insug avgas tar jag inne från båten. Fristående dieseltank brevid min bensintank, pumpen sitter i ett skott i närhet till tanken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Nej tyvär inte på min mobil, är utomlands tre v till så blir att vänta isåfall!

Men i princip ser det ut som en webasto installation, värmaren ser exakt likadan ut. Varför jag valde en piratvärmare ist för ex wallas 1300 var att man får friskluftinsug här, motverkar imma.

Så insug för kupevärmning i sittbrunnen,utblås i kupen, och en genomföring för avgaser i skrovsidan, insug avgas tar jag inne från båten. Fristående dieseltank brevid min bensintank, pumpen sitter i ett skott i närhet till tanken.

Intressant. Jag funderar på en liknande lösning till min båt och inte heller sugen på att lägga 14 lök.

Men ska man inte egentligen både ta förbrännings- och uppvärmingsluft utifrån om för att undvika imma om jag förstått det rätt?

Det är dock trevligt att hålla antalet skrovgenomföringar till ett absolut minimum.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är bara friskluftsintaget som behöver komma utifrån, troligen är det bättre för imman om man tar förbränningen från båten eftersom man då får ett utbyte av luft istället för att endast friskluften trycker in, men inget suger ut. Frågan är om det blir någon skillnad i verkliga livet dock...

Man ska dock var aktsam om man har bensintank att dra luften från detta utrymmet, eller monter värmen i anslutning,b ehöver vara åtskillda.

En annan positiv grej är att man kan sätta på den med endast luft, dvs man kan bara få fläkten att mata friskluft in i båten. Kan vara bra på utrymmen med lite sämre ventilation, annars är det nog mer effektivt att öppna en ventil.

Finns relativt bra manualer från Webasto att ladda ner,air top 2000 manual på google.

Till Wallas 1300s fördel är att det är en enklare installtion som troligen räcker gott och väl för en hytt båt under sommarmånaderna.

Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Till min Wallas tar jag luften som ska värmas, utifrån men jag kan också göra som i bilen dvs ta luft från "kupén". 

Wallas tar förbränningsluften utifrån för att få ett balanserat drag så att fläkten inte behöver jobba så hårt.

Fördelarna med Wallas är lägre strömförbrukning och en ganska oslagbar livslängd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Till min Wallas tar jag luften som ska värmas, utifrån men jag kan också göra som i bilen dvs ta luft från "kupén". 

Wallas tar förbränningsluften utifrån för att få ett balanserat drag så att fläkten inte behöver jobba så hårt.

Fördelarna med Wallas är lägre strömförbrukning och en ganska oslagbar livslängd.

Är detta en 1300:a?

Jag har för mig när jag undersökte alternativ till min värmare, att 1300 inte tog sin uppvärmningsluft utifån, utan endast hade luftintag för förbränning. Om man går upp en modell så blir prislappen genast likvärdig med en webasto el dylikt tyvärr, 1300:an kunde jämföras med en kina kopia men var lite dyrare, men troligen betydligt säkrare garanti etc.

Värt att påpeka är att jag körde mitt spritkök innan på tidig vår för att dra ut fukten, funkade bra det med, men inte så man vill somna med detta...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min är en 1800B, luften tas in genom ett galler på värmaren. 

Hos mig tas luften in genom en Doaradeventil, leds ned under durken i garderoben, upp genom ett nytt rör till en liten låda som täcker värmarens luftintag. Det sitter en ventil under garderoben, öppnar man den så tas luften från rummet. 

Det sitter en datorfläkt i ned-röret, kör man den så trycker man in uteluften. 

När det är varmt väder öppnar man ventilen under garderoben och får in friskluft.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en sådan liten gasolvärmare som reserv i båten. Köpte den på Erlandssons för några år sedan. Självklart måste man vara försiktig med gas. Men jag är väldigt nöjd. Värmer fort och driftkostnaden är överkomlig.

Men att köra den konstant istället för en stationär värmare - nja det tror jag inte på. Men bra reserv eller att köra under kapellet!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en sådan liten gasolvärmare som reserv i båten. Köpte den på Erlandssons för några år sedan. Självklart måste man vara försiktig med gas. Men jag är väldigt nöjd. Värmer fort och driftkostnaden är överkomlig.

Men att köra den konstant istället för en stationär värmare - nja det tror jag inte på. Men bra reserv eller att köra under kapellet!

Man bör påpeka att den är livsfarlig i en båt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...