Gäst conny Postad 16 April , 2005 Köpte en gammal båt häromdagen, med en 40 hk. Evinrude - 73 Sjösatee den idag, och tog premiärturen.... :-/ Båten går snett i vattnet, dvs den lutar åt styrbord, även om jag sätter mig i mitten ?? dessutom vill ratten hela tiden vrida sig åt styrbord, den drar åt höger med andra ord..?????? Motorn ser ut att sitta rakt i motorbrunnen, Någon som kan ge tips på vad det kan vara ? // Conny Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 16 April , 2005 En dum fråga kanske, men är riggen centrerad mot kölen (v-botten) eller lutar den åt något håll. Kan kollas genom att ha motorn nedsänkt och kryssmäta från punkt längst ner på motorn till skrovets sidor. En annan tanke var om både batteri och tank ligger på samma sida. På en så liten båt kan det vara något som påverkar köregenskaperna. /Wille Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
_PJ_ 1 Postad 16 April , 2005 Va inte deppig det ordnar sig! Långskott: Tänkte på om det sitter en fenanod på motorn? Om så kanske den är vinklad snett?! Mvh PJ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 16 April , 2005 På fråga 1 så kan det vara så att motorn sitter monterad lite snett (lutar åt höger el vänster) eller är ej monterad på akterspegelns centrumlinje. Borde kunna medföra liknande resultat som du har. På fråga 2 att båten drar åt styrbord (höger) åtgärdar du det genom att vrida den vridbara fenan under kavitationsplattan. Se bilden. Om båten tenderar att dra åt vänster (babord): vrid i riktning enl A. Om båten tenderar att dra åt höger (styrbord): vrid i riktning enl B. Ev kan problem 1 rätta till sig något om du får trimfenan rätt justerad. Kolla även att kavitationsplatten är ungefär jäms med båtens köl (alltså nedersta delen i V-formen) vid akterspegeln (för att få bra prestanda/fart). Sticker växelhuset ner för mycket blir det onödigt motstånd i vattnet och sitter motorn för högt kan propellern släppa greppet, speciellt i (snäva) svängar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elanen 0 Postad 16 April , 2005 Kanske är fel rigglängd på motorn. Eller att dubbelbotten är full med vatten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
_PJ_ 1 Postad 16 April , 2005 Schysst med bilden på fenanoden Bosse, lättare att fatta då! Mvh PJ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst conny Postad 16 April , 2005 Ok, ! Nu fick jag ju lite att kolla upp, nu känns det lite muntrare igen :-) Kommer inte att åka till båten på några dar nu, men lovar att återkomma med besked när jag kollat upp dessa tips !! Tack ska ni ha !! :-Tack // Conny Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst conny Postad 17 April , 2005 Tjoho !! Kunde ju inte hålla mig i från båten idag, åkte de 8 milen bara för att kolla om riggen hängde lodrätt, men hittade båten på havets botten... som tur var, så är det inte så djupt vid bryggan, så motorn var fortfarande över vattenytan... ösa,ösa,ösa.... Nu står boten på land igen, och anledningen till att hon gick i kvav, var att botten har spruckit, precis där stödrullarna på trailern vilar mot skrovet. Så nu ska här lagas, jag har köpt plastic welding, och glasfiberspackel, samt slip-papper, tror ni på den metoden ?? dvs. slipa rent, trycka i plastsvets i sprickorna, och avsluta med glasfiberspackel ?? En rookie som jag är oerhört tacksam för tips i det här läget... Tack och tack ! // Conny Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vicke 0 Postad 17 April , 2005 http://fiber.get.to Där läser du hur man plastar och vad man plastar med. Jag slulle... Laga sprickan med glasfiberarmerad epoxi, ABSOLUT ingenting annat! Epoxi har mycket bra fästförmåga. Det är rena limmet, fastnar mycket bra och håller utmärkt! Spackel och polyester kan släppa från skrovet. Glasfiberarmerad polyester krymper vid härdningen. Det uppstår spänningar och sedan är det en tidsfråga innan det släpper. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vicke 0 Postad 17 April , 2005 Spackel är till för att jämna till ytor. Glasfiberarmerad polyester är ett konstruktionsmaterial. Glasfiberarmerad epoxi är det enda som fungerar skulle jag vilja påstå! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ruskprick 0 Postad 27 Februari , 2008 Krake! Undrar hur det gick för vår stackars Conny?? //Eric Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BMoon 1 Postad 27 Februari , 2008 Någon som vet vad det är för båt? Tror mig ha haft en just sådan där men fattade aldrig vad det var för något... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rille1 0 Postad 27 Februari , 2008 Kan det vara en JOFA? Möjligen en Selco, men jag tycker fördäcket liknar JOFA mer... Undrar jag om han har motorn kvar, en gammal Evinrude står på önskelistan... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
El_Fluffo 0 Postad 27 Februari , 2008 Jag tror jag har haft en sån där båt en gång i tiden också. Hade exakt samma problem som han beskrev. Gjorde aldrig något åt det utan satte ut en bortskänkesannons i tidningen på hösten när jag inte hade ork att ta upp den Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ruskprick 0 Postad 27 Februari , 2008 Rille1: Jag har en riktigt gammal Evinrude du kan få för några kalla pilsner om du hämtar den. Jag skulle dock bli mycket förvånad om du får igång den ;-) Den heter Twin... någonting har jag för mig.//Eric Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser