Samot62 1 Postad 17 Maj , 2015 Ny medlem och relativt ny båtägare och hoppas på råd. Synade mitt nymålade drev ikväll och kikade in på bälgarna med ficklampan och hade tur (eller otur) se att det övre stora bälgklammret mot akterspegeln var av och ur läge. Hittade bästa tiltläget så det blev lite sladdrigt och gick dra ut. Ska i morgon köpa ett nytt rostfritt, dela på det och försöka trä in det och på något vänster försöka att få ihop det där inne. Till saken hör att bälgarna visst byttes för ett år sen men säkert användes det gamla klammret. Tacksam för tips // Tomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 17 Maj , 2015 Vad du gör, sjösätt inte förrän du vet att det är tätt! Har ingen erfarenhet av Alpha drev. Men på mitt egen VP DP290 skulle vara i stort sett omöjligt att komma åt den inre klammern utan att plocka av drevet. Vilket i och för sig bara tar 15-20 minuter. Tror inte du behöver bli skräckslagen över att göra sånt. Bara man läser på om de rätta handgreppen och har ytterligare ett par händer till hjälp. Framför allt att få på drevet igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
uvek 15 Postad 17 Maj , 2015 Ett alphadrev plockar man av på max 5min men det tar längre tid att få på. Hjälper inte att ta av drevet för att komma åt bälgarna. Det är som en extra sköld som sitter på skölden där bälgarna sitter fast. Är inte den övre bälgen tät sjunker båten, så ta gärna hjälp av nån om du är osäker på om du fått dit den juste. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Samot62 1 Postad 17 Maj , 2015 Tack för ditt svar Anders.. Hann köra en del i slutet på förra säsongen och det kanske var trasigt redan då och satt kanske bara med limmet? Aldrig skruvat i detta men kikat lite ikväll på klipp och får för mig att det inte räcker med att plocka av drevet. Kan bli mycket jobb för ett klammer men eftersom jag fick ut det så kanske jag kan trä det in samma väg och hoppas jag får det runt och sen kommer åt att få det stt ta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Samot62 1 Postad 17 Maj , 2015 Uvek, så tolkade jag det också på alla klipp m.m. Den verkar sitta där den ska, borde väl synas tydligt om den klivit av? Ska minsann ge det en match men tufft lär det bli och för att lyckas måste man få skruvningen på ca kl 3 och då slog det mig nu att jag får nog kolla så det inte skaver mot nån annan bälg. Efterlyser långa extremt smala fingrar, minst 15 cm.. Kan man släppa på nåt för att vinna lite mer utrymme, typ den extra skölden utan att rasera nåt annat där inne? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Torgny-3055 30 Postad 17 Maj , 2015 Sätt på nya slangklämman där du bäst kommeråt att sätta ihop den. Dra sedan in den över bälgen det finns små hål på alhpa skölden där får du in en slangklämm dragare som är lite flexibel. Tror det ska gå utan att behöva ta av drevet. Ta det bara lungt. Torgny Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Samot62 1 Postad 18 Maj , 2015 Har nu synat det närmare och dessert har det klivit av nertill. Ska ikväll prova om jag kommer åt att trycka på det för att sen klammra, annars blir det att riva vilket jag känner mig lite fundersam till så här första gången. Jag är fortfarande ute i god tid eftersom båtsäsongen drar igång kring midsommar häruppe i Norrbotten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pauce 10 Postad 18 Maj , 2015 Om du blir tvungen att plocka ner/av saker så försök komma över verkstadshandbok för aktuellt drev/sköld, underlättar mycket. Se till att ha rätt verktyg, hylsor i tum osv samt ha god tid och ta med en kamrat så ni är två så fixar du det galant. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Regal195 1 Postad 18 Maj , 2015 Det finns en väldigt bra bildserie på drevman.se som visar ett bälg byte på Alpha one gen 2 dreven. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Samot62 1 Postad 18 Maj , 2015 Hej och tack för alla råd. Har nu fått tag på förra ägare och bälgarna byttes för tre år sen, dock inte lagret, så det känns som att ett byte vore på sin plats och denna gång med originaldelar vilket inte de förra var. