Gå till innehåll
fredag 10 januari 2025
Andreas86

70kg p-ring

Rekommendera Poster

Har fått ny båtplats och behöver eventuellt sänka ner en ny 70 kg, hur går man tillväga med denna otympliga ring? Tips/trix?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade om möjligt haft 2st roddbåtar med en tamp från varje akter och ringen emellan. Sedan väl på plats är det då lätt att sänka rakt...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Snabbsänkningsmodellen är väl annars att hänga P-ringen i ett rep under båten. Ro ut till rätt plats. Kapa repet med en vass kniv. Sen får du lyfta i bojlinan som fästs till P-ringen och se till att ringen lägger sig på rätt håll.

Att försöka hålla två roddbåtar i rätt läge samtidigt som ringen sänks är nog ingen enkel operation.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi sänkte en bojsten på ca 100kg från aktern på 1 roddbåt och det gick, men det var marigt att sänka den bra. 2 båtar med aktern mot varann borde inte vara så svårt, men jag måste erkänna att jag inte prövat. Det var en idé vi fick efter 1-båtsoperationen...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har lagt ut bojstenar mellan 300 till 800kg med min båt.

Splitsat fast akterlinan i bergöglan. Har i regel trätt på en armerad gummislang, några meter, på linan för att undvika skav mot stenen och botten. 

En klen lina genom bergöglan. Kran eller lastmaskin som lyfter stenen i sjön. Lägga den klena linan runt båten strax för om masten. En plankstump under linan.

Väl på plats har jag lagt ut akterlinan så att den löper absolut fritt och jnte kan haka med änden fast i bryggan. Backat ut till den exakta plats där jag vill ha stenen.

Ett distinkt hugg med en skarp yxa kapar den klena linan som håller stenen fast under båten.

En P-ring på 70 kg är ju så lätt att den kan man väl nästan ha på relingen och bara putta i sjön. Vänd den bara rätt i förhållande till de två plattjärnen och ha ordning på akterlinan så att det inte hakar.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är de väldigt viktigt att man får ringen i rätt position med "hullingarna" mot bryggen eller kommer den dra sig rätt när de rycker o sliter i ringen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är de väldigt viktigt att man får ringen i rätt position med "hullingarna" mot bryggen eller kommer den dra sig rätt när de rycker o sliter i ringen?

Vi lade ut 20st ringar förr helgen och gjorde på följande sätt. Vi kopplade bojen i ringen och sedan en lina i bojen och den fäste vi i bryggan. Linan hade den längd som vi ville ha ut bojen. Sedan gjorde vi ett sling och drog runt kroppen på ringen mitt emot bojlinefästet. Släppte ned bojen en liten bit i vattnet och fäste sedan slinget i båten för och backade ut tills linan till bryggan blev sträckt. Sedan är det bara att styra på back till bojen är där man vill och då släpper man ned ringen. Tar tag i linan och känner att det greppat. Därefter lossas slinget och linan i bojen. På detta sätt är risken minimal att bojlinan hamnar under ringen och man får bojen precis där man vill.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...