Gå till innehåll
torsdag 30 januari 2025
Mange249

Varvräknaren rör sig när jag använder powertrim. Mercury V6 -05

Rekommendera Poster

Har en Mercury 200 carb-05 där jag dragit om el mm.

Från reglaget går strömmen till varvräknaren och dit kopplar man sedan de andra instrumenten för att få ström. Nu har jag kopplat in tank+ vattentrycksmätare(enbart belysning på vattentryck såklart;). Fenomenet som sedan uppenbarat sig är att när jag startar motorn står varvräknaren på max, rakt ned. Startar jag sedan om den funkar allt som det ska, men nålen på varvräknaren vickar till när jag använder powertrimet...

Min tanke är jordfel och då kanske främst kontaktfel bakom mätaren. Nåt mer jag borde kika på när jag ändå river ner panelen(igen)?

Tänkte mäta så den laddar på batteriet, men då nålen rör sig mer på tomgång och powertrim, än uppe i fart tror jag att den laddar som den ska. Batteriet dras inte heller ur trots stereo mm.

Tacksam för svar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite oklart där… hur du kopplat. Ibland måste man se ett kopplingsschema faktiskt!

Det jag gissar är att du kopplat på en 12V matning som fanns i instrumentpanelen? Då är det inte ovanligt att spänningen vickar ner rätt mycket när du kör en stor förbrukare.  Vilket påverkar mätare osv. Du har nämligen kopplat på startbatteriet - som i sig är ok men ändå bara ett enda batteri? De flesta idag verkar ha skaffat sig 3-5 förbrukarbatterier… lev med detta tycker jag om det inte är mer som fallerar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var nog lite otydlig:)

Varvräknaren är huvudinstrumentet och är kopplat till reglaget. Varvräknaren får ström från reglaget/kabelstammen där. Bakpå varvräknaren sitter pinnbultar med plus och minus. Dit kopplar man sedan övriga instrument som behöver ström(i mitt fall vattentryck och tankmätare). Först var det bara varvräknaren och allt fungerade som det skulle, men nu med de andra mätarna vill det sig inte. Tankmätaren fungerar inte som den skall (rör sig bara någon cm trots att det är typ halv tank och tar ca 5sekunder innan den vaknar)varför jag misstänker antingen fel på den eller kontaktfel mot varvräknaren...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så kan det vara… ju mer man kopplar på utan att ha ordentliga plintar desto större risk för spänningsfall och / eller kontaktfel...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...