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Samot62 1 Postad 18 Maj , 2015 Mungiporna uppåt, nytt rostfritt klammer av bra kvalité och inte så håligt och lite gods som det var på kopian. Gjorde mig en tryckatillpinne av en klädhängare som jag smärglade som en ovass mejsel och med den tryckte jag bälgen på plats. Det var det lätta momentet och sen följde det en väldans massa piller, fula ord och sonen bakom ratt och tilt, och till sist var klammret på plats och med full rattutslag kom jag åt och dra åt med lilla kamasaförlängarna. Har nu tiltat upp och ner åtskilliga gånger och utslag på ratt fram och tillbaka och bälgen sitter. Nu får jag hålla koll och köra med öppen motorlucka och det är kanske tidigt att ropa hej än men det känns bra och hoppas på tur. Finns det nåt spray i förebyggande syfte för bälgarna, silicon eller liknande som ej är skadligt för gummit? Lägger upp en bild på hur ett klammer INTE ska se ut, lite gods mm och värt stt tänka på om man köper piratsats. (För stor fil men ni vet nog vad jag menar) Ha en trevlig kväll på er alla Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 19 Maj , 2015 Grattis! Lite imponerad att du fick dit det. Och så fick sonen lära sig lite ny vokabulär?? :-P Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Regal195 1 Postad 19 Maj , 2015 Instämmer till ett jätte grattis! Bra jobbat att få dit bälgen! Fick du på ordentligt med kontaktlim? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 19 Maj , 2015 Kontaktlim? Nej! Man ska ju för tusan kunna få av den. Ingenting mellan, möjligen någon fet smörja som inte angriper gummit för att förenkla påsättningen. Det är klammern som ger tätningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 19 Maj , 2015 På Alphadrev ska drivknutsbälg och växelwirebälg både limmas med bälglim (kontaktlim) och dras fast med slangklämma. Avgasbälgen behöver inte limmas. Jag skulle aldrig våga chansa och köra utan lim... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 19 Maj , 2015 Oj. Hur i hela friden får man loss dem sedan? Skär loss bälgen i bitar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 19 Maj , 2015 Det är bara att dra i kanten. Det jobbigaste momentet är att rengöra efteråt. Men det behöver ju inte vara kemiskt rent så länge det som finns kvar sitter fast. Normalt sett tar man ju loss bälghuset genom att skära av bälgar och slangar. (Allt ska ändå bytas.) Sedan är det ganska lätt att komma åt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Samot62 1 Postad 19 Maj , 2015 (redigerade) Pojkens vokabulär är sedan länge färdigutvecklat, men visst fick han en uppdatering i går. Läste om limmet men dessvärre såg det hopplöst ut så jag drog igen utan men visst känner jag lite oro, men efter uppsikt och ev upptäckt läckage så blir det trailer igen ( om jag hinner ) Såg inget spår av lim nu när jag höll på och undrar nu om det finns nån som kan lugna nerverna. Till saken hör att jag känner mig nöjd med klammerdragningen! Redigerad 19 Maj , 2015 av Samot62 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
uvek 15 Postad 19 Maj , 2015 Håll lite koll på om det är tätt annars ska det inte vara någon fara kan omöjligt komma in så mycket vatten om klammern sitter åt. Brukar ändå i regel komma in vatten undermotorn från en mängd andra ställen som tex när det ösregnar. Bälgar byts med 5 års intervall o dina var ju 3 år gamla så då har du lite att planera. Samtidigt som man byter bälgar byter man växelviren och den bälgen samt trimsensorerna så det är lite meck, samt koll av stödlager mm. Jag missade att byta trimsensorwr o de la av en månad efter bälgbytet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Samot62 1 Postad 19 Maj , 2015 Kom på att jag kanske skulle kunna prova med nån form av marinsilicon, kan gå med lite flinka fingrar att pilla dit. Sitter det så sitter det !! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 19 Maj , 2015 Silikon i efterhand tror jag inte gör någon nytta alls. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Samot62 1 Postad 19 Maj , 2015 Lite skeptisk själv men en enkel grej att testa. Vet nån om man kan köpa en komplett sats verktyg till det som behövs för bälgbyte? Låna är ju naturligtvis ett alternativ men kanske jag har ett par bekanta som skulle kunna vara med på grejorna, har inte själv sett nån sats. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 19 Maj , 2015 http://www.drevman.se/html/verktyg.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Brawn 40 Postad 20 Maj , 2015 Har alltid trott att kontaktlimningen var till för att hålla bälgen på plats vid monteringen då den sitter långt in på Alpha?Der måste finnas nått Proffs här som kan svara detta?Har för nytt drev så jag har ej gjort första bytet än,så detta är värdelöst tyckande.Kontaktlim som "tätning"?//Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 20 Maj , 2015 Jag tror inte heller att det är tätning. Det är nog hängsle och livrem för att det ska sitta fast. Det är obra om det lossnar... Faktiskt än värre om bälgen till växelwiren lossnar än drivknutsbälgen. Det blir ett större hål. Fast den är ju mycket mindre så den lossnar väl inte lika lätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser