Gå till innehåll
måndag 10 mars 2025
azzy666

Har jag blivit lurad på motorn.

Rekommendera Poster

Har köpt en Johnson 140Hk V4 till min Finnsport 650. När jag kollar på modellnummer så verkar det inte stämma. Mitt modellnummer är 115593E och Serie nr är B2199, så står det iallafall på metallskylten på motorn. Säljaren säger att det är en 87 och den ser ju fräsch ut. Har jag blivit lurad eller kan detta stämma. Har varit inne på modellguiden på http://www.marinshopen.se/ och letat.Att det är en V4 stämmer iallafall. Det står med stora bokstäver inner på motorn. Kan nån hjälpa mig så vore det snällt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fattar ingenting.....vad är problemet? Stämmer inte årsmodellen eller vadå? har du betalt för mycke eller är den trasig -ööööh jag fattar inte nåt som sagt???

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lurad vet jag inte om du är, men jag måste då hålla med om att numren ser verligt skumma ut. Jag köpte själv en begad motor för ett tag sen, förvisso en Evinrude, men då stämde det överens med modellguiden på marinshopen direkt. Stulen motor kanske?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nja men om du köper en bil och han säger att det är en turbo på 200hk och sedan kollar du så ser då att det är en motor på 150hk,blir du inte lite putt då. Sedan har du försäkrat på 200hk och betalat några tusen mer än vad 150hk motorn kostar. Förstår du nu.....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, Pröva lycken med en fråga på http://www.iboats.com/cgi-bin/ubb/ultimatebb.cgi (Johnson & Evinrude Outboard Troubles/Repair ) Det finns en hel del kunniga personer på iboats forum (en hel del marin mekar). Kanske kan de hjälpa dig vad du har egentligen för årsmodell (och antal hk om det är osäkert också?). Det kanske inte är en Europeisk Johnson, den kanske har märkning enl t ex Amerikanskt sätt. /Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det ser ju onekligen lite skumt ut. Om man kollar på Marinshopens årsmodellista så finner man att det finns en Evinrude-modell som stämmer in med ditt motornummer, nämligen 115 hk 1975. Vet inte om det kan vara en sådan du blivit pålurad... Hälsningar LasseF

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Det borde finnas en till bokstav i din motornummer. Johnson och Evinrude har en speciell kod för att kunna tolka årsmomdellen. enligt följande: INTRODUCES 1234567890 Alltså I=1, N=2 osv. Om din motor är en -87.a så borde den ha bokstäverna CU, C.et skall då vara den tredje sista bokstaven och U.et den nästsista. Kolla att det är så. /Kaj

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